בין אדם לחברו

איך שומרים על יחסי שכנות תקינים? 10 טיפים במיוחד בשבילכם

האם ראוי לשאול משכנים חפצים? ולהרבות בביקורים? ה"פלא יועץ" מעניק לנו 10 הדרכות נפלאות כיצד נשמור על יחסי שכנות תקינים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בערך "שכן", מבאר ה"פלא יועץ" את דבריו של שלמה המלך במשלי: "טוב שכן קרוב מאח רחוק" (משלי כ"ז, י'), וכותב כי אכן, השכן מועיל בעת שמחה, בעת עצב ואף מסייע מאוד בעת צרה.

ממשיך ה"פלא יועץ" ומציין כי על האדם להקפיד לגור בין שכנים טובים. כה דבריו: "וראוי לאדם לבקש לדור בין שכנים טובים. וידוע מאמר התנא: 'הרחק משכן רע'. (אבות א', ז') וכן תקנו לנו להתפלל בכל יום לפני השם שיצילנו משכן רע, כי הרבה שכנים הרעים עושים. ואמרו: 'אוי לרשע אוי לשכנו, טוב לצדיק טוב לשכנו' (סוכה נ"ו, ב')". ה"פלא יועץ" מוסיף ומעניק מספר טיפים לשכנות טובה:

1. "הנה כי כן האיש החפץ חיים, יקפיד לישב עם שכן טוב, ואיש את רעהו יעזורו".

2. "ומתנאי השכנים שרוצים לישב באהבה ואחווה ושלום ורעות, שלא יכבידו זה על זה להיכנס האחד בבית חברו בכל עת ולהאריך ישיבתו אצלו, אם לא שידעו בברור ששניהם מרצים שבת אחים גם יחד".

3. "ולא יכביד האחד על חברו בשאל הרבה שאלות, רק לעת צורך גדול שאי אפשר לו בשום אפן לקנות".

4. במידה ואדם נזקק לשאול בדחיפות משהו משכנו, מורה ה"פלא יועץ": "וכשישאל - ימהר להשיב או לגדל פרע, יפה שעה אחת קדם, באפן ודרך שהשאיל לו, לא פחות ולא מטונף".

5. "ולא יקפיד האחד על חברו על דברים של מה", מדייק ה"פלא יועץ", ומוסיף: "וכל שכן שיסבל עולו של חברו ויעזרהו בגופו ובממונו בעת שמחתו ובעת צרתו".

6. "וכשאין האיש בביתו, שכנו הקרוב אל ביתו ישא על ביתו, וכפעם בפעם יתערבו וישבו כשבת אחים גם יחד למרס בדם האהבה".

7.  כאשר לאחר השכנים נעלם חפץ כלשהו מן הבית, יש להיזהר לא לפגוע ולחשוד בשאר השכנים: "ואם חסר לו דבר מן הבית, לא ישאל לשכנו אם ראה או ידע, באפן שיסבור שכנו שחושדו, אלא יראה לו ויברר שיחותיו להודיעו שאין לו שום חשד עליו".

8. כהנחייה להימנע מתקלות, מורה ה"פלא יועץ": "והיותר טוב שישתמר כל אחד משכנו, שכבר אמרו כל אדם, 'הוי חושדן כלסטים ומכבדן כריש גלותא'. ואמרי אנשי, 'סגר פתחך ושבח שכנך'.

9. יש להקפיד לא לגור מדי קרוב אחד לשני, כדי להימנע ממחלוקות: "ובכלל, טובת השכונה שלא יהיו דבוקים כל כך בחצר אחת או בבית אחד, כי בקושי גדול יוכלו מלט ממחלקת, ובפרט בין סדר נשים שהן פלגניות אי אפשר בלתי מחלוקת.

"לכן הטוב טוב שיהא כל אחד בחצר בפני עצמו ופתח פתוח מחצרו לחברו עם מנעול, שכשירצו יפתחו וכשירצו יסגרו".

10. הנחייה ייחודית מורה ה"פלא יועץ" לבדיקת השכנות: "וכמו שיש לבדק בשכן שיהא איש טוב, יותר ויותר צריך לבדק בשכנה שתהיה אשה טובה בעלת מדות טובות, חפצת חסד ואוהבת שלום כי היא עקרת הבית ובהן תלויה אהבת השכנים, כידוע שכל איש כרוך אחר אשתו.

"וחכמות נשים, אף אם היה לה שום קפידה או מחלקת עם שכנה או שכנתה או חמותה או יבמתה, לא תגיד לבעלה, שאם תגרם מחלקת, זר מעשיה, כי שנאוי המחלקת כמו שכתבתי לעיל, והאשה ההיא תשא את עוונה

"ואם היא תבקש שלום ותרבה שלום, שלום יהיה לה ונגע לא יקרב באהלה", מבטיח ה"פלא יועץ" לאישה הנשמרת ממחלוקות בין שכניה.

איך פותרים סכסוכים עם שכנים? הרב זמיר כהן ב-4 דקות במיוחד עבורינו:

קבלו עצה נפלאה למניעת סכסוכי שכנים

תגיות:שכניםפלא יועץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה