חדשות בארץ

חברת הכנסת לשעבר גאולה כהן הלכה לעולמה

גאולה כהן, אמו של השר צחי הנגבי, שנודעה בפעילותה למען ארץ ישראל השלמה, הלכה לעולמה בגיל 94. ראש הממשלה בנימין נתניהו: "קולה של גאולה כהן לא יידום"

גאולה כהן (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)גאולה כהן (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
אא

חברת הכנסת לשעבר, גאולה כהן, נפטרה אמש (רביעי) בגיל 94. כהן, אמו של השר צחי הנגבי, כיהנה במשך 19 שנה כחברת כנסת בסיעת הליכוד ובסיעת התחייה, וכן כיהנה כסגנית שר המדע.

כהן נודעה בצעירותה כלוחמת במחתרת לח"י בתקופת המנדט הבריטי שלפני קום המדינה. היא הייתה הקריינית של תחנת השידור החשאית, ובמהלך אחד השידורים נאסרה על ידי אנשי הבולשת הבריטית. היא נשפטה לשבע שנות מאסר, וביצעה בריחה נועזת מן הכלא על מנת לשוב לשורות המחתרת.

בתחילת שנות השבעים הצטרפה כהן לתנועת החירות בראשותו של מנחם בגין. בשנת 1977 היא נבחרה לכנסת מטעם הליכוד, אך שנתיים לאחר מכן היא פרשה מהמפלגה והקימה את מפלגת התחייה, וזאת על רקע התנגדותה להסכם השלום עם מצרים ולנסיגה מחצי האי סיני. היא הייתה בין החתומות על חוק היסוד: ירושלים בירת ישראל, שנחקק בשנת 1980. בנוסף לפעילותה הממושכת עבור ההתיישבות ביהודה ושומרון, היא הייתה בין מובילי המאבק למען יהודי ברית המועצות, שנועד לאפשר את עלייתם לארץ. בשנת 2003 קיבלה כהן את פרס ישראל, על תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה.

השר צחי הנגבי ספד לאמו: "בצער עמוק אני מודיע על פטירת אמי היקרה, גאולה כהן, לוחמת חרות ישראל משחר נעוריה ועד יומה האחרון, בגיל 94. זכיתי לגדול במחיצת אשה דגולה, שכל חייה היו קודש לשלמות המולדת, לקיבוץ גלויות, לחינוך דור העתיד. אהבתה לעם לא האפילה על אהבתה כאם ומסירותה כסבתא לעידן, מתן, סתיו וליאב".

בהודעת אבל שהוציא על פטירתה של כהן, שלח ראש הממשלה בנימין נתניהו את תנחומיו לבני משפחתה: "קולה של גאולה כהן לא יידום. תמיד ננצור את זכרון פועלה הכביר למען חירות ישראל, ואת מסירותה ואהבתה לארץ ישראל. היא שייכת לדור הנפילים, ותישאר תמיד זכר ומופת לנו, ממשיכי דרכה. שרה ואני אבלים עם צחי ורנדי וכל משפחתה של גאולה, ויחד עם כל בית ישראל".

בעקבות ההודעה על פטירתה של כהן, אמר הנשיא ראובן ריבלין: "האש היוקדת של גאולה כבתה הלילה. לוחמת חירות ישראל ברובד העמוק של הרעיון, שהייתה לי ולכולנו להשראה. אנו נלך לאור האש הזו בשבילים שסללה ובזכות פועלה – במחתרות, בפעילות למען ההתיישבות כמחוקקת וכפרלמנטרית. נוחי על משכבך בשלום, גאולה יקרה. תנחומינו למשפחתך בצער הגדול, צער לאומי של ממש".

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין אמר הבוקר: "גאולה כהן היתה לוחמת ציונית בכל מאודה. החל מהמאבק להקמת מדינת ישראל באצ"ל ובלח"י, ועד מאבק בלתי מתפשר למען ההתיישבות בכל חלקי ארץ ישראל. אני חב לגאולה כהן באופן אישי על מלחמתה למען שחרור אסירי ציון בברית המועצות, ואני בתוכם".

שר הפנים אריה דרעי אמר: "כואב על פטירת גאולה כהן, לוחמת הלח"י, חברת כנסת, כלת פרס ישראל ויקירת ירושלים. אשה אמיצה שתרמה במשך עשרות שנים לעם ולמדינה, ולחמה למען עליית יהודי ברית המועצות ארצה. תנחומים לבנה, השר צחי הנגבי, ולכל המשפחה".

השר זאב אלקין כתב בטוויטר: "ברוך דיין האמת. היום הלכה מאיתנו גאולה כהן, חברת כנסת לשעבר, ואחת מהדמויות הראויות להערצה בהיסטוריה של הפוליטיקה הישראלית. יותר מכל היא היתה מזוהה עם המאבק למען עליית יהודי ברית המועצות – בלי ההובלה שלה במאבק הזה במשך שנים, ייתכן ולא הייתי זוכה לעלות לארץ – והפעילות למען ההתיישבות ביהודה ושומרון. גם חוק יסוד ירושלים בירת ישראל זאת יוזמה שלה, ונחקק בזכות הנחישות שלה. עם ישראל ומדינת ישראל חייבים לה רבות".

גאולה כהן תובא למנוחות בשעה 13:30 בבית העלמין בהר הזיתים שבירושלים.

תגיות:גאולה כהן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה