חדשות בארץ

בג"ץ דן בעתירה נגד נתניהו; חיות: למה לדון כבר עכשיו?

בתחילת הדיון בעתירה נגד הטלת הרכבת הממשלה הבאה על ראש הממשלה בנימין נתניהו, תהו שופטי בג"ץ מדוע יש לדון בעתירה כעת, עוד בטרם התקיימו הבחירות ולפני שנשיא המדינה החליט להטיל את התפקיד על נתניהו. נציגת העותרים: "הרכבת כבר יצאה מהתחנה"

נתניהו (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)נתניהו (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)
אא

בג"ץ דן הבוקר (שלישי) בעתירה, הדורשת למנוע את הטלת תפקיד הרכבת הממשלה הבאה על ראש הממשלה בנימין נתניהו, וזאת בשל כתב האישום שהוגש נגדו בעבירות שיש עמן קלון. בהרכב בית המשפט יושבים הנשיאה אסתר חיות, המשנה חנן מלצר והשופט עוזי פוגלמן. על פי הלך דבריהם של השופטים שנשמעו במהלך הדיון, נראה כי הם יחליטו שאין מקום לדון בעתירה בעיתוי זה. ההחלטה תינתן בימים הקרובים.

הדיון שהתנהל בבית המשפט היה דיון מקדמי, ועסק בשאלה האם על בג"ץ והיועץ המשפטי לממשלה להידרש כלל לסוגיה בעיתוי הנוכחי. בפתח הישיבה הקשו השופטים על עורכת הדין דפנה הולץ לכנר, המייצגת את העותרים – 67 בכירים מתעשיית ההייטק, האקדמיה והביטחון. השופטת חיות תהתה מדוע יש לדון כעת בעניין, עוד בטרם התקיימו הבחירות: "אין הוראת חוק, שמונעת מנתניהו להתמודד. אנחנו עדיין לא יודעים מה יהיו תוצאות הבחירות. לאחר מכן הכדור יעבור לנשיא המדינה, הוא יצטרך להפעיל את סמכותו ולהחליט על מי להטיל את משימת הרכבת הממשלה. אני לא בטוחה ששמעתי תשובה משכנעת מדוע לדון על כך כבר עכשיו ולא בצומת הבאה". שלושת השופטים הבהירו לנציגת העותרים, כי העתירה מבקשת ליצור תקדים בכך שבג"ץ יקבל החלטה לפני שהנשיא יפעיל את הסמכות המוקנית לו בחוק. "אתם בעצם מבקשים מאיתנו להקדים את שיקול הדעת של הנשיא", אמר מלצר. "האם יש לכם דוגמה בכל שנות המדינה להחלטה של בג"ץ לפני הפעלת הסמכות?".

עורכת הדין הולץ לכנר טענה בדיון, כי "הרכבת כבר יצאה מהתחנה", וכי לאור הנסיבות יוצאות הדופן – של כתב אישום חמור שהוגש נגד ראש הממשלה – על בית המשפט להכריע כעת בסוגיה העקרונית. לדבריה, האזרחים זכאים לדעת מה מצבו המשפטי של נתניהו בטרם ילכו לקלפיות, כדי שיוכלו להחליט האם הם רוצים שיכהן כראש ממשלה. השופט מלצר הגיב על כך, ואמר כי הבחירות לכנסת אינן ישירות: "כל אזרח בוחר במפלגה".

עורך הדין מיכאל ראבילו, שייצג את נתניהו בדיון, טען כי על בית המשפט לדחות את העתירה על הסף, ולא בשל היותה מוקדמת מדי. לדבריו, "חוק יסוד הממשלה קובע שראש ממשלה יכול להמשיך לכהן עד שיש הרשעה חלוטה. לשון החוק ברורה, על איזו לקונה אנחנו מדברים? צריך להוציא את בית המשפט מהעניין הזה, ראוי שתצא הכרעה ברורה שאין לו שום סמכות להתערב גם לאחר הבחירות". היועץ המשפטי של הליכוד, עורך הדין אבי הלוי, אמר כי "בדמוקרטיה רצון העם הוא שקובע", וכי בית המשפט אינו יכול להתערב בשיקול דעתו של הנשיא שצריך להגשים את רצון העם. 

ראש הממשלה חזר אמש על עמדתו, לפיה על בג"ץ למשוך ידיו מעיסוק בנושא. "יש מי שמנסים לגרור את בית המשפט העליון לתוך המגרש הפוליטי, כדי שיכפיש ויסכל משפטית את המועמדות שלי לראשות הממשלה", אמר בהודעה מצולמת שפרסם. "אני לא מעלה על דעתי שבית המשפט העליון של מדינת ישראל יפול לתוך המלכודת הזאת. בדמוקרטיה מי שמחליט מי ינהיג את העם זה רק העם, ולא אף אחד אחר. כך תמיד היה וכך תמיד יהיה".

כזכור, היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, התבקש על ידי בג"ץ להציג בפניו את חוות דעתו. עם זאת, בשבוע שעבר הוא ביקש מבית המשפט להכריע קודם כל האם הוא דוחה את העתירה על הסף או מתכוון לדון בה לגופה, וזאת לפני שיביע את דעתו בסוגיה לגופה. עורך הדין ענר הלמן, ראש מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה המייצג את מנדלבליט בדיון, טען כי בשלב זה העתירה היא "תאורטית". לדבריו, אין לחייב את היועץ להשיב לה, מכיוון שלעמדתו יכולות להיות משמעויות פוליטיות: "העתירה מנסה להכניס את מערכת המשפט הממשלתית למערכת הבחירות, זהו שדה מוקשים. לא לכל בור ששמים ליועץ הוא צריך ליפול". 

(עודכן: 11:15)

תגיות:בג"ץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה