דיכאון וחרדות

"לא יכול לאכול, מסתכלים עלי": תסמינים של חרדה חברתית

במה מתבטאת חרדה חברתית והיכן היא מופיעה? ומה אפשר לעשות כדי להפחית את עצמת החרדה?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

חרדה חברתית היא פחד מוגבר ולא רציונאלי ממצבים חברתיים, העלולה לגרום לרגשות ותחושות לא נעימים ואף בלתי נסבלים. חרדה חברתית היא אבחנה חדשה יחסית (DSM-III, 1980) אף על פי ששכיחותה באוכלוסייה גבוהה (כ-13%).

פחדים וחששות ממצבים חברתיים הם דבר טבעי, אולם אצל אנשים מסוימים נוצר קושי תפקודי בסיטואציות חברתיות שונות, בעיקר בשל הימנעויות חברתיות רבות, המגבירות את החרדה. החרדה באה לידי ביטוי ב-3 מישורים מרכזיים: במישור הקוגניטיבי, המחשבות ממוקדות במצב המאיים של המפגש החברתי. למשל מחשבות כמו: ישפילו אותי, אם אתנהג לא כיאות אהפוך למושא ללעג, אני לא מעניין מספיק ועוד. במישור התחושתי והרגשי, תחושות של חשש, לחץ ופחד המלוות לרוב בתסמינים גופניים כמו דפיקות לב מואצות, הזעה ועוד. במישור ההתנהגותי, בהימנעות ממצבים חברתיים או מביצוע פעילות כלשהי בפני אנשים, כדי לא לחוות את החרדה הצפויה להם. חרדה חברתית יכולה להיות ספציפית (פחד לדבר מול קהל, לדוגמה) או חרדה חברתית כללית. המצבים השכיחים הנם: לדבר בפני אנשים, להביע דעה בפומבי, לבצע פעולות כגון אכילה או כתיבה כשצופים בך, לדבר עם אנשים שנתפסים כבעלי סמכות או "מכובדים", ליזום פגישה אישיות וכדומה.

אנשים עם חרדה חברתית נמנעים ממצבים בהם הם עשויים לבלוט, או להימצא במרכז תשומת הלב. לפיכך, הם אינם מתעמתים ונמנעים מלבקש עזרה. בדומה ליתר הפרעות החרדה, גם בחרדה חברתית לרבים מהסובלים קיימות במקביל עוד הפרעות של חרדה, דיכאון, דיסתימיה או הפרעה בדימוי גוף. חרדה חברתית על פי רוב מתחילה בגיל הילדות וההתבגרות (מעל 85% מהמקרים), ובהעדר טיפול הנה הפרעה כרונית עם פגיעה תפקודית רבה. ההפרעה עלולה לשבש באופן ניכר את חיי האדם החרד במישורים שונים של חייו: לימודים, עבודה וחברה.

 

הטיפול בחרדה חברתית

הטיפול ההתנהגותי – קוגניטיבי (CBT) בחרדה חברתית מבוסס על מספר מישורים ומאפשר הפחתה משמעותית ברמות החרדה ולעיתים אף להכחדתה. ראשית מתבצעת למידה על מאפייני החרדה, זיהוי סימנים פיזיולוגים ומחשבתיים מקדימים, רגשות וההתנהגות התואמת. במהלך הטיפול האדם לומד מצד אחד כיצד הוא יכול להפחית את עוצמת החרדה בכדי לאפשר לו להתנהל בסביבה חברתית באופן טוב יותר. מהצד השני המטופל מתנסה בהתמודדות עם החרדה באופן שמאפשר לו לחוות אותה כלא הרסנית ומפרקת ואת עצמו כבעל כוחות להתמודד עמה. שיפור במישורים אלו מאפשר לאדם הסובל מחרדה חברתית להתנסות במספר גדל של אינטראקציות חברתיות ובאופן הדרגתי לחוש פחות ופחות חרדה.

אל תתנו לחרדה להמשיך לפגוע באיכות חייכם.

אורלי סמירה היא יועצת זוגית ופסיכותרפיסטית CBTבמחלקת "נפשי בשאלתי".

סובלים מדיכאון, חרדות ומצב נפשי ירוד? פנו אל מחלקת "נפשי בשאלתי" בהידברות. לקבלת ייעוץ חייגו 073-3333331 או במייל sarap@htv.co.il

תגיות:חרדה חברתיתבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה