חדשות בעולם

איראן ממשיכה לאיים על ארצות הברית: "טראמפ – טרוריסט בחליפה"

באיראן, שספגה מכה קשה בעקבות חיסולו של מפקד כוח קודס, קאסם סולימאני, ממשיכים לאיים בתגובה כואבת נגד ארצות הברית. מפקד משמרות המהפכה האיראניים, חוסיין סלאמי, הבטיח "נקמה אסטרטגית", שתוביל לסיום הנוכחות האמריקנית באזור

אילוסטרציה (קרדיט: שאטרסטוק)אילוסטרציה (קרדיט: שאטרסטוק)
אא

גופתו של מפקד כוח קודס, הגנרל קאסם סולימאני, הגיעה הבוקר (ראשון) לעיר אהואז שבדרום איראן. במסע הלוויה, שהחל בעיראק, משתתפים עשרות אלפי בני אדם, שקוראים קריאות נאצה נגד ארצות הברית. סולימאני ייקבר ביום שלישי בעיר הולדתו כרמאן, בתום אירועי לוויה שייערכו בערים משהד, טהראן וקום.

חיסולו של סולימאני בן ה- 62 מהווה מכה קשה לאיראן. בתוקף תפקידו, הוא היה אחראי על פעילות הטרור האיראנית ברחבי המזרח התיכון, ובשנים האחרונות הוביל את נסיונותיו של משטר האייתוללות לבסס נוכחות מוצקה בסוריה ובעיראק.

באיראן המשיכו גם הבוקר לאיים בנקמה נגד ארצות הברית, בשל חיסולו של סולימאני. בישיבת הפרלמנט האיראני, ששודרה בטלוויזיה המקומית, נצפו חברי המג'לס צועקים "מוות לאמריקה". יו"ר הפרלמנט, עלי לריג'אני, אמר כי טראמפ ביצע "פשע מלחמה השווה להפיכת 1953" – ההפיכה במהלכה הודח ראש ממשלת איראן דאז, מוחמד מוסאדק, בתכנונה ובסיועה של ארצות הברית.

שר התקשורת והמידע של איראן, מוחמד ג'וואד אזרי-ג'הרומי, כתב בטוויטר כי נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, הוא "טרוריסט בחליפה". הבכיר האיראני הוסיף כי "טראמפ ילמד בקרוב שיעור בהיסטוריה: אף אחד לא יכול להביס את האומה האיראנית הגדולה ואת תרבותה".

מפקד צבא איראן, הגנרל עבד אל-רחים מוסווי, הגיב הבוקר על האיום של טראמפ לפגוע "במהירות ובעוצמה" ב- 52 יעדים של איראן, אם זו תעז לפגוע במטרות אמריקניות. "בעימות אפשרי בעתיד – שאני לא חושב שלאמריקנים יש אומץ לפתוח בו – יתברר להיכן שייכות 52 המטרות", אמר בשיחה עם עיתונאים. מוסווי הוסיף, כי החיסול היה "צעד נתעב, בלתי מוצדק ולא אנושי", וטען כי איומיה של ארצות הברית נועדו "לכסות על הפשע". דובר בכיר של צבא איראן, אבו אל-פאזי שכארג'י, הצהיר כי ארצות הברית טועה בחושבה כי סילוקו של סולימאני יפתור את בעיותיה: "למעשה, אחרי צעד טרוריסטי זה, עליה לצפות למכות כבדות וקשות יותר מתמיד".

מפקד משמרות המהפכה, חוסיין סלאמי, הבטיח אתמול כי המשמרות ינקמו "באופן כואב" בארצות הברית, בתגובה לחיסולו של סולימאני, נקמה שלדבריו היקפה ועיתויה ייקבעו בהמשך. בריאיון לטלוויזיה האיראנית, הוסיף סלאמי כי מותו של סולימאני יוביל ל"נקמה אסטרטגית", שתשים קץ לנוכחות האמריקנית באזור.

נשיא איראן חסן רוחאני שוחח אתמול באלפון עם מקבילו הטורקי, רג'פ טאיפ ארדואן. על פי הדיווח בסוכנות הידיעות האיראנית תסנים, רוחאני אמר בשיחה כי על מדינות המזרח התיכון להתייצב בעמדה משותפת נגד "טעויותיה של ארצות הברית", אחרת, לדבריו, "סכנה גדולה תאיים על אזורנו. ארצות הברית עשתה טעות טיפשית גדולה, הפרה את ריבונותה של עיראק, וביצעה פעולות טרור על אדמתה. אנו חייבים להגיב, אין ספק ששתיקה נוכח התוקפנים תחזק אותם".

כזכור, טראמפ הזהיר הלילה את איראן מפני פגיעה ביעדים אמריקניים. "אנחנו סימנו 52 אתרים איראניים, המסמלים את מספר בני הערובה האמריקניים שנפלו בשבי בידי איראן לפני שנים רבות", כתב בטוויטר. "חלק מהיעדים בעלי חשיבות גבוהה לאיראן ולתרבותה – יעדים אלו, ואיראן עצמה, יוכו במהירות רבה ובעוצמה רבה. ארצות הברית לא תסבול עוד איומים!". בהמשך כתב הנשיא האמריקני: "הם תקפו אותנו, ואנחנו הכינו בחזרה. אם הם יתקפו שוב – ואני ממליץ להם מאוד שלא לעשות זאת – נכה אותם בעוצמה שלא הוכו בה בעבר. ארצות הברית הוציאה רק עכשיו שני טריליון דולר על ציוד צבאי. אם איראן תתקוף בסיס אמריקני, או אמריקני כל שהוא, לא נהסס להשתמש בציוד זה נגדם".

שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, גינה את דבריו של טראמפ: "לאחר שהפר באופן חמור את החוק הבין-לאומי בהתנקשויות הפחדניות של יום שישי, טראמפ מאיים שוב להפר כלל בל יעבור", כתב בטוויטר. "פגיעה באתרים תרבותיים היא פשע מלחמה. סוף הנוכחות המזיקה של ארצות הברית במערב אסיה – החל".

בתוך כך, סולטנות עומאן קראה הבוקר לארצות הברית ולאיראן להיכנס לדיאלוג על מנת להפחית את המתיחות ביניהן. עומאן, שלה קשרים ידידותיים עם שתי המדינות, שימשה בעבר כמתווכת ביניהן.

תגיות:איראןארצות הבריתקאסם סולימאני

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה