חדשות בארץ

בעקבות חיסול קאסם סולימאני: נתניהו החליט לקצר את ביקורו ביוון

בעוד המערכת הפוליטית בישראל מברכת על חיסולו של מפקד כוח קודס האיראני, הגנרל קאסם סולימאני, בארצות הברית נחלקות הדעות: הרפובליקנים מעניקים גיבוי מלא לנשיא טראמפ, ואילו הדמוקרטים מותחים עליו ביקורת נוקבת

נתניהו (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)נתניהו (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
אא

בישראל הרשמית טרם הגיבו על חיסולו הלילה (שישי) בבגדאד של קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה האיראניים, על ידי צבא ארצות הברית. ראש הממשלה בנימין נתניהו, השוהה כעת בביקור מדיני ביוון, החליט לקצר את ביקורו ולשוב לארץ עוד לפני כניסת השבת, זאת לאחר שמוקדם יותר נמסר מלשכתו כי אין שינוי בלוח הזמנים של הביקור. נתניהו קיבל בשעות האחרונות עדכונים ביטחוניים שוטפים, והנחה את שרי הקבינט שלא להתראיין בשלב זה בנושא.

במערכת הפוליטית הגיבו הבוקר על חיסולו של סולימאני, אחד מסמליו של המשטר האיראני, ומי שהוביל את פעילות הטרור של המשטר ואת ניסיונות ההתפשטות שלו ברחבי האזור. מספר 2 בכחול לבן, יאיר לפיד, בירך את נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, "ואת המזרח התיכון כולו" על החיסול: "מי שהוביל פעולות טרור רצחניות מדמשק עד בואנוס איירס, ואחראי למותם של אלפי חפים מפשע, זכה לסוף המגיע לו. המשטר האיראני הוא משטר טרור, ומול הטרור צריך נחישות וכוח. כל מי ששותף לתעשיית הטרור האיראנית צריך לדעת שדמו בראשו".

יו"ר מפלגת העבודה-גשר, עמיר פרץ, הגדיר את סילוקו של סולימאני מהמפה כ"חיובי". לדבריו, "מי שהיה גורם ראשי בהתססת האזור, אדריכל של מאחזים עוינים על גבולנו הצפוני ומממן ראשי של חמאס וחיזבאללה, היה בן מוות. אני מודה לארצות הברית ולנשיא טראמפ על פעולתם. עם זאת, עלינו להיערך לכך שהאיראנים ושלוחיהם יראו בישראל כתובת קרובה וזמינה לנקמה".

חבר מפלגתו של פרץ, עומר בר-לב, אמר כי מדובר ב"יום טוב יותר לאנושות". הוא שיבח את טראמפ ואת צבא ארצות הברית על "הביצוע המוצלח בחיסול ראש הנחש סולימאני. מודיעין מדויק, ביצוע חלק ותוצאות מצוינות. שידעו כל אויבינו הנבלים, בעשורים האחרונים הוא היה אחראי העיקרי לפיגועי הטרור נגדנו בעולם, לטיפוח החיזבאללה ולהתבססות איראן בסוריה".

חבר הכנסת מוטי יוגב (הבית היהודי) כתב: "'כן יאבדו כל אויבך השם'. ברכות לארצות הברית של אמריקה ולנשיאה טראמפ על חיסולו של גדול מחוללי הטרור במזרח התיכון בשנים האחרונות. חיסולו של סולימאני מביא אותנו לעולם יותר טוב, לעולם של יותר חיים".

חריג בנוף הפרלמנטרי, לפחות עד עתה, היה חבר הכנסת עופר כסיף (הרשימה המשותפת), שכתב בטוויטר כי "מי שפותח היום שמפניות לא מבין שהרג סולימאני יכול להוביל לתקיפה נגד ישראל. אם הבריונות האמריקאית תעלה בחיים ישראליים – הדבר יהיה על ידיו של טראמפ ושל חברו, העבריין הנמלט נתניהו".

על רקע החיסול הדרמטי בבגדאד, הועלתה הכוננות בנציגויות ישראל בעולם, מחשש לתגובת נקם איראנית. שר הביטחון נפתלי בנט יקיים הערכת מצב בקריה בתל אביב, בהשתתפות הרמטכ"ל אביב כוכבי ושאר ראשי זרועות הביטחון. מדובר צה"ל נמסר, כי אתר החרמון לא ייפתח היום למבקרים. בשלב זה אין הנחיות נוספות לתושבי הגולן והאזור, והשגרה נמשכת.

 

ארצות הברית: הרפובליקנים מברכים, הדמוקרטים מבקרים 

בארצות הברית התקבל חיסולו של סולימאני בתגובות מעורבות. בכירים במפלגה הדמוקרטית מתחו ביקורת נוקבת על טראמפ, והזהירו כי החיסול עלול לגרור את האמריקנים למלחמה כוללת מול איראן. סגן הנשיא לשעבר, ג'ו ביידן, המועמד המוביל בפריימריז של המפלגה הדמוקרטית, הוציא הודעה בה אמר כי "אף אמריקני לא יתאבל על מותו של סולימאני", אולם הוסיף: "זהו צעד מסלים באזור מסוכן ממילא. הנשיא טראמפ השליך מקל דינמיט לתוך חבית אבק שריפה, והוא חייב הסבר לעם האמריקני על האסטרטגיה והתוכנית באמצעותן הוא מתכוון לשמור על שלומם של כוחותינו ואנשינו בבית ובחו"ל".

הסנאטור היהודי ברני סנדרס, המתמודד אף הוא בפריימריז הדמוקרטיים, הגדיר את החיסול כ"הסלמה מסוכנת" ביוזמת טראמפ, וטען כי הוא מקרב את ארצות הברית ל"מלחמה הרת אסון נוספת במזרח התיכון, שעלולה לעלות באבידות רבות ובמיליארדי דולרים נוספים". מועמדת דמוקרטית נוספת לנשיאות, הסנאטורית אליזבת' וורן, הגדירה את החיסול כ"צעד פזיז" שמסלים את המתיחות מול איראן: "העדיפות שלנו מחייבת להימנע ממלחמה יקרה". יו"ר בית הנבחרים, הסנאטורית הדמוקרטית ננסי פלוסי, מחתה על כך שהחיסול בוצע ללא התייעצות עם הקונגרס ומבלי לבקש אישור לשימוש בכוח צבאי נגד איראן: "אמריקה והעולם כולו לא יכולים להרשות לעצמם שהמתח יסלים עד לנקודת אל-חזור".

מעברו השני של המתרס הפוליטי, הרפובליקנים העניקו גיבוי לטראמפ על החיסול. מקורבו של הנשיא, הסנאטור לינדזי גרהאם, הביע הערכה על "הפעולה הנועזת של טראמפ נגד התוקפנות האיראנית". הוא ציין כי לסולימאני, "אחד החברים האכזריים המרושעים במשטר האייתוללות", היה "דם אמריקני על הידיים", ושיגר אזהרה לעבר המשטר: "אם אתם רוצים עוד – תקבלו עוד. אם איראן רוצה להמשיך לתקוף את אמריקה ובעלות בריתה – היא צריכה לשלם את המחיר הכבד ביותר, כולל גם הרס מתקני הנפט שלה".

ניקי היילי, לשעבר שגרירת ארצות הברית באו"ם, כתבה בטוויטר: "סולימאני היה ארכי-טרוריסט עם דם אמריקני על ידיו. כל מי ששואף לשלום וצדק צריך למחוא כפיים על מותו. אני גאה בנשיא טראמפ, שעשה את הדבר הנכון".

תגיות:איראןארצות הבריתקאסם סולימאניכוח קודס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה