חדשות בארץ

נתניהו: איראן מדכאת את עמה ומשקרת לקהילה הבינלאומית

בתגובה להודאתה של טהראן באחריותה להתרסקות המטוס האוקראיני, תקף ראש הממשלה בנימין נתניהו את המשטר האיראני וקרא למדינות אירופה להצטרף לסנקציות האמריקניות נגדו: "ישראל לא תאפשר לאיראן לפתח נשק גרעיני"

נתניהו (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)נתניהו (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)
אא

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הבוקר (ראשון) להודאתה של איראן בסוף השבוע, לפיה היא נושאת באחריות להתרסקות המטוס האוקראיני, שאירעה ביום רביעי האחרון בסמוך לטהראן. "איראן לא רק מדכאת את עמה ומרכזת את הטרור בכל המזרח התיכון, היא גם גרמה למותם של 176 בני אדם, ואחר כך הסתירה ושיקרה לקהילה הבינלאומית", אמר בפתח ישיבת הממשלה. "אנחנו שולחים תנחומים למשפחות הנספים".

"אני מציין גם אומץ ליבם של העם האיראני, ששוב מפגין ברחובות נגד המשטר הזה", הוסיף נתניהו. "מגיע להם חופש, מגיעה להם חירות, מגיעה להם היכולת לחיות בביטחון ובשלום – כל הדברים שהמשטר הזה מונע מהם".

בהמשך דבריו שיבח נתניהו את נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, על הסנקציות הנוספות שהטיל הממשל האמריקני בסוף השבוע על משטר האייתוללות: "אני חייב להגיד, שזה נעשה גם בסמיכות להחלטה של איראן להאיץ את העשרת האורניום. אני קורא לבריטניה, לצרפת ולגרמניה להצטרף למאמץ האמריקני. הם צריכים ללכת למועצת הביטחון, ושם הם צריכים להפעיל את הסנקציות שהוחלט עליהן בזמנו. אני מבקש לומר שוב: ישראל לא תאפשר לאיראן לפתח נשק גרעיני". 

נתניהו, הבוקר (וידאו: רועי אברהם, לע"מ; סאונד: בן פרץ, לע"מ)

נתניהו התייחס למותו בסוף השבוע של שליט עומאן, הסולטאן קאבוס בן סעיד. הוא הזכיר את נסיעתו למסקט בירת עומאן באוקטובר 2018 ואת פגישתו עם הסולטאן: "זה היה אחד המפגשים שהרשימו אותי יותר מכל. הוא הרשים אותי באצילות נפשו, במנהיגות הנבונה שלו, בשינויים שהוא עשה בעומאן, כשהוא הפך אותה למדינה מתקדמת באזור ולמדינה שחתרה באופן שיטתי לקידום יציבות ושלום באזור. אנחנו שולחים את תנחומינו לעם בעומאן, ואנחנו גם מברכים את הסולטאן החדש, היית'ם בן טארק, על מינויו ועל דבריו שהוא מתכוון להמשיך את מדיניות החוץ של קודמו".

"ההזדמנויות לפתח יחסים חדשים עם מדינות ערביות – האפשרות הזאת גדולה מאי פעם", הוסיף ראש הממשלה. "אנחנו עמלים עליה, אני עמל עליה, כל יום – כולל בימים האחרונים. אני מאמין, שהדבר הזה יכול לשאת פרי בזמן הקרוב".

אלפי אזרחים יצאו אמש לרחובות בטהראן, וקראו ססמאות בגנות המשטר האיראני. זעמם של המפגינים התפרץ בעקבות ההודעה הרשמית שיצאה מטהראן, לפיה המטוס האוקראיני יורט בשוגג, לאחר שבשל טעות אנוש הוא זוהה כטיל שיוט. מאז ההתרסקות, הכחישה איראן בתוקף טענות לפיהן המטוס יורט על ידי טיל, וטענה כי ההתרסקות אירעה בשל תקלה טכנית. לאחר שברשתות נפוצו תמונות וסרטונים, שסתרו את הגירסה האיראנית, עשתה איראן "סיבוב פרסה", וקיבלה עליה את האחריות לאסון, שגבה את חייהם של 176 הנוסעים ואנשי הצוות שהיו על המטוס.

על פי הדיווחים מאיראן, כוחות הביטחון של משמרות המהפכה פעלו לפיזור ההפגנות באמצעות גז מדמיע. במקביל, חסמו הרשויות את האינטרנט. דיווחים נוספים טענו, כי נעשה גם שימוש באש חיה. בציוצים בטוויטר בפרסית ובאנגלית, תבע טראמפ מהמשטר האיראני שלא למנוע מאזרחיו את זכות ההפגנה: "ממשלת איראן חייבת לאפשר לארגוני זכויות אדם לפקח ולדווח על מה שקורה בשטח, במחאות המתמשכות של העם האיראני. לא יכול להיות טבח נוסף של מפגינים שלווים, וגם לא סגירה של האינטרנט. העולם צופה". 

הנשיא האמריקני הוסיף ושיגר מסר של עידוד למפגינים באיראן: "לעם האיראני האמיץ, הסובל מזה זמן רב. עמדתי לצידכם מתחילת כהונתי כנשיא, והממשל שלי ימשיך לעמוד לצידכם. אנחנו עוקבים מקרוב אחרי ההפגנות שלכם, האומץ שלכם מעורר השראה".

תגיות:איראןסנקציותדונלד טראמפ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה