חדשות בארץ

החלה הזרמת הגז באסדת לוויתן; נתניהו: "לא נכנענו לפופוליזם"

לאחר האור הירוק שניתן מהמשרד להגנת הסביבה, החל הבוקר הנישוב באסדת הגז לוויתן, המהווה חלק מתהליך ההרצה שלה. ראש הממשלה בנימין נתניהו: "עשינו היסטוריה, הגז הטבעי הופך את ישראל למעצמה אזורית"

אסדת לוויתן, תמונת ארכיון (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)אסדת לוויתן, תמונת ארכיון (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
אא

הנישוב באסדת הגז לוויתן החל בשעות הבוקר (שלישי) בשעה 7:30. יציאתו לדרך של ההליך, המהווה חלק מהרצת האסדה, התאפשרה לאחר שהמשרד להגנת הסביבה הודיע אמש כי חברת נובל אנרג'י, מפעילת האסדה, עמדה בכל התנאים הסביבתיים המקצועיים.

במשרד להגנת הסביבה עקבו לאורך כל היום, באמצעות תחנות הניטור, אחרי ריכוזי המזהמים הנפלטים מהאסדה, הממוקמת במרחק של כ- 10 ק"מ מול חוף דור. על פי הדיווחים, לא נרשמו חריגות באיכות האוויר. "נדגיש כי אין כל הנחיות מיוחדות לציבור לאורך כל שעות היום, וכי ההשפעה על איכות האוויר באזור החוף מול האסדה תהיה מזערית", נמסר מהמשרד. "אין כל מקום או הנחיות לפינוי תושבים, ולפי חוות הדעת של כל המומחים לא צפוי כל סיכון לציבור בעת הנישוב". עם זאת, תושבים באזור חוף הכרמל החליטו להתפנות מבתיהם, מחשש לזיהום כבד שיפגע בבריאותם. מאות מהם עלו לירושלים, והפגינו מול קריית הממשלה במחאה על הפעלת האסדה.

בעקבות תחילת הזרמת הגז באסדה, כתב ראש הממשלה בנימין נתניהו בפייסבוק: "לא נכנענו לפופוליזם. נלחמתי במשך שנים ארוכות כדי להוציא את הגז מהאדמה, נגד התנגדות עזה של יריבינו הפוליטיים. היום עשינו היסטוריה, והגז התחיל לזרום ממאגר לוויתן. מחיר החשמל כבר ירד בכ- 17% מ- 2013, והוא ירד עוד בשנה הקרובה הודות לגז הטבעי, שהופך את ישראל למעצמה אזורית". נתניהו הוסיף כי "מאות מיליארדים יזרמו לכלכלת ישראל – לבריאות, לחינוך ולרווחת כל אזרחי ישראל. במעשים, לא בדיבורים, אנחנו מחזקים את מדינת ישראל".

הליך הנישוב, שהינו השלב השלישי בהרצת לוויתן, נדחה בתקופה האחרונה מספר פעמים. בשבוע שעבר הודיע המשרד להגנת הסביבה, כי נובל אנרג'י לא עמדה בכל התנאים המחמירים שהוצבו לה: "המשרד לא אישר עדיין את תוכנית הדיגום והניטור באסדה במהלך הנישוב, מכיוון שלא נחה דעתו עד לשעה זו מדוחות הכיול ובקרת האיכות שהוגשו, הנוגעים למכשירי האנליזה על האסדה לבדיקת הרכב הגז המנושב. על חברת נובל להשלים את הדברים החסרים עד למועד הנישוב הבא, ולקבל אישור מהמשרד להגנת הסביבה כי היא עומדת בכל התנאים לתוכנית הנישוב".

יו"ר ומנכ"ל נובל אנרג'י, דייב סטובר, אמר כי מדובר ב"יום היסטורי" עבור החברה ושאר השותפות במאגר לוויתן: "השלמת פיתוח השלב הראשון של הפרויקט באופן בטוח ומוצלח היא נדבך נוסף לרקורד המצוין שלנו בפיתוח פרויקטים ברמה בינלאומית מסוג זה". הגז צפוי להגיע כבר היום לישראל. הוא יעבור מהצנרת התת-ימית, המחוברת לאסדה, אל מערכת ההולכה של ישראל, וממנה לצרכני הגז ברחבי הארץ. בשבועות הקרובים יתחיל ייצוא הגז הטבעי מהמאגר למדינות השכנות.

השר להגנת הסביבה, זאב אלקין, הודיע אחר הצהריים על סיומו של הליך הנישוב. "אין שום חריגה בנתוני הניטור", כתב בטוויטר. "רוב הגז שמדינת ישראל משתמשת בו כבר עכשיו הוא מלוויתן. הישג עצום למדינת ישראל שהופכת למעצמת גז, וגם הישג סביבתי בתהליך ויתור על הפחם למען הסביבה ובריאות התושבים".

(עודכן: 16:40)

תגיות:גזאסדת לוויתן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה