חדשות יהדות

הרב שלום כהן והרב חיים קנייבסקי בזעקה: "הניחו למתים לנוח את מנוחתם"

בעקבות יוזמה חדשה ומסוכנת למסורת הקבורה בישראל, קוראים גדולי ישראל ליוזמים: "אנא, חידלו ממעשיכם. הדבר חמור וקשה למת ביותר"

  • י"א טבת התש"פ
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

מחריד: במנהל התכנון וגורמים נוספים מובילים ליוזמה חדשה ומסוכנת למסורת הקבורה. היוזמה גורמת לסערה גדולה אצל כל הציבור השומר תורה ומצוות.

מדובר ביוזמה של קבורת נפטרים בצורה של 'קבורה זמנית' ו'ליקוט עצמות', בו לפי הרעיון יקברו בקבר רגיל המכונה 'קבורת שדה' רק לאופן זמני למשך שנה אחת, ואח"כ יפתחו את הקבר ל'קבורה שנייה' ויערכו ליקוט עצמות שיקבר בתוך 'קבורה משפחתית'.

מדובר בפגיעה חמורה בהלכות קבורה. גדולי התורה שהתוודעו לדברים, נחרדו עד עמקי נשמתם משינוי מערך הקבורה על פי ההלכה, ויצאו באופן תקדימי במכתבי מחאה חריפים.

"שמועה שמענו וכל אוזן תצילנה על כך שבאו אנשים עם יוזמה חדשה לשנות את המקובל ומסור לנו, ומציעים לקבור המת בקבר לזמן קצר, ולאחר מכן לכשיתעכל הבשר ילקטו העצמות ויעבירום למקום אחר", כותב נשיא מועצת חכמי התורה, הרב שלום כהן.

"והרי הדבר חמור וקשה למת ביותר, כמו שכבר אמר שמואל הנביא (א' כ"ח ט"ו) 'למה הרגזתני להעלות', לפני שהמתים מתייראין מים הדין.

"ועל כן אנו פונים בקריאה של חיבה לכל אותם אנשים, חידלו ממעשיכם והניחו למתים לנוח את מנוחתם עדן. ובזה נחזק את ידיהם של אותם אנשי חברא קדישא המסורים, השומרים על מנהגי ישראל כמקדמת דנןן, ונאמר להם: חזקו ואמצו. אל תיראו בעמדכם על משמר ההלכה עד ביאת גואל צדק במהרה בימינו אמן", לשון המכתב.

בכתב ידו, הוסיף הרב שלום כהן את הפסקה הבאה: "והנני להוסיף שעל פי הנאמר, אין להתכנס ולדון בנושא זה. הכותב וחותם מתוך צער וכאב".

אמש חתם הרב חיים קנייבסקי על מכתב, בו הורה ש"אין להתחשב באותן הבאים חדשים לבקרים לשנות בצורת הקבורה, וכל המשנה ידו על התחתונה".

מכתב דומה יצא על ידי בית דין צדק של "העדה החרדית", ובו נאמר: "אנו קוראים בעוד מועד אל כל הנוגעים בדבר, טרם התגלה הריב, אנא חזרו בכם והשאירו את מתי ישראל להגיע אל מנוחתם בכבוד כפי שהיה נהוג בכל הדורות האחרונים ואצל כל גדולי ישראל פוסקי ההלכה אשר מפיהם אנו חיים.

עוד מציינים חברי הבד"צ כי יש "להימנע מכל שיתוף פעולה בנידון", וכותבים "שעצם הדבר, שלא גוף רבני והלכתי דן בנושא רגיש ומסורתי זה, כבר מהווה בעיה וצריכים לעמוד על המשמר שכל ענין הפתרונות לקבורה יובא רק לגופים רבנים וגדולי ישראל שליט"א שהם יכריעו בנידון, ולא מנהלי תכנון ודומיהם".

"ואנו תפילה לקיום היעוד המקווה", מוסיפים חברי הבד"צ, "ובקרוב יבולע המוות לנצח, ויקיצו וירננו שוכני עפר בבוא לציון גואל".

תגיות:קבורה יהודיתחברא קדישא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה