סיפורים אישיים

קיבלתי את הסכום העצום והצטמררתי: הכסף היה שחור משחור

"אם בקולי תשמע, תפקיד את הכל בגמ"ח", אמר הרב שלמה זלמן אוירבך: שפע ישועות הטמונות בהלוואת כספים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הרב הלל קופרמן הוא מנהל גמ"ח כספים 'אהבת חסד'. גמ"ח זה, ככל גמ"ח כספים, הוא מפעל חסד ענק, כאשר יהודים מפקידים את כספם לזמן קצוב, כאשר בינתיים הגמ"ח מלווה את הכספים לנזקקים. כאשר המפקיד מעוניין בכספו בחזרה – הוא כמובן מקבל את ההפקדה, כאשר השכר העצום שמובטח על גמילות חסדים מוענק לו הן בעולם הזה והן בעולם הבא.

בשיחה מעוררת התפעלות אותה העניק לב' הלחמי מיתד נאמן, סיפר הרב קופרמן כי לפני שנים מספר, אחד מידידיי שפרנסתו ב"ה טובה החזיק הפקדה יפה בגמ"ח. הוא סיפר לי שהציעו לו לקנות בכסף זה דירה נוספת בפרויקט חדש, ובסכום שירוויח מהשכרתה, יוכל בעתיד לחתן בקלות יחסית את ילדיו. הערתי את תשומת ליבו שבדורנו יהודים כה רבים נמצאים במצוקה כספית, אולי ראוי יותר להשקיע בגמילות חסדים.

החליט הידיד שראוי לשאול על כך שאלת חכם. הוא ניגש למורו ורבו, הרב שלמה זלמן אוירבך זצ"ל, והציג בפניו את השאלה.

תשובתו של הרב היתה חד משמעית: "אם רצונך להשקיע את כספך בדירה מותר לך. אך אם לקולי תשמע, תשקיע הכל בגמ"ח". והוסיף ואמר לו: "כל הרווחים שחשבת לקבל – תקבל יותר".

"ומה עם תכניות החיסכון שיש לי בבנק, אולי מחובת ההשתדלות כלפי הילדים שלי אשאיר אותם בבנק?!". השיב לו הרב אוירבך: "אדרבה, דווקא מצד ההשתדלות תשבור אותם ותפקיד אותם בגמ"ח. תשאיר לקב"ה לדאוג לכלכל אותך בדרך שהוא רוצה, ואל תשקיע בשום דבר אחר חוץ מצדקה".

הרב קופרמן ממשיך ומציין כי ידידו נהג כפי עצתו של הרב אוירבך, השאיר את כספו בגמ"ח, וויתר על קניית הדירה, ואף הוסיף לכך את כספי תכנית החיסכון שלו." נכון להיום, יש לו יותר מפי חמישה בפיקדונות בגמ"ח", אומר הרב קופרמן. "פגשתי אותו בזמן האחרון, והוא אמר לי שהידידים שלו שהשקיעו בדירה בפרויקט הרוויחו אך מעט, והוא ב"ה נתקיימה בו ברכת ה' כפי שאמר לו רבו, וזכה לאלפי מצוות וגם להצלחה כלכלית".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

"חסד הוא עמוד העולם", כותב הפלא יועץ ומצטט את דברי דוד המלך: "עולם חסד יבנה", ומוסיף: "וכללות החסד הוא שיעשה חסד בגופו ובממונו ובדבריו, וכל איש אשר בכחו לעשות יעשה, אין חלוק בין רב למועט, מצוה דאוריתא קעבד, כגון לפתח הדלת לדופק על הדלת, וכגון להחליף מעות בפרוטות, וכגון להושיט דבר לחברו וכדומה, כמה דברים יש שהם קלים לעשות חסד עד שכמעט זה נהנה וזה אינו חסר ובני אדם מזלזלים בהם ולא ידעו מה הוא חסד ומה רב טובו. והתמה על בני אדם שנותנים כמה מעות על מצות פתיחת ההיכל, או על הולכת ספר תורה וכדומה, או להיות סנדק וכדומה, שאינן לא מדאוריתא ולא מדברי סופרים רק חיבוב מצוה ומנהגן של ישראל, ועל מצוות דאוריתא שיוכלו לעשות בנקל ובלא כסף ובלא מחיר, כגון מצות גמילות חסדים ומצות כבוד אב ואם, ומצות מפני שיבה תקום והדרת פני זקן וכדומה כהנה וכהנה עוברים עליהן בשאט נפש מבלי שים לב כי מצוות הנה לקימן, ה' הטוב יכפר בעד".

כמה שווה הלוואה של דולר אחד? צפו בהרצאה המחזקת:

הרב קופרמן שופע סיפורים: "ידיד נוסף שלי, אחיינו של הרב אלישיב זצ"ל הסתפק האם להפקיד את כספי החיסכון שלו בתוכנית חיסון או בגמ"ח. הצעתי לו שיפנה אל דודו, וישאל אותו. הוא אכן עשה כך. שאל אותו הרב אלישיב: 'מה לדעתך ה'חפץ חיים' היה עושה?', השיב השואל: 'היה מפקיד בגמ"ח'. אמר לו עמוד ההוראה של הדור: "ה'חפץ חיים' היה עשה כך, וגם לנו כדאי לעשות כך".

הוסיף האחיין ושאל: "מה לעשות עם כספי הביטוח שלי המופקדים כבר בבנק?", והשיב הרב אלישיב: "תוציא. אולם אם צריך לשלם קנס על שבירת התכנית, אינך מחויב".

סיפור נוסף מספר הרב קופרמן: "אחד ממכריי קיבל מאביו סך 30 אלף דולרים על מנת לסייע לו בעתיד להשיא את נכדיו. הוא הלך לרב שלמה זלמן אוירבך ושאל האם עדיף להפקיד את הכספים בגמ"ח או בתוכנית חיסכון.

השיב הרב כך: "מי שרוצה להשקיע בשביל לקנות דירות לילדיו – מותר לו, ומי שיפקיד בגמ"חים – קדוש יאמר לו ויראה סייעתא דשמיא בכל אשר יעשה".

בספרו 'אהבת חסד' כותב החפץ חיים כי מי ששותף בקרן גמ"ח מרכזית, יש לו חלק בכל ההלוואות של הגמ"ח, ולא רק באותן הלוואות שהלוו מכספו. על כך הוסיף החפץ חיים: "ונראה לי פשוט שהקב"ה יחשוב לכל אחד ואחד כאילו הוא לבדו הגומל חסד".

דברים אלה של מרן ה'חפץ חיים' הם הבטחת שכר רב ועצום למפקידים בקרנות גמ"ח. לאחר אריכות ימים ושנים, יגיע המפקיד לבית דין של מעלה, ושם יזכה לראות שהוא שותף מלא במפעלים כבירים שהוא בכלל לא ידע עליהם: שותפות בהצלת משפחות שלמות מהתמוטטות, בהצלה רפואית דחופה, בהחזקת תלמידי חכמים, תלמודי תורה, ישיבות, כוללים, בתי כנסת, מקוואות, בניית בתים בישראל, עזרה וסיוע לאנשים לעמוד על רגליהם, לתת להם את היכולת לעזור לעצמם!

ממש בכל יום הגמ"ח שהוא שותף בו הביא הצלחה רווחה ושמחה ליהודים רבים! מי לא יחמוד יופי מצוה זו ושכרה?!

5 סיפורים אמיתיים: הפקדנו ונושענו

הרב קופרמן מציין כי היה בדעתו לחבר ספר על ההשגחה הפרטית המופלאה שזכו לה המפקידים בגמ"ח:

1. הצלחה משמעותית בפרנסה

תלמידי ישיבת מיר התחתן, ומהמתנות שקיבל לחתונה נותר בידו סכום של 4,000 דולר. הוא הפקיד אותם בבנק וקיבל עבורם 250 דולר כרווח שנתי.

כאשר שמע על הגמ"ח, החליט הצעיר שעדיף להלוות כסף זה לנזקקים, ובוודאי יזכה בברכה גדולה יותר מאשר 250 דולר לשנה. לזוג הצעיר היה קשה מעט לוותר על הרווח אותו מעניק הבנק, אך לאחר התלבטות החליטו להפקיד את הכסף בגמ"ח.

האישה עסקה בהוראת ציור לילדי בית ספר, אך לא היו הרבה נרשמים. שבוע לאחר ההפקדה, חזר הבעל הצעיר לרב קופרמן וסיפר בהתרגשות רבה: "ראינו בחוש סייעתא דשמיא. למחרת ההפקדה בגמ"ח ניגשה אשתי לאחד מבתי הספר שכבר היתה בו בעבר, וחילקה פעם נוספת לילדות דפי פרסום על חוג לציור שהיא מקיימת, ותוך ימים ספורים התארגנו כמה קבוצות מבית ספר זה. ההכנסה שנוספה לה מחוגים אלו הייתה לא רק 250 דולר לשנה כי אם 400 דולר לחודש!"...

2. אתה המחותן הראשי

סיפור נוסף מאמתחתו של הרב קופרמן: אב למשפחה גדולה שמע על הגמ"ח, והחליט להפקיד בו סכום נכבד. בנוסף, הוא נתן הוראה לשחרר כספים מופקדים בתכניות בבנק והפקידם בגמ"ח.

אחרי תקופה לא ארוכה התקשר המפקיד אל הרב קופרמן, בישר לי שב"ה זכה לארס את בנו, והוא ישמח לראותו בחתונה.

כשהגיע הרב קופרמן לחתונה, הוא התקבל בשמחה ובמאור פנים, כאילו היה המחותן הראשי. לפליאתו, משך אתו אב החתן מן האולם החוצה, וסיפר לו בהתרגשות רבה כי בנו, החתן, התקשה בשידוכים. לפני כארבעה חודשים שמעתי על חשיבות הפקדת כספים בגמ"ח, וחשבתי בליבי: 'אנו מרבים להתפלל שהקב"ה יעשה עמנו חסד שנזכה לראות בחופת בננו זה. אם נעשה מעשה וניתן את כספנו להיטיב עם אנשים רבים, גם הקב"ה יגמול עמנו חסד'. לא עבר חודש מאז ההפקדה, והגיעה לבני הצעה שמצאה חן בעיניו. לאורך התקדמות השידוך, התפללתי לה' שתי תפילות: א. שנזכה לראות בקרוב בנישואי בננו. ב. שנוכל להמשיך להפקיד כסף זה בגמ"ח, וב"ה שתי התפילות הללו התקבלו. אני שמח לבשר לך שב"ה בני התחתן הערב, וגם הסתדרנו עם ההוצאות הכספיות של שידוך זה בלי להוציא את הכסף מהגמ"ח. ברור לי שבזכותכם זכיתי לשמחה זו, ולכן אני כה שמח לקראתך.

3. ניצחנו אותך! הבת מצאה זיווג תוך 6 שבועות!

הורים שביתם חיפשה את זיווגה, ביקשו להפקיד בגמ"ח את הכסף שהכינו עבור נישואיה. מנהל הגמ"ח אמר להם שהוא מתלבט האם לקחת הפקדה זו, כי הוא מסופק בין טובת המפקידים לטובת הגמ"ח. "בשבילכם זו אכן טובה גדולה, מפני שהשותפות שלכם עם הגמ"ח תוסיף לכם זכויות רבות מאוד; ומהניסיון ראיתי כמה פעמים שאלו המפקידים סכומים שיועדו לחיתון הילדים, תוך שבועות מספר בחסדי שמים זכו להתארס, אולם לגמ"ח לא מועילות כל כך הפקדות גדולות לתקפות קצרות. אך כיוון שכוונתכם לטובה, נזכה אתכם להיות שותפים עמנו". ההורים הפקידו את כספי הנדוניה בגמ"ח.

כעבור כשישה שבועות הודיעו המפקידים כי הם ניצחו, וב"ה הבת שלהם התארסה. הם הוסיפו ואמרו שהשידוך שעשו מאפשר להם להשאיר את ההפקדה בגמ"ח. "שמחתי בשמחתם, ואני מוכן לספוג עוד ניצחונות שכאלו", מציין הרב קופרמן בחיוך דומע.

4. היינו צריכים לשטוף את הידיים לאחר ספירת הכסף

סיפור נוסף הוא על יהודי יקר שהפקיד בגמ"ח, לאחר התלבטויות רבות מאוד, סכום לא גדול. לאחר זמן כשעקב אחרי פעילות הגמ"ח וראה גם שיכול למשוך את הפקדתו ללא קשיים, הגיע יום אחד והפקיד סכום נוסף גדול יותר. היינו צריכים לשטוף את הידיים אחרי ספירת הכסף, השקיות היו מרופטות ושחורות מאבק! האיש החזיק במשך שנים את כספו בעליית הגג בביתו, משום שלא היה לו מקום אחר לשים את הכסף. הוא לא סמך על אף בנק.

לאחר ימים ספורים, הגיע אותו יהודי עם סכום נוסף וגדול יותר, והוא שהסכום ניתן רק לחודשיים. עברו שנתיים וחצי והאיש לא רק שלא הוציא את כספו, אלא בא להוסיף עוד כסף.

"מאז ההפקדה חלה ברכה בעסקים שלי, ולא הזדקקתי לכסף שהפקדתי אפילו בזמן שחיתנתי את ביתי וקניתי לה דירה", סיפר המפקיד. והוסיף: "והחשוב מכל, בכל השנים הארוכות שהכסף היה מוחבא אצלי, הייתי טרוד בדאגות ובכאבי ראש אולי יבואו 'אורחים' כדי להציץ בעליית הגג… כעת לא זו בלבד שהסיוט התמידי חלף, תחתיו באה תחושה נעימה וחיובית שבכל רגע ורגע נהנה מישהו מכספו, ואני שותף לעשייה כל כך גדולה".

5. עשה עמי חסד – קח את הכסף בחזרה לגמ"ח

יהודי אמיד הפקיד בגמ"ח סכום נכבד. לאחר חמש שנים הגיע לגמ"ח במטרה למשוך את כספו: "יש לי הצעה טובה להשקעה בנדל"ן וזקוק אני לכסף המצוי בגמ"ח".

כמובן מאליו, הפיקדון חזר לבעלים, אך לא עבר חודש והיהודי חזר בבהלה וסיפור בפיו: "אני סובל מתסמונת חורף. במשך שנים רבות הייתי נתקף בתחילת כל חורף בכאבי גב, בתעוקות חזה, בשפעת חוזרת פעם אחר פעם, כך לאורך כמעט כל חודשי החורף. וראה זה פלא, מאז שהפקדתי אצלך את הכסף לפני חמש שנים עברתי חמישה חורפים בלי כאבים. הכל נעלם כלא היה! והנה, לפני חודש אחרי שמשכתי מן הגמ"ח את הפיקדון, חזרו כל תחלואי החורף כמקדם".

הוא הוציא מתיקו את הסכום שהוציא ואמר: "עשה עמי חסד – קח אותו חזרה לגמ"ח"...

אדם יכול להקדיש את כל חייו כדי לעשות הרבה כסף אבל בדרך שוכח את העולם הבא שלו. אדם חכם, לעומת זאת, מתנהל תמיד בהיגיון ובאיזון הנכון:

תגיות:הלוואהחסדגמ"חגמילות חסד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה