עובדות ביהדות

שעות תפילה – מתי מתפללים שחרית, מנחה וערבית?

מהן השעות שבהן אפשר להתפלל כל אחת מתפילות היום? הסבר מקוצר וברור

  • כ"ו כסלו התש"פ
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

לזמני היום - מתעדכן 24 שעות 

בכל יום מימות השבוע אנו מתפללים שלש תפילות: שחרית, מנחה וערבית. לכל אחת מן התפילות הללו יש זמן מיוחד עבורה, וחשוב להקפיד להתפלל את כל התפילות בזמנן.

קבצנו כאן את הכללים ההלכתיים הבסיסיים לשעות התפילה במהלך היום. ישנן גם הלכות נוספות, דיוקים ושינויי מנהגים, ולכן בכל מקרה של התלבטות, מוטב להתייעץ עם רב.

 

תפילת שחרית

זמנה של תפילת שחרית הוא משעת זריחת השמש ועד 4 שעות זמניות אחריה. שעות זמניות אינן מחושבות כמו שעה רגילה (60 דקות), אלא הן בעלות אורך המשתנה על פי אורכן של שעות היום והלילה בכל יום מחדש. בדיעבד, מי שלא התפלל בתוך 4 שעות זמניות מהזריחה, יכול להתפלל עד חצות היום – וגם כאן, לא מדובר על השעה 12 בצהריים, אלא על שעת חצות היום המחושבת לכל יום מחדש על פי שעות זמניות. זמנה של קריאת שמע היא עד 3 שעות זמניות מהזריחה.

 

תפילת מנחה

זמנה של תפילת מנחה הוא מחצי שעה לאחר חצות היום, ועד שקיעת החמה.

 

תפילת ערבית

זמנה של תפילת ערבית הוא מזמן צאת הכוכבים – כרבע שעה לאחר שקיעת החמה, ועד חצות הלילה (שוב, בחישוב של שעות זמניות). בדיעבד, מי שלא התפלל עד חצות הלילה, יכול להתפלל עד עלות השחר.

 

שעות זמניות

כיוון שהשעות המדויקות של התפילה משתנות מדי יום על פי אורכו של היום והלילה, כאמור, מומלץ שלא להסתמך על הזיכרון או על "בערך", אלא לבדוק בכל יום את הזמנים המדויקים. ניתן לראות את הזמנים הללו בלוחות שנה המכילים גם את זמני היום. בהם אפשר לראות מושגים כמו "סוף זמן קריאת שמע", "סוף זמן תפילה", "מנחה גדולה" (הזמן שבו מותר להתחיל להתפלל מנחה), "חצות היום", "עלות השחר", "הנץ החמה" (זריחה), "שקיעה" ועוד.

לזמני היום - מתעדכן 24 שעות 

תגיות:זמניםתפילה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה