חדשות בארץ

יועמ"ש הכנסת: אין מניעה לדון בחסינות נתניהו גם בזמן מערכת הבחירות

היועץ המשפטי של הכנסת, עורך הדין איל ינון, קבע כי ניתן להקים את ועדת הכנסת כדי לדון בבקשת החסינות של ראש הממשלה בנימין נתניהו. בליכוד הגיבו בזעם על ההחלטה: "בושה וחרפה". כחול לבן: "אנחנו קוראים לאדלשטיין לאפשר את הקמת ועדת הכנסת, אסור לו לבזות את קודש הקודשים של הדמוקרטיה הישראלית"

נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

היועץ המשפטי של הכנסת, עורך הדין איל ינון, קובע כי למרות התפזרותה של הכנסת וההליכה לבחירות, אין מניעה לכנס את ועדת הכנסת ואת המליאה כדי לדון בבקשת החסינות של ראש הממשלה בנימין נתניהו ולקבל החלטה בנושא.

בחוות דעת שהעביר ליו"ר הוועדה המסדרת, חבר הכנסת אבי ניסנקורן (כחול לבן), הבהיר ינון כי על אף הקשיים שמתעוררים בקיומם של דיוני חסינות לאחר שהכנסת החליטה על התפזרותה והיא מצויה בפגרת בחירות, ועל אף שמדובר בצעד תקדימי, עמדתו היא כי אין בכל אלה כדי לקבוע שוועדת הכנסת ומליאת הכנסת מנועות מלדון ולהכריע בסוגיה.

החלטתו של ינון טורפת את קלפיו של נתניהו, שביקש בשבוע שעבר מהכנסת להעניק לו חסינות מפני העמדה לדין, אך קיווה שהדיון בנושא יידחה לכנסת הבאה, שכן בכנסת הנוכחית אין רוב 61 שיתמוך במתן חסינות. בליכוד הגיבו בזעם על החלטתו של ינון. יו"ר הסיעה, חבר הכנסת מיקי זוהר, הגדיר אותה כ"לא פחות מהזויה". בציוץ בטוויטר כתב זוהר, כי "לאפשר לכנסת להיות כלי משחק פוליטי בידי השמאל בפגרת בחירות זה אבסורד ענק. מה היה קורה אם הליכוד היה מנסה לקדם חוק להעלאת קצבאות הקשישים והנכים בתקופת בחירות? היועמ"ש של הכנסת היה מאשר את זה? ברור שלא. פשוט בושה וחרפה לכנסת וליועמ"ש הכנסת".

עמיתו למפלגה של זוהר, חבר הכנסת שלמה קרעי, כתב כי חוות הדעת של ינון "מאולצת ומופרכת". לדבריו, "הליך החסינות הוא מעין שיפוטי. כאשר הוא מתקיים בתקופת בחירות, זכותו של המבקש לנסות לשכנע חברי ועדה מהצד הפוליטי הנגדי, נשללת בפועל. מישהו מאמין שחבר כנסת מכחול לבן, למשל, ירשה לעצמו לתמוך בחסינות או אף להימנע בזמן בחירות, כשהוא חבר במפלגת רק לא ביבי?".

שר התקשורת דודי אמסלם תקף אף הוא את ההחלטה: "משום מה, רק כדי לפגוע בנתניהו, מוכנים לשבור את כל נוהגי הכנסת ולהפוך את ועדת ההסכמות, שהיא הוועדה שקובעת את הכללים וההתנהלות בכנסת בתקופת מעבר, למרמס ולצחוק. עצוב שהמטרה מקדשת את כל האמצעים, וכדי להפיל את נתניהו, אנשי השמאל מוכנים גם לרמוס את הכללים ולשרוף את המועדון".

כזכור, יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, הודיע בשבוע שעבר כי יתנגד למתן חסינות לנתניהו, והבהיר כי הוא תומך בדרישת כחול לבן לכנס את הוועדה המסדרת כדי לדון בהקמתה של ועדת הכנסת לצורך דיון בחסינות נתניהו. תמיכתו של ליברמן מקנה רוב לדרישה לקיים את הדיון בסוגיה עוד לפני הבחירות. ניסנקורן נפגש היום עם יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, ומסר לו מכתבים מראשי סיעות המייצגים 65 חברי כנסת, התומכים בהקמת ועדת הכנסת ובדיון בבקשת החסינות. פגישתם של השניים הסתיימה ללא הסכמה.

מלשכתו של יו"ר הכנסת נמסר, כי הוא "שמע בקשב רב את עמדת ח"כ ניסנקורן וקיבל לידיו את חוות הדעת של יועמ"ש הכנסת באשר לאפשרות להקים ועדת כנסת ולדון בבקשת החסינות של ראש הממשלה, גם בעת הזאת". בהודעה צוין, כי אדלשטיין ביקש מינון חוות דעת נוספת, שתקבע האם בסמכותו למנוע את כינוס הוועדה המסדרת ואת הקמת ועדת הכנסת: "לאחר קבלת חוות הדעת, היו"ר יודיע על החלטתו". במידה וינון יקבע כי ליו"ר הכנסת אין סמכות לעכב את ההליכים לקראת הדיון בבקשת החסינות, נראה כי תיסלל הדרך להסרת חסינותו של נתניהו.

על רקע ההערכות, כי אדלשטיין יפעל ככל יכולתו לטרפד את הדיון בחסינותו של ראש הממשלה, בכחול לבן איימו כי ישקלו להדיחו מתפקידו כיו"ר הכנסת. מהמפלגה נמסר, כי "אסור לאדלשטיין לבזות את קודש הקודשים של הדמוקרטיה הישראלית. אנחנו קוראים לו לאפשר את הקמת ועדת הכנסת, שתדון בחסינות שמבקש נתניהו. אסור לאפשר את הפיכתה של כנסת ישראל לעיר מקלט של נאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים. אדלשטיין, נבחרת ליו"ר הכנסת ולא ליו"ר מטה נתניהו בכנסת. עליך לפעול בהתאם".

תגיות:יולי אדלשטייןחסינותיועמ"ש הכנסתבחירות 2020

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה