ונשמרתם

ונשמרתם: האם נמלת האש משתלטת על ישראל, ומהן ההשלכות של זה בעצם?

בכתבה שפורסמה לאחרונה הודיעו מומחים כי קצב גידולן של נמלות האש מעיד על כך שבקרוב לא יהיה שטח בארץ, שהן לא יימצאו בו. למה הנתון הזה אינו משמח כלל?

אא

ברוב קני הנמלים ישנה רק 'מלכה' אחת ששולטת על הקן, אולם לא כך הדבר בקנים של נמלות אש - שלדברי חוקרים ויודעי דבר הולכת ומתרבה בארצנו הקטנטונת. 

בקנים של נמלות אש ניתן למצוא גם מאה נמלים שנחשבות למלכות, אבל זה עדיין לא המטרד האמיתי: מסתבר שבשנים האחרונות נמלת האש הקטנה פלשה לעשרות יישובים בארץ, ככל הנראה כתוצאה משתילים שיובאו לקיבוץ אפיקים מחו"ל, לפני 20 שנה. 

מה שמעניין הוא שבמחקר שנעשה באוניברסיטת תל אביב, נמצא כי כל הנמלים שחיות בארץ הן בעצם אחיות גנטיות שהגיעו מהמלכה ה'ראשונית' מקיבוץ אפיקים. 

כיום מוערך מספר נמלות האש בארץ כמיליונים, והחשש העיקרי בזה הוא העקיצה הקטלנית שלה - שאצל האדם משאירה גרד ולעתים אף כוויה, ואילו אצל בעלי החיים יכולה לגרום לעיוורון ואפילו למוות. לדברי מדענים, הסכנה אורבת במיוחד לבעלי חיים שעתידים לבקוע מביצים, כמו אפרוחים, שאותם הנמלים פשוט טורפות עוד בהיותן בתוך הביצים. 

בכתבה שפורסמה לאחרונה בעיתון 'גלובס' הודיעו מומחים כי קצב גידולן של נמלות האש מעיד על כך שבקרוב לא יהיה שטח בארץ, שהן לא יימצאו בו. למה הנתון הזה אינו משמח כלל? בין היתר משום שהאיגוד הבינלאומי לשימור הטבע (IUCN) הכניס אותן לרשימת 100 מיני הפולשים האכזריים ביותר בעולם.   

הבעיה שאיתה מתמודדות 55 מדינות בעולם, כולל ישראל, שנגועות בפולשת הקטלנית - היא קצב הגידול האינטניסיבי שלה, שלא מפסיק לרגע ואפילו יודעת לעוף ולשחות במים עמוקים (כן, כן, אתם לא רוצים לדעת איך זה כשהיא אורבת בתוך הבריכה למשל).

נתניה, הרצליה, תל אביב, זיכרון יעקב, רמת הגולן, הכרמל, ירושלים ומצפה שלם הם רק חלק מן המקומות שבהם זרועות המלכה של קיבוץ אפיקים הצליחו להגיע אליהם.  

על פי הדיווחים האחרונים מדובר בלא פחות מ-325 (!) יישובים נגועים, נכון ל-2019. 

איך להישמר מנמלי האש? כמה עובדות שאולי תרצו לדעת:

- הנמלים יכולות להימצא באזורים מיושבים, בבריכות, במשתלות ובפארקים. 

- בחורף נמלות האש בונות את הקנים שלהן, ומשקיעות את זמנן בטיפוח המלכות - ולכן פחות יוצאות החוצה. 

- הן נחשבות לאחד הפולשים היותר טורדניים, מסוכנים ובעייתיים בעולם. 

- אם זיהיתם קן של נמלי אש באזור מגוריכם, ניתן לפזר פיתיון של גרגירים מיוחדים שאותם רוכשים במשתלה, אך חשוב שלא יגיעו לשם מים במשך יומיים, ואין להשתמש בתוך הבית. 

- הטיפול בקני נמלים שנמצאו בבית הוא באמצעות ג'ל מיוחד שניתן על ידי מדבירים מקצועיים. את הג'ל הזה לוקחות הנמלים לקן שלהם, וכשהחומרים הפעילים שלו משתחררים, הם הורגים את כל הקן. 

תגיות:נמליםישראלסכנה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה