חדשות בארץ

ירק על שגריר פולין והורשע בתקיפה: "העבירה אינה מצויה בחוק"

בפסק הדין, שניתן במסגרת הסדר טיעון, לדרמן הודה בכתב האישום המתוקן, ממנו הושמטה עבירת האיומים ולא נקבע רף ענישה, לגביו הוסכם כי הוא יתקבל לאחר המלצת שירות המבחן. השופט הורה לשירות המבחן לגבש לגבי לדרמן תסקיר לקראת הדיון הבא. סנגורו מסר כי הוא צפוי לבקש משירות המבחן לבטל את ההרשעה

שגריר פולין (צילום:יונתן זינדל, פלאש 90)שגריר פולין (צילום:יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

אריק לדרמן, תושב הרצליה בן 65 שירק על השגריר הפולני בחודש מאי, הורשע היום (שני) בבית משפט השלום בעבירת תקיפה בלבד. בפסק הדין, שניתן במסגרת הסדר טיעון, לדרמן הודה בכתב האישום, ממנו הושמטה עבירת האיומים ולא נקבע רף ענישה, לגביו הוסכם כי הוא יתקבל לאחר המלצת שירות המבחן. סנגורו של הנאשם, עו"ד אבי אברהמוף, מסר כי הוא צפוי לבקש משירות המבחן לבטל את ההרשעה.

ההרשעה מגיעה כחצי שנה לאחר שלדרמן ירק על שגריר פולין, מארק מגירובסקי, בעת שזה הלך במרכז כביש הסמוך לשגרירות בתל אביב. אחרי שנהגו של השגריר צפר לו, התקרב לדרמן לרכב והכה בחוזקה על גגו. השגריר, שפתח את הדלת כדי לצלם את התוקף, ספג יריקה בפרצופו. לפי כתב האישום המתוקן והמקל, לדרמן לא ידע שברכב שוהה השגריר הפולני. האירוע הוביל לתקרית דיפלומטית בין המדינות, וראש ממשלת פולין, מתיאוש מורבייצקי, כינה אותו "מקרה תוקפנות של שנאת זרים". נשיא פולין, אנדז'יי דודה, גינה את המקרה שהיווה "השפלה של הכבוד הפולני", וסיווג את האירוע כ"פשע שנאה" וכפעולה "אנטי פולנית".

נציגת המשטרה, עו"ד דניאלה שדה, אמרה בדיון הבוקר כי "הגענו להסדר טיעון לאחר ששקלנו את השיקולים הראייתיים". היא הוסיפה כי כתב האישום הוסכם על הצדדים, למרות שהעבירה "אינה מצויה ברשימת העבירות שבחוק זכויות נפגעי עבירה". לדבריה, "אנחנו נמצאים בקשר רציף עם השגרירות ומעדכנים אותם על הדיונים". עם זאת, נציגת שגרירות פולין, עו"ד אוה קוקליס, טענה בדיון כי התביעה המשטרתית לא עדכנה אותה בשום שלב, חרף בקשות חוזרות ונשנות לקבל עדכון האם מתגבש הסדר טיעון. "היה מקום לעדכון אותנו בדבר ההסדר ולו מטעם קולגיאלי, כעו"ד לעו"ד. אני מבינה שלפי החוק אין לי עמדה להתנגד להסדר, יחד עם זאת הוא נראה לי תמוה", אמרה קוקליס. השופט רועי פרי נזף במשטרה בעקבות כך, וציין כי ככל שנציגת השגרירות טרחה והגיעה לכל דיוני בית המשפט, "היה מקום לעדכנה בדבר ההסדר".

השופט הורה לשירות המבחן לגבש לגבי לדרמן תסקיר לקראת הדיון הבא. סנגורו של לדרמן אמר: "אבקש ששירות המבחן יבחן את סוגיית אי ההרשעה. הנאשם נעדר עבר פלילי ויחד עם זאת התביעה מודיעה מראש כי היא תתנגד לביטול ההרשעה. הסכמה נוספת לצורך טיעונים לעונש המוסכמת על הצדדים היא העובדה שהנאשם ידע שמדובר בעובדי שגרירות פולין ולא בהכרח בשגריר עצמו ובנהגו".

לדרמן, שפרסם אז מכתב התנצלות, הבהיר את מעשיו וטען כי "משפחתי חוותה את תלאות השואה בפולין ופנייתי לשגרירות הייתה בענייני השבת רכוש. במסגרת הפנייה נתקלתי ביחס מכפיש מצד אחד מעובדי השגרירות, אשר כינה אותי בשפה הפולנית בכינוי יהודון. האמירה עוררה בי תחושות קשות מאוד".

שגרירת ישראל בפולין, אנה אזרי, זומנה כעבור זמן קצר לשיחת הבהרה במשרד החוץ בוורשה. בנוסף, במשרד החוץ בפולין גינו אז את התקרית ומסר כי הם מצפים מהרשויות בישראל להביא את החשוד לדין ולפעול על מנת למנוע הישנות מקרים אלה. "מעשים מסוג זה נגד נציגים דיפלומטיים ראויים לגינוי חד משמעי", נמסר  בהודעת המשרד.

תגיות:שגרירות פוליןכתב אישום

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה