חדשות בארץ

המאבק על חסינות נתניהו: דיון סוער בוועדה המסדרת

הוועדה המסדרת התכנסה כדי לאשר שינוי בתקנון, שיאפשר להקים את ועדת הכנסת ולקיים את דיוניה בחסינות ראש הממשלה נתניהו גם ללא הסכמתו של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין. במהלך הדיון הסוער הוצא חבר הכנסת מיקי זוהר מהאולם

חבר הכנסת מיקי זוהר, היום (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)חבר הכנסת מיקי זוהר, היום (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
אא

הוועדה המסדרת, בראשותו של חבר הכנסת אבי ניסנקורן (כחול לבן), התכנסה הבוקר (שני) לדיון, שנועד לאפשר את הקמת ועדת הכנסת שתדון בחסינותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. במהלך הדיון הסוער, הטיח יו"ר סיעת הליכוד, מיקי זוהר, בניסנקורן: "אתה תהיה חתום לנצח על הפיכת הבית הזה ככלי פוליטי בתקופת בחירות". במהלך הדיון הוצא זוהר מהאולם, אך חזר כעבור זמן קצר.

הדיון, שהיה פרוצדורלי, נסב על שינוי פעילות הכנסת בפגרה, כך שוועדת הכנסת והוועדה המסדרת יוכלו להתכנס גם ללא אישורו של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין. זאת בהמשך לחוות הדעת שהוציא אתמול היועץ המשפטי של הכנסת, עורך הדין איל ינון, לפיה אין בסמכותו של אדלשטיין למנוע את הקמתה של ועדת הכנסת.

זוהר, שהוביל את התנגדותם של חברי הליכוד, טען כי הדיון בוועדה אינו חוקי, מפני שלטענתו אדלשטיין לא אישר את קיומו. ניסנקורן טען, כי שוחח באופן אישי עם אדלשטיין וקיבל את אישורו לקיום הדיון. "אני מצפה שחברי הכנסת לא ינסו לעכב את הדיונים, לא ינסו לחבל בדיונים הענייניים היעילים וההוגנים בנושא החסינות", אמר.

בהמשך הדברים טענו חברי הליכוד, כי השינויים בתקנון שמובילה כחול לבן בתקופת פגרת בחירות נוגדים את כללי המשחק הפרלמנטריים המקובלים. בפנותו לחברי האופוזיציה, המהווים רוב בוועדה, אמר זוהר: "באף דמוקרטיה בעולם לא שינו את תקנון פגרת הבחירות תוך כדי פגרת בחירות. באף דמוקרטיה בעולם לא ניסו לעשות מתוך הכנסת קמפיין בחירות לחברי הכנסת שנמצאים ברוב. יש כללים שלא שוברים".

"יש הסבר פסיכולוגי למה שקורה כאן. אתם הייתם הרבה שנים המיעוט, עכשיו אתם הרוב. זה קצת שיבש לכם את השכל", הוסיף זוהר. "כשאנחנו היינו הרוב, מעולם לא העזנו לעשות דברים כאלו. זה יתהפך לכם כמו בומרנג. היום אתם רוב ומחר אתם מיעוט".

לקראת ההצבעה על שינוי התקנון, יצאו נציגי בלוק הימין מהאולם, למעט חבר הכנסת שלמה קרעי (הליכוד). בסוף הישיבה אושר השינוי בתקנון ברוב של 16 תומכים מול התנגדותו של קרעי, שליווה את ההצבעה בקריאות "קרקס" ו"בושה". לאחר שהוסר המכשול הפרוצדורלי, הוועדה המסדרת תתכנס שוב בשעה 14:30 כדי לדון בהקמת ועדת הכנסת.

לאחר הדיון כתב קרעי בטוויטר: "גוש השמאל של כחול לבן, ליברמן והערבים עשו היום קרקס מהכנסת בגיבוי יועמ"ש בניגוד עניינים. אין להם מה להציע לציבור חוץ מ'רק לא ביבי'. הם שברו את כל הכלים, שהיו נהוגים עד כה בפגרת בחירות. דיון לא חוקי, שההצבעה בסופו לא שווה דבר חוץ מביזיון אחד גדול. זו קואליציית הבלהות של מדינת ישראל".

כזכור, בחוות הדעת של ינון נכתב כי "לעניין כינוסה של הוועדה המסדרת – עמדת היועץ המשפטי לכנסת, היא כי יו"ר הכנסת אינו יכול למנוע את כינוסה של הוועדה המסדרת לצורך קיום דיון בהקמת הוועדות הקבועות, לרבות ועדת הכנסת. ככל שהוועדה המסדרת תגבש הצעה בדבר הרכב הוועדות הקבועות, יוכלו הממשלה או 25 חברי כנסת לדרוש מיו"ר הכנסת לכנס את מליאת הכנסת לשם כך, ויהיה עליו להיענות לדרישה זו". בשל הצטרפותה של ישראל ביתנו לכחול לבן בסוגיית החסינות, רוב של 65 חברי כנסת צפוי לאשר את הקמת ועדת הכנסת ולדחות את בקשתו של נתניהו לחסינות.

בתגובה לחוות הדעת של ינון, כינס אדלשטיין מסיבת עיתונאים, בה אמר כי כינוסה של ועדת הכנסת בעת הנוכחית יהיה "טעות קשה", כלשונו: "כולם יודעים שבתקופה כזו, ועדת הכנסת תהפוך לג'ונגל שיבזה את כבוד בית המחוקקים. אם נשים שם מצלמות של תוכנית ריאליטי – הרייטינג יהיה בשמיים". הוא מתח ביקורת נוקבת על כחול לבן, שאיימה להדיחו מתפקידו, והבהיר: "אני לא מזרז הליכים, לא מקצר הליכים. בכל מה שתלוי בי – לא אתן יד להפיכתה של הכנסת לזירה של תעמולת בחירות זולה, על ידי שום סיעה בכנסת".

(עודכן: 13:04)

תגיות:הליכודכחול לבןמיקי זוהרחסינותבחירות 2020

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה