השבת שלי

"אנחנו אוהבים לשלב טעמים, הכל יכול לבוא בחשבון" : השבת של מירי אלקין

על 'חמים' עירקי ועל טשולנט עם שניצלים, על סלמון מעושן לסעודה שלישית, ועל בייגלס בסעודת מלווה מלכה, על לקוח שהגיע עם כל ילדיו שעתיים לפני שבת, ועל קניות לשבת ב"מיני שוק": מירי אלקין, פרסומאית ומפיקת קליפים ואירועים, על השבת שלה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מהי שבת בשבילך?

"זמן של משפחה וחוויה משפחתית, וזמן של אורחים. יום עם הרבה אהבה, קשרים חמים, ביתיות, שמחה וכיף".

מתי את מתחילה להתכונן לשבת?

"ביום רביעי אנחנו מחליטים סופית היכן אנו בשבת: בבית לבד או בבית עם אורחים – ברוב הפעמים, או מתארחים ואצל מי. לפי ההחלטה אני קונה את מה שצריך לשבת: אם אנו מתארחים אני מכינה רק משהו קטן למארחים - תוספת כלשהי או מנה אחרונה. זאת לעומת שבתות בהן אנו מארחים את ההורים או את הגיסים, בני דודים או חברים, או שאנו סתם לבד בבית, ויש יותר מה לקנות. את הירקות לשבת אנו קונים ברביעי בלילה, ב'מיני שוק פירות וירקות' שעורכים כאן אצלנו בשכונה. זו בעצם מכירה שכונתית קבועה שמתפקדת רק פעם בשבוע, ובעלי ואני יוצאים אליה בערב ונהנים ממחירי שוק קרוב לבית.

"ביום חמישי, בדרך כלל אחרי שמונה בערב, כשהבן שלי נרדם, ויש לי שקט לעבוד – אני נכנסת למטבח ומתחילה בהכנות: מכינה את הסלטים ואופה עוגות, וכאשר בעלי חוזר הביתה, אנו מתחילים יחד את הבישולים לשבת. אחרי הבישולים העיקריים אני עוברת לניקיונות, ומה שנשאר – מסיימת ביום שישי בבוקר.

"יש תקופות בהן יש לי עומס בעבודה, אני צריכה לצאת לצילומים והסרטות, או לחוצה לסיים עריכת סרטונים, ואז בעלי מתגייס יותר לעזרה בהכנות לשבת. הוא יכול לבשל הכול לבדו, בשעת הצורך, ובגדול, ההכנות מתחלקות בינינו לפי הזמן שיש לכל אחד בכל שבוע. כך נח לנו לזרום תמיד עם הדרישות והשינויים מדי שבוע.

"היה שבוע אחד שהופתעתי מאד כאשר ביום חמישי בצהריים, עוד לפני שהתחלתי להתכונן לשבת, התקשרה אלי לקוחה בבקשה דחופה: זו הייתה אימא שהתכוננה לבת מצווה של הבת שלה. היא באה מוכנה עם רעיון וטקסט ו'רק' רצתה הסרטה מהרגע להרגע של חלק מהקליפ. בדיוק היה לה ערב מתאים עם כל המשפחה בבית, והיא רצתה לנצל אותו להסרטות לכבוד הבת מצווה. התלבטתי מעט ולבסוף החלטתי להיענות לה. יצאתי לצילום ופגשתי משפחה מדהימה שהיה ממש כיף לעבוד איתה, חזרתי באותו ערב של יום חמישי, וברוך ה', הייתה לנו ברכה בזמן והכנו את כל השבת. למחרת בבוקר האימא התקשרה אליי, היא רצתה שנמשיך את כל ההסרטות והעריכה לבת מצווה... אבל את זה כבר יכולנו להמשיך אחרי שבת.

"אני זוכרת גם את אותו שבוע שלפני פורים, כאשר הגיע אלי לקוח ובקש בדחיפות קליפ שאמור לעלות במוצאי שבת. ביום שישי, שעתיים לפני שבת הוא הגיע אלינו, עם כל ילדיו הקטנים, כדי לעבור על קמפיין ההתרמה שהכנתי לפי דרישותיו. ברוך ה', באותו שבוע התארגנו מוקדם, והצלחנו לסיים את כל ההכנות ביום חמישי, וכך יכולתי לשמוע את כל התיקונים שהוא ביקש ולסגור לו את הקמפיין לשביעות רצונו. בינתיים הילדים שלו שיחקו עם הבן שלי באווירה רוגעת, והעיקר הוא, שלאשתו היה בינתיים שקט ושלווה כדי לבשל לשבת..."

מה התפריט בשבת?

"אנחנו אוהבים לשלב טעמים: אשכנזי, מרוקאי, עירקי, אוכלים מה שטעים. לכבוד סעודת ליל שבת אני מכינה הרבה סלטים מבושלים כמו: פרוסות חצילים טבולים בשמן עם מלח ואפויים בתנור, חציל קלוי בתנור עם שמן זית ומלח גס, סלט ביצים עם בצל ירוק, מטבוחה, מיונז, ועוד סלטים חיים נוספים. לדגים אנו אוהבים דגים מרוקאים חריפים, ויש לנו שני מתכונים שונים לדג המושט: מתכון אחד של בעלי ומתכון אחד שלי – ובכל שבת הדג יוצא לפי מי שמכין. אחרי הדג אנו מגישים בחורף גם מרק עוף. למנה עיקרית אנו מכינים עוף וקבב עם שומן כבש, ואם אנו רוצים להשקיע יותר נכין גם בשר, הכול לפי מה שמתאים לנו בכל שבוע, לצד תוספות כמו: אורז, בטטה בתנור, ואפונה או שעועית. לקינוח נגיש בקיץ גלידות, ובחורף סופלה ופיצוחים. בשבת בבוקר אנו מקדשים ואוכלים עוגות, ואחר כך יוצאים קצת לטייל באווירה שבתית ונעימה.

"כשאנו חוזרים מהטיול ומתיישבים לסעודת שבת, אנו מעדיפים בדרך כלל לדלג על הסלטים, ומגישים מיד את הטשולנט או את החמין. לפעמים זה יהיה טשולנט אשכנזי עם שעועית, גריסים וקישקע, כשכל התבשיל מעורבב כעיסה אחת, ולפעמים זה חמין עירקי, מה שאומר סיר אחד ובו אורז ובשר ראש כבש, עם מים, רסק עגבניות ותבלינים. בלשון העירקים זהו 'חמים', וחמותי העירקית היא שהעבירה לנו את החיבה לתבשיל המסורתי הזה. בדרך כלל, בעלי הוא זה שמכין את החמים כשמתחשק לו. העיקר הוא, ששנינו אוהבים ומחבבים את שני הסוגים. טוב, בשבתות שיש לנו אורחים אנו מכינים רק טשולנט שגרתי, כי בכל אופן אליו הם רגילים יותר... לצד הטשולנט אנו אוהבים להגיש גם שניצלים, וסלט חסה עם רוטב טעים.

"לכבוד סעודה שלישית אנו אוהבים להקדיש מאכל מיוחד: לפעמים אנו אופים דג סלמון בתנור, ולפעמים קונים סלמון מעושן. בנוסף לדג אנו אוכלים פיתות טעימות מהשוק, לצד גבינת שמנת טעימה שאנו מכינים בבית וירקות חתוכים. בשבתות הקצרות של החורף, אם אנחנו מטיילים אחרי הקידוש בבוקר והשעה מתאחרת, אנו יכולים לעקוף את הסעודה השלישית המושקעת או לקצר בה יותר, ונתמקד בעיקר בסעודה רביעית.

"במוצאי שבת אנו יושבים לסעודת מלווה מלכה. זה לא קורה ממש בכל שבוע, אבל כמעט תמיד אנו מצליחים וזוכים להתיישב לסעודתו של דוד המלך. אנו יושבים ומלווים את השבת, משוחחים ומרוויחים עוד זמן משפחתי מענג. מידי פעם אנו מארחים את חמי וחמותי עם הגיסות הצעירות למלווה מלכה חלבי. השבוע היה לנו יום הולדת לבכור שלנו, בן השנתיים, וחגגנו לו בסעודת מלווה מלכה: בשבוע שעבר, לאחר שבת שלמה בה היינו בבית ואפילו ארחנו בליל שבת, יצאנו במוצאי שבת לסבתא שלי. התארגנו עם אוכל מושקע וטעים, ויחד עם המשפחה שלי התיישבנו לסעודה רביעית בביתה של הסבתא. חגגנו לכבוד היומולדת של הקטן עם פיציות, סלט וסופלה, ואחותי אפילו הביאה פסטה חלבית ועוגה. סבתא שלי מאד התרגשה כי הבן שלי הוא הנין היחיד שלה בארץ, מתוך יותר מעשרים נינים – בלי עין הרע. השבוע אנו מתכננים לעשות מלווה מלכה יחד עם המשפחה של בעלי, ושוב לחגוג עם בן השנתיים בסעודת מלווה מלכה נחמדה של בייגלס, פלטת ירקות, סלטים חלביים, ואיך לא? סלמון מעושן. כמה טוב שיש סיבה למסיבה..."

איך נראה שולחן השבת אצלכם?

"אני פורשת מפה לבנה על השולחן, בלי מפת ניילון, ועורכת את השולחן בכלים יפים, אמתיים, ולא בכלים חד פעמיים. באופן הזה אני נהנית לכבד את השבת. לבן השנתיים שלי אני מניחה סכו"ם אישי ומיוחד: מזלג קטן וכפית קטנה, כדי שיהיה לו נח. לכוסות אני משתמשת בכוסות פלסטיק שנראות מבריקות כמו זכוכית. את המפיות אני מסדרת בחבקים תואמים לצלחות.

"הזמן של הסעודה זה זמן של כיף ושמחה. אם לא הזמנו אורחים זהו הזמן המשפחתי שלנו. אנו מספרים פרשת שבוע, לומדים מהחומש, מספרים חוויות ושרים הרבה. יש שירים קבועים שהבן שלי מבקש שנשיר לו. אם יש לנו אורחים אנו מוסיפים ומפטפטים על נושאים מתאימים שמעניינים את כולם".

החלק הכי אהוב עליך בשבת?

"הרגע של הדלקת נרות. זהו רגע מאד משפחתי וחם. אני מדליקה נרות, ובעלי והבן שלי עומדים לידי ומביטים. אנחנו לא מוותרים על זה אף פעם. זהו הרגע שבו אנו עוצרים את המרוץ של השבוע החולף ונכנסים בנחת לשבת. לאחר לתפילה הרגילה אני מוסיפה ומתפללת במיוחד על השבת שנכנסת, שתהיה לנו שבת שמחה".

מהו האתגר שלך בשבת?

"לפעמים קצת קשה לי להתנתק מהמרוץ. אנחנו, הנשים, רגילות להכין, לחשוב, לתכנן ולזכור רשימות בלתי נגמרות של דברים ומטלות. בראש שלי מצטופפות אינספור משימות, לא רק של הבית שאני שמחה שהוא ברוך ה' דורש את שלו, אלא גם של העבודה. כל הזמן אני עוברת מעניין לעניין, ומחזיקה רשימות ארוכות של דברים שצריך לעשות. ולפתע מגיעה השבת, ואיתה החובה והברכה של 'כאילו כל מלאכתך עשויה', ובבת אחת ישנה התנתקות מוחלטת ושקט מפעים שמגיע פתאום. השקט הזה מורגש אצלי בעיקר בשבת בה אנחנו לא אורחים ולא מתארחים, והוא שונה מאד מהרעש הרגיל ששורר אצלי בראש במשך כל השבוע. בשבועות עם עומס עבודה גדול, לאורך כל השבת מזמזמים לי בראש התכנונים של מוצאי שבת, ובידיים מדגדג לי הלחץ להתקדם ולגמור. אני כבר יודעת שמיד בצאת השבת אצטרך לשבת ולהשלים את העבודה. ובכל זאת, בשבת אני עוצרת בכוח את המחשבות על כך, ומזכירה לעצמי שעכשיו זוהי המצווה שלי: להתנתק מהכול, לנוח ולא לחשוב על כלום".

איך אתם מאהיבים את השבת על הילדים?

"יש לנו ילד אחד, כן ירבו, ואנו מכינים אותו שהשבת הולכת להגיע, ומספרים לו מה יהיה. אם אנו עומדים להתארח – נספר לו איפה, אם אנו עומדים לארח – נסביר לו בדיוק מי יגיע.

במשך הסעודות בעלי מספר פרשת השבוע בצורה מרתקת לבן השנתיים. אם הוא רוצה ללכת לשחק, אנו מאפשרים לו בשמחה. בין לבין אנו מטיילים בגינות רחוקות ולא מוכרות, ונהנים ביחד".

שבת בלתי נשכחת:

"זה היה לפני כחצי שנה. חברה שלי שהייתה חודש אחרי לידה, רצתה להתארח אצלי בשבת. היא כבר מיצתה את השהות אצל ההורים שלה, ורצתה לצאת ולהתאוורר בשבת אירוח מסוג שונה.

"ביום חמישי בערב הייתי באירוע מטעם העבודה, ובאמצע היא התקשרה ובקשה לדבר איתי. יצאתי מהאסיפה לכמה דקות, שמעתי מה היא רוצה, והופתעתי מהרעיון ומהשעה... אבל זרמתי איתה, והבטחתי לה שנחפש עבורם דירה באזור. ברוך ה', ביום שישי בבוקר מצאנו את הדירה המיוחלת, אישרנו אירוח, והתחלנו במרוץ. כשהם הגיעו אלינו ביום שישי, כבר חיכתה להם דירה מוכנה, עם כיבוד ומיטות מוצעות, וכל מה שצריך לשבת נופש שקטה. הייתה לנו שבת מיוחדת ובלתי נשכחת.

"הייתה גם עוד שבת נהדרת שאנו לא שוכחים: לפני כשלוש שנים יצאנו לשבת בצפת, לכבוד יום הנישואין שלנו. זו הייתה חוויה מיוחדת ושונה. נסענו ביום חמישי לצפת, וביום שישי בבוקר קנינו אוכל מוכן לשבת, ויצאנו להתפלל בקבר רשב"י במירון. חזרנו לצפת להתארגן, והספקנו עוד לקבל את השבת בנחת. בשבת התפללנו בעיר העתיקה והתפילה הייתה מרגשת ומרוממת במיוחד".

מתכון שבתי אהוב במיוחד:

"מתכון לעוף עם אפונה ותפוחי אדמה, טעים ומרשים. אני אוהבת להכין אותו לסעודת ליל שבת. במקום לבשל עוף בנפרד ותוספות בנפרד, אני מכינה את העוף והאפונה בסיר אחד.

שלבי ההכנה:

קוצצים בצל גדול ומטגנים.
קוצצים שתיים - שלוש שיני שום לקוביות קטנטנות ומוסיפים לבצל המטוגן.
מניחים שישה כרעי עוף על הבצל והשום הקצוצים, ומטגנים במשך כשתיים – שלוש דקות.
מתבלים לפי הטעם בפלפל שחור, כמון וכורכום.
מוסיפים שתי כוסות מים רותחים, בכמות שתכסה בערך חצי מגובה העוף.
מחכים עד שהמים רותחים.
מנמיכים את האש וממשיכים לבשל על אש נמוכה במשך כשעה.
מוסיפים לסיר בערך חצי שקית אפונה ( כ - 250 גרם). אם רוצים טעם פחות מודגש של אפונה - אפשר גם פחות מכך. חותכים כחמישה עשר תפוחי אדמה קטנים לקוביות בינוניות, ומוסיפים לסיר. מתבלים במלח ופלפל שחור לפי הטעם, ומנענעים קלות ו"מרעידים" את הסיר כך שהאפונה תחלחל ותיכנס במרווחים שבין חלקי העוף. ממשיכים לבשל במשך כשעה, עד שהאפונה מתרככת, ומכבים את האש.

בתיאבון!"

תגיות:השבת שלימירי אלקין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה