חדשות בעולם

זעם באיראן על הפלת המטוס האוקראיני: הרשויות עצרו את המעורבים בתקרית

מאז התקרית ביום שבת, המוני אזרחים זועמים יצאו לרחובות טהראן במה שנראה כמחאה ישירה נגד ההנהגה, אותם האשימו בטיוח של הפרשה. לפי הדיווחים, המחאה התרחבה אל מחוץ לגבולות טהראן, אך בשלב זה לא מסתמן איום מפורש כלפי ההנהגה. דובר בתי המשפט באיראן מסר היום כי עד כה נעצרו כ-30 מפגינים, אך הדגיש כי הרשויות יאפשרו את קיומן של הפגנות שלוות. רוחאני: "חייבים דין וחשבון לאזרחי איראן ולמדינות אחרות שאזרחיהן נהרגו בהתרסקות".

מפגין מסיר כרזה של סולימאני במהלך ההפגנות השבועמפגין מסיר כרזה של סולימאני במהלך ההפגנות השבוע
אא

הרשויות בטהראן הודיעו היום (שלישי) על מעצרם של כמה גורמים בשל חלקם בהתרסקות המטוס האוקראיני, שיורט בשבוע שעבר על רקע המתיחות הגבוהה באזור עם ארצות הברית. במקביל, נשיא איראן, חסן רוחאני, אמר כי הפלת המטוס – שהוביל למותם של 176 נוסעים ואנשי צוות, רובם איראנים וקנדים ממוצא איראני – הייתה "טעות בלתי נסלחת", וכי "מערכת המשפט צריכה להקים טריבונל מיוחד בראשות שופט בכיר וכמה עשרות מומחים". הוא הוסיף: "זה איננו מקרה רגיל. העולם כולו יעקוב אחר בית המשפט הזה".

המחאות בטהראן, השבועהמחאות בטהראן, השבוע

מאז התקרית ביום שבת, המוני אזרחים זועמים יצאו לרחובות טהראן במה שנראה כמחאה ישירה נגד ההנהגה, אותם האשימו בטיוח של הפרשה. לפי הדיווחים, המחאה התרחבה אל מחוץ לגבולות טהראן, אך בשלב זה לא מסתמן איום מפורש כלפי ההנהגה. מחאתם באה בשל התנהלות הרפובליקה בפרשה, במסגרתה טענו בתחילה כי מטוס חברת "אוקראינה אינטרנשיונל איירליינס" התרסק כתוצאה מכשל טכני, והאשימו את מדינות המערב בהפצת תאוריות קונספירציה כחלק מלוחמה פסיכולוגית נגד טהראן. עם זאת, בשבת יצאה הודעה ממשמרות המהפכה של איראן, לפיה הם מודים כי המטוס הופל בשל הפעלה שגויה של מערכת ההגנה האווירית שזיהתה את המטוס כטיל.

זירת ההתרסקות של המטוס בטהראןזירת ההתרסקות של המטוס בטהראן

במהלך המחאות, שנמשכות ביום הרביעי ברציפות, שרפו המפגינים, ברובם סטודנטים שמתנגדים למנהיגי הדת, בין היתר, תמונות של מפקד כוח קודס קאסם סולימאני שחוסל בידי ארה"ב לפני כשבועיים, וקראו "מוות לדיקטטור" שכוונה נגד המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי. בראשית ההפגנות נהגו כוחות השיטור במדיניות הכלה כלפי המפגינים, אולם בהמשך הם החלו להגיב אליהם באלימות. תיעודים שהופצו ברשתות החברתיות העלו כי כוחות הביטחון הכו באלות את המוחים, מה שהוביל למראות קשים של כתמי דם על הכביש, כמו גם גרירת פצועים מהזירה וקולות ירי ברקע. דובר בתי המשפט באיראן, גולמחוסיין איסמעילי, מסר היום כי עד כה נעצרו כ-30 מפגינים, אך הדגיש כי הרשויות יאפשרו את קיומן של הפגנות שלוות.

הקופסה השחורה של המטוס שהתרסקהקופסה השחורה של המטוס שהתרסק

בנאום ששודר בטלוויזיה הודיע נשיא איראן כי ארצו נושאת באחריות למותם של השוהים על המטוס האוקראיני, והוסיף כי כל המעורבים בתקרית ייענשו בחומרה, לדבריו, במסגרת חקירה יסודית. לפי רוחאני, הודאת משמרות המהפכה ביירוט המטוס היא "צעד ראשון טוב".

"זו טעות בלתי-נסלחת, אדם אחד לא יכול להיות האחראי היחידי להתרסקות המטוס", אמר רוחאני שציין כי ממשלתו "חייבת דין וחשבון לאזרחי איראן ולמדינות אחרות שאזרחיהן נהרגו בהתרסקות".

תגיות:איראןאוקראינהמטוס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה