דיכאון וחרדות

מהי פוסט טראומה? דברים שכדאי לדעת

באמצעות הטיפול מעבדים יחד עם האדם הסובל את החוויה הקשה אותה עבר מכל מיני היבטים, וכמובן עם הרבה תמיכה וליווי מבצעים חשיפה לגירויים דומים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

פוסט טראומה היא תגובה פיזית ורגשית הבאה בעקבות אירוע טראומטי. התגובה המתבטאת במספר סימפטומים, ונשארת בגוף ובנפש זמן רב לאחר חלוף האירוע או האירועים הטראומטיים. סימפטומים של פוסט טראומה המתמשכים מעל חודש ימים עשויים להצביע על כך שהאדם סובל מפוסט טראומה כרונית.

האירוע הטראומטי הוא אירוע מאיים הגורם סבל, אימה וחוסר אונים. האירוע יכול להיות אלימות מכול סוג שהוא, תקיפה, שוד, מלחמה או פיגוע טרור, תאונת דרכים, תאונת עבודה, אסון טבע כמו שריפה או שיטפון, אירוע רפואי חריג או כל אירוע אחר המאיים על שלמות החיים. זה יכול להיות אירוע טראומטי אחד או מספר אירועים, ולפעמים גם תקופת חיים שלמה תחת איום, כפי שחווים אנשים החיים תחת הפגזות יומיומיות, או חיים במשפחה אלימה ודיכאונית.

ארבע דקות מרתקות שיעניקו לכם כלים להתמודד עם פחדים, חרדות ולחצים. וגם: למה פחד הוא דבר טוב? צפו

איך נווריד את מפלס החרדות, ונזכה לחיים רגועים? הרב יצחק פנגר מגלה את הסוד

הרב יגאל כהן: כך תצאו מחרדות ודיכאון

סימפטומים של פוסט טראומה

אף על פי שהטראומות שונות זו מזו, בין אם זו טראומה כתוצאה ממעשי ידי אדם, או טראומה כתוצאה מתאונה או אסון שהתרחש, הסימפטומים הפוסט טראומטיים דומים ומתבטאים בשלושה אופנים מרכזיים:

  1. ערנות ודריכות: תחושה של חוסר שקט גופני ונפשי רב. כל רחש או תנועה פתאומית מקפיצים, הנפגע נמצא בציפייה דרוכה לאסון. תגובות לא נשלטות של זעם ועצבנות גדולים בעקבות גירויים קטנים ולא חשובים, תחושה של "פתיל קצר".
  2. קהות רגשית: הנפגע נמנע מגירויים העלולים לגרום לו להצפה רגשית, ולכן הוא הופך למנותק רגשית. הוא מנתק קשרים עם חברים ובני משפחה, נמנע מאירועים חברתיים ומתקשה להרגיש אהבה או אינטימיות.
  3. חודרנות: האירועים הטראומטיים נחווים שוב ושוב באמצעות זיכרונות, חלומות או פלאשבקים בהם הנפגע חש כאילו האירוע מתרחש ממש ברגע זה. השינה קצרה, מקוטעת ומלווה פעמים רבות בסיוטים. רעשים מסוימים, מראות או ריחות, מעלים את זיכרון האירוע ולא מרפים. הנפגע שב לרגעי האירוע במחשבותיו ומנסה לשחזר אותו שוב ושוב (בדרך כלל בהצלחה חלקית, כיוון שחלקים מהאירוע נשמטים מהזיכרון).

לא כל הסימפטומים חייבים להופיע כדי שהאדם יוגדר כסובל מפוסט טראומה. ברוב המקרים הסימפטומים מופיעים סמוך לאירוע, אבל במקרים מסוימים הסימפטומים פורצים זמן רב, לפעמים אפילו שנים, אחרי האירוע.

הטיפול בהפרעת פוסט טראומה

הטיפול הנפוץ והמקובל ביותר היום הינו טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) במסגרתו פותחו שיטות רבות וטכניקות שהולכות ומתייעלות להתמודדות עם תופעות ההפרעה. באמצעות הטיפול מעבדים יחד עם האדם הסובל את החוויה הקשה אותה עבר מכל מיני היבטים, וכמובן עם הרבה תמיכה וליווי מבצעים חשיפה לגירויים דומים מאותה חוויה (לדוגמא חשיפה למקום בו קרתה החוויה) כדי לבחון את המציאות מול תפיסת המציאות בעיני רוחו של הנפגע. מטפלים בדפוסי החשיבה הקשים שגורמים לחוויה לצוף ולרדוף את האדם, מבצעים מה שנקרא הבניה מחדש של החשיבה בנושא, ומחליפים מחשבות קשות במחשבות חיוביות ואופטימיות, עם יותר נטיעה במציאות.

אחוזי ההצלחה של הטיפול במקרים של הפרעת פוסט-טראומה הינם גבוהים מאוד.

אורלי סמירה היא מטפלת בפסיכותרפיה וב-CBT במחלקת נפשי בשאלתי.

סובלים מדיכאון, חרדות ומצב נפשי ירוד? פנו אל מחלקת "נפשי בשאלתי" בהידברות. לקבלת ייעוץ חייגו 073-3333331 או במייל sarap@htv.co.il

תגיות:בריאות הנפשפסיכותרפיהפוסט טראומה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה