חדשות בריאות

החורף והשפעת הגיעו – מה אפשר לעשות כדי להימנע מסיבוכים?

החורף כבר כאן, ואיתו השפעת. מהן נורות האזהרה של השפעת? מפני מה צריך להתחסן, ואלו סיבוכים עלולים להיות לשפעת? כל התשובות

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

החורף כבר כאן, והנה מתחילה התקופה שבה חבריכם למשרד לא מגיעים, ואתם מרגישים עייפים ועם כאבי ראש ושרירים. ככל הנראה זה קורה כתוצאה משפעת. אז מהן נורות האזהרה של השפעת? מפני מה צריך להתחסן, ומהם הסיבוכים של השפעת?

 

מהי מחלת השפעת?

שפעת היא מחלה שכיחה, ולפי ההערכות בישראל כ-10% צפויים לחלות בה. הווירוס מגיע לאזור על ידי נדידת העופות. כתוצאה מהקור, אנשים מצטופפים בחדרים שאינם מאווררים, וכך מתקיימת הדבקה מאדם לאדם. תסמיני השפעת כוללים לרוב חום גבוה, כאב ראש, כאבי שרירים ועייפות. תסמינים אחרים כמו נזלת וכאב גרון שכיחים פחות בשפעת. בדרך כלל, ברוב המקרים השפעת איננה מסוכנת ועוברת תוך מספר ימים. יחד עם זאת, ישנן לא מעט קבוצות סיכון שאצלן שפעת יכולה לגרום לסיבוכים שונים, שבמקרים מסוימים אף עלולים להוביל למוות. יש לציין שמידי פעם אנשים בריאים (כולל ילדים) עלולים לחלות בשפעת בצורה קשה, עם סיבוכים ואף מוות, חלילה.

 

מהם סיבוכי השפעת?

דלקת ריאות - דלקת ריאות שמהווה סיבוך של שפעת היא בין גורמי המוות המובילים בישראל, בעיקר בקרב מבוגרים עם מחלות רקע. דלקת ריאות נגרמת כתוצאה של כמה וירוסים או חיידקים שחודרים לדרכי הנשימה וגורמים לתהליך דלקתי בבועיות הריאות בהן נעשה שיחלוף החמצן מהאוויר לגוף. המחלה מתבטאת בקשיי נשימה, חום, שיעול וכאבים בחזה ועלולה ולהביא לאי ספיקה נשימתית ולצורך בהנשמה.

דלקת אוזניים – סיבוך שכיח במיוחד בילדים. מתבטא בכאבי אוזניים, אי שקט, חום ולעתים בהפרשה מוגלתית מהאוזן. דלקות אוזניים לרוב מתחילה כמחלה נגיפית, כמו שפעת, ולפעמים מסתבכת עם דלקת אוזניים (אוטיטיס) חיידקית מוגלתית. בילודים היא עלולה להסתבך עם דלקת קרום המוח.

סינוסיטיס – לעתים רחוקות שפעת מסתבכת עם סינוסיטיס (דלקת במערות האף), לרוב נגיפית (ויראלית), ושכיח פחות - חיידקית מוגלתית.

הפרעה לבבית - כוללת סיכון רב מהרגיל ללקות בהתקפי לב תוך כדי המחלה, ואפילו, במקרים נדירים יותר, פגיעה ישירה בשריר ובקרום הלב.

כאבי שרירים - סיבוך נדיר של שפעת קשור לפגיעה של הנגיף בשריר. החולה סובל בדרך כלל מכאבים קשים בגפיים, בעיקר בגפיים התחתונות. סיבוך של נזק לשרירים כולל הפרשה של מיוגלובין בשתן, שעלול להזיק לכליות ולגרום לאי ספיקת כליות.

 

מי נמצא בקבוצת סיכון?

ככלל, מומלץ לכל אדם מעל גיל חצי שנה להתחסן. יחד עם זאת, ישנן קבוצות שנמצאות בסיכון גבוה לסיבוכי השפעת, כגון: אנשים הסובלים ממחלות לב, מחלות ריאה, סוכרת, מחלות נוירולוגיות, מחלות המטולוגיות ואנשים הסובלים מהשמנת יתר. כמו כן, אנשים מעל גיל 50, נשים הרות, המתכננות להרות או לאחר הלידה, וכן אנשים הנמצאים במוסד סגור, כמו בית אבות, מומלץ שיתחסנו. בנוסף, גם לעובדי מערכת הבריאות ומטפלים העורכים ביקורי בית, שנמצאים בסיכון גבוה, מומלץ להתחסן. בנוסף לחיסון השפעת, מומלץ לקבוצות הסיכון מיוחדות לחלות מדלקת ריאות מפנוימוקוקוס להתחסן גם נגד דלקת ריאות באמצעות חיסון. קיימים 2 חיסונים, פנוימווקס 23 ופרבנר 13 - על פי קבוצת סיכון מוגדר איזה חיסון יש לקבל וכמה מנות.

לסיום, כמה טיפים חשובים שיעזרו לכם לשמור על בריאות טובה:

  1. מישהו הגיע לעבודה והוא לא מרגיש טוב? דאגו לזה שיעבוד באותו יום מהבית. השפעת נוטה להתפשט במהירות במקומות סגורים והדרך להתמודד עם התופעה הזו היא לדאוג לזה שכל הסביבה בריאה.
  2. הפסקת עישון - מלבד העובדה הידועה לכל שעישון איננו דבר בריא, עישון הוא גם גורם סיכון לסיבוכים כתוצאה משפעת ודלקת ריאות.
  3. טמפרטורה - מומלץ להקפיד ולשמור על טמפרטורה קבועה בחדר של כ-20 מעלות, ולא פחות. זכרו כי מוצרי החימום כגון תנור או מפזר חום עלולים לייבש את האוויר, ולכן מומלץ להשתמש במכשיר אדים, שכן אוויר חם ויבש יכול לגרום להתייבשות. הקפידו לאוורר את הבית באופן תדיר.
  4. הקפידו ושמרו על היגיינה - שטפו ידיים בתדירות גבוה ודאגו להיגיינה בסביבתכם.
  5. שינה - מחקרים מוכיחים כי מחסור בשעות שינה עלול להחליש את מערכת החיסון ולהגדיל את הסיכון ללקות בשפעת או בהתקררות.

 

ד"ר יסמין מאור היא מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי וולפסון.

תגיות:בריאותשפעת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה