טורים אישיים - כללי

אם גם אתם הזדעזעתם מאסון המעלית, יש לי משהו להציע לכם

אסון המעלית, אב נפטר בשבעה של בנו ומותיר אלמנה שכולה בודדה, משפחות מתפרקות בתאונות קטלניות, סיבוכי השפעת פוגעים בילדים רכים וטהורים. מה הקדוש ברוך הוא רוצה מאיתנו?

הרכב שנסחף אתמול. הנהג נספה. צילום: דוברות המשטרההרכב שנסחף אתמול. הנהג נספה. צילום: דוברות המשטרה
אא

לאחרונה, אין כמעט שבוע שבו אנחנו לא מתעוררים למשמע אסון חדש ומחריד.נשים צעירות נלקחות לבית עולמן ומותירות יתומים רכים, תאונות דרכים מחרידות קורעות משפחות, מגפת השפעת מפילה חללים וילדים פעילים ועליזים – מאושפזים במחלקות קודרות. מזג האוויר גובה אבידות בנפש.

בסוף השבוע האחרון אין לב שלא היטלטל למשמע הטרגדיה הנוראה, בה טבעו למוות דין יעקב שושני וסתיו הררי ז"ל, בני זוג בני 25, שניסו להגיע לחניון - ונלכדו במעלית שהוצפה.

כל מי שלב פועם בליבו, וניחן במעט דמיון, יכול היה לדמיין את הרגעים האחרונים, הקור, הפחד, המים השוצפים הבלתי נגמרים, שמגיעים עד נפש, חוסר האונים והחרדה, עד לגדיעת החיים הקצרים באיבם.

אסון מחריד זה בא לטלטל את לבבות כולנו. בואו, ננצל את הרהורי התשובה ונתחזק.

נזכור שעבודת ה' היא זה כמו בעלייה בסולם, דרגה דרגה, לאט לאט, מי שעולה מהר מהתהפך ומוצא את עצמו מושלך ארצה מוכה וחבול.

גם אם נפלנו, נתחזק שוב: תפילין, ציצית, צניעות, יראת שמים, לימוד תורה, לימוד הלכות – כל יום מעט יותר, שמירת שבת, כיבוד הורים, צדקה, תפילה, שמירת הלשון, כשרות, עבודת המידות, ויתור, חסד, הבלגה ועוד.

באחד מטוריו המרתקים, משיב הרב דניאל בלס תשובה לשאלה שמתחזקים רבים שואלים את עצמם: מה הטעם להמשיך לקיים מצוות כשאתה עדיין נופל ועובר עבירות?

"זו שאלה שאפשר לשאול על כל מצווה", מציין הרב בלס, "כי כמה מאיתנו כבר ניסו ונכשלו בקבלה שקיבלו על עצמם, ואם אנו לא מצליחים, אז למה לא לוותר על הכל ודי?!"

הרב זמיר כהן – מה הקב"ה מצפה מאיתנו, בראש ובראשונה?

בתשובתו, מצטט הרב בלס את דברי החפץ חיים בספרו, המתאר את הלבטים הללו בפירוש, וקובע כי זו דרכו של היצר הרע להרחיק אותנו מעבודת השם יתברך: "אומר לו (היצר הרע): מה תועלת יגיע לך אם תלמד ותעמיק בזה העניין (באיסור לשון הרע), האם תוכל להגיע עד קיצבתה ולשמור את פיך בכל ימי חייך?"

החפץ חיים משיב על טענה מחלישה זו באמצעות משל מדהים וגאוני בפשטותו, אשר עליו מציין הרב בלס כי "מאז קראתי אותו, אני מוצא את עצמי חוזר עליו בפני כל מתלבט הנמצא במצב דומה. מומלץ מאוד לשנן ולספר לחברים".

במשלו, מתאר החפץ חיים אדם עייף לאחר יום עבודה קשה, הולך לתומו לאורך חוף הים, כשהוא מגלה לפתע שהים סחף אל החוף מאות אלפי מרגליות, זהב ואבנים יקרות. כעת הוא יכול לעמול כל הלילה ולהפוך לעשיר גדול! אך הקושי נראה גדול מידי עבורו. "אין סיכוי שאצליח לאסוף את כל הזהב והמרגליות שעל החוף", אומר לעצמו האיש "הם רבים מידי וגם העבודה קשה מידי". השעה כבר מאוחרת, והאיש עייף ומותש, אין לו עגלה מספיק גדולה, וגם אין די זמן לאסוף את הכל - כי הים סוחף הכל בחזרה אל האוקיינוס, ועד אור הבוקר לא תישאר מרגלית אחת על החוף. זה קשה מידי, ורק אדם גיבור ומלא תושייה היה מצליח להקריב את כל מרצו וכוחותיו כדי לאסוף את הכל. "זהו קרב אבוד!" אומר האיש ביאוש, וכך, בעצבות רבה ובמבט קודר הוא עוזב את החוף וחוזר לביתו בידיים ריקות.

אם היינו רואים את אותו איש על החוף, היינו מטלטלים אותו נמרצות: "מה אתה עושה?! הרי זה אבסורד! אסוף כמה שתוכל, הרי כל מרגלית תעשיר אותך לאורך ימים ושנים רבות!"

"אותו איש על החוף עשוי להיות כל אחד מאיתנו", מסביר החפץ חיים כי האדם בעולם הזה רואה לנגד עיניו את כל הקשיים והעבירות ומתייאש מהן.

אחד אומר לעצמו: "רק צדיק גדול מסוגל לא לדבר אף פעם לשון הרע. אין לי סיכוי, אז בשביל מה להתאמץ לשמור על הלשון?", אדם שני חושב: "בשביל מה בכלל לנסות לדחות את העבירה או להתגבר עליה מידי פעם? הרי בסוף אני תמיד חוזר לאותו המצב", המתקרב ליהדות מהרהר בייאוש: "הרי ללמוד את כל התורה בגילי כבר איני מסוגל, אין לי כוחות לזה, אז בשביל מה לקבוע עיתים לתורה ולהתאמץ? תלמיד חכם כבר לא אהיה..."

"כל האנשים הללו זהים לאדם ההולך לאורך החוף המלא זהב ומרגליות ומתייאשים", קורא הרב בלס. "לא אוספים דבר ומשאירים את הכיסים ריקים מכל. כל מצווה היא יהלום, ולא סתם יהלום זמני, היא מעלה את האדם לדרגה נצחית בעולם הבא. זה זהב ומרגליות שאין להם שיעור וסוף".

"יום אחד שאספת יהלומים ומרגליות טוב יותר מאלף ימים שלא אספת כלום. אפילו אם קיימת מצווה אחת מתוך הזדמנויות רבות, או מנעת את עצמך מעבירה אחת מתוך רבות בהן נכשלת - זכית בפעם אחת למה שלא זכית באלף פעמים!

"אדם חכם אוסף כמה שהוא יכול, או לפחות את מה שקל לאסוף, כי הוא מבין שכל התקדמות קטנה היא הצלחה עצומה. כל מצווה היא יהלום, כל פעם שהתגברנו על עבירה, כל פעם שהשתדלנו במשהו, זכינו למלא את השק שלנו לעולם הבא. אחרי שנעזוב את העולם הזה, רק המצוות שעשינו יישארו בידינו לעד".

אז באיזו מצווה אתם בוחרים להשקיע במיוחד, לעילוי נשמתם של דין יעקב וסתיו ז"ל?

הרב זמיר כהן בסיפור מרתק שהתרחש מעבר להרי החושך:

ישיבות לבעלי תשובה ומתחזקים – קבלו את הרשימה המלאה

מדרשיות לבנות מתחזקות – הרשימה המלאה

למה בכלל להיכנס למדרשה?

תגיות:חיזוקאסונותאסון המעלית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה