חדשות בארץ

באמ"ן מעריכים: איראן תייצר כמות אורניום לפצצה גרעינית אחת – עד סוף השנה

במערכת הביטחון מעריכים כי ההאצה בפיתוח תכנית פרויקט הגרעין האיראני באה בשל פרישתה, במאי 2018, של ארצות הברית מהסכם הגרעין עם הרפובליקה האסלאמית. המנהיג העליון, חמינאי, מוגדר בניתוח המודיעין כמנהיג שלרוב נמנע מלקבל החלטות קשות, אך לא מן הנמנע כי בעטיה של ההידרדרות הביטחונית-כלכלית של המדינה והאזור, הוא יורה על צעדים קיצוניים ומרחיקי לכת

פרויקט הגרעין של איראן (איור: שאטרסטוק)פרויקט הגרעין של איראן (איור: שאטרסטוק)
אא

באגף המודיעין של צה"ל הציגו באחרונה בפני הדרג המדיני את הערכת המודיעין לשנת 2020, לפיה איראן תעשיר אורניום בכמות מספקת לייצור פצצה גרעינית אחת עד סוף השנה. לצד הקביעה כי אין ברשותה טיל המסוגל לשאת ראש נפץ גרעיני, מהערכת המודיעין, כפי שהיא משתקפת מפי גורמי המודיעין של הצבא, עולה כי טהראן תחצה את רף 300 הקילוגרמים של אורניום מועשר ברמה נמוכה של 3.67% שהסכם הגרעין מתיר לה לייצר, ותחזיק ב-40 ק"ג אורניום ברמת העשרה של 90%, הנדרש לייצור פצצה גרעינית אחת.

במערכת הביטחון מעריכים כי ההאצה בפיתוח תכנית פרויקט הגרעין האיראני באה בשל פרישתה, במאי 2018, של ארצות הברית מהסכם הגרעין עם הרפובליקה האסלאמית שנחתם עמה ב-2015. פרישה זו הובילה את איראן לשורת נסיגות מההסכם, בשיאה הודיעה בשבוע שעבר כי תעשיר אורניום ללא הגבלה, בהתאם לצרכיה הטכניים. לפי אמ"ן, איראן מחזיקה כיום ב-1,300 ק"ג אורניום ברמת העשרה של 4%, ועד הסתיו יהיה ברשותה 220 ק"ג אורניום ברמת העשרה של 20% - במה שמהווה 70% מהשגת היעד לייצור פצצה גרעינית אחת.

הפגנת התומכים במפקד כוח קודס של משמרות המהפכההפגנת התומכים במפקד כוח קודס של משמרות המהפכה

עם זאת, כדי להשלים את היעד הסופי, על איראן יהיה לעבור משוכה נוספת הדורשת יכולות לשיגור ראש נפץ גרעיני, מה שבצה"ל מעריכים שהיא רחוקה משם בשלב זה. מהמידע המודיעיני שיש בידי מערכת הביטחון, טהראן טרם החלה לעסוק בתחום זה – הכולל מחקר ופיתוח, ועל מנת לפתח יכולות אלה יהיה עליה להקדיש לפחות שנתיים לצורך השלמת התהליך. לצד זאת, בצה"ל הדגישו כי קרוב לוודאי שהרפובליקה תבצע זאת בחשאיות מוחלטת, כזו שתקשה על ארגוני הביון המערביים לאתר או לפקח על קצב התקדמות ייצור טיל כזה.

עלי חמינאי, המנהיג הרוחני של איראןעלי חמינאי, המנהיג הרוחני של איראן

פן נוסף שבו עוסקת הסקירה הביטחונית נוגעת לאופיים והתנהלותם של שלטון האייתוללות באיראן. בעוד שבאופן פומבי מצהירה הבכירות האיראנית על הרצון בהשגת נשק גרעיני, צמרת ההנהגה אינה מעוניינת בכך וחותרת להגיע למצב בו משתקמת כלכלתה באמצעות כך שכל שש המעצמות – ארצות הברית, בריטניה, גרמניה, צרפת, סין ורוסיה – שבות לעמוד מאחוריו באופן כזה שתוסר ההקפאה על כספים שלהם ברחבי העולם, ויוסר האיסור האמריקני על סחר עמה. איראן, כך עולה מהניתוח, עשויה לקבל החלטות קשות מבחינתה באשר לגורל פרויקט הגרעין, בהתבסס על כך שנשק גרעיני נחשב עבורה כיעד חשוב בדרך להפצת המהפכה האסלאמית, המוגדר כיעד עליון של הרפובליקה האסלאמית מאז עליית שלטון האייתוללות ב-1979.

המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, מוגדר בניתוח המודיעין כמנהיג שלרוב נמנע מלקבל החלטות קשות, אך לא מן הנמנע כי בעטיה של ההידרדרות הביטחונית-כלכלית של המדינה והאזור, הוא יורה על צעדים קיצוניים ומרחיקי לכת.

בתי הזיקוק לנפט וגז באיראןבתי הזיקוק לנפט וגז באיראן

עם זאת, באיראן ערים לכך שנסיגה מוחלטת מהסכם הגרעין צפויה להביא אותם למצב שבו גם סין ורוסיה – המעצמות היחידות שממשיכות לסחור עמה בענף הנפט – יפסיקו לעשות זאת בשל החשש מחרם בינלאומי או חשש אמיתי על שלומן שלהן, בצעד שיביא את טהראן לקריסה כלכלית טוטאלית. תרחיש כזה, כך על פי הערכת אגף המודיעין, עשוי לאלץ מדינות שונות לפתוח בסדרת מהלכים שיביאו לכך שלאיראן לא יהיה נשק גרעיני, נוסף על נזקים דיפלומטיים וביטחוניים משמעותיים ביותר עבורה. לשם כך, השנה צפויה ההנהגה באיראן לקבל החלטות קשות שיכריעו את עתיד תכנית הגרעין.

כוכבי (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)כוכבי (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

ברקע הערכת המודיעין שהתפרסמה באחרונה אמר הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, כי "אנחנו מבינים שהאפשרות שנגיע לעימות מוגבל או יותר מזה מול איראן היא לא אפשרות בלתי סבירה". הוא הדגיש כי "איראן ממשיכה, לצד המגבלות על תכנית הגרעין, לייצר טילים המגיעים לשטחנו והכפילה את כמות האורניום המועשר שברשותה". לדבריו, "ככל שאין תגובה מול התרחבות תכנית הגרעין, מתישהו זה עשוי לצאת מהמרחב של דיאלוג אסטרטגי ולעבור ליכולת ממשית, שמעכשיו ועוד כמה חודשים אפשר להרכיב פצצה".

תגיות:איראןאמ"ן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה