חדשות בעולם

ממשלת רוסיה התפטרה, כדי לאפשר לפוטין לערוך שינויים משמעותיים בחוקה

בהצהרה לטלוויזיה הממלכתית הודה הנשיא לראש הממשלה, שנחשב לבעל ברית קרוב שלו מזה שני עשורים, אך ציין כי הממשלה נכשלה בביצוע יעדים שהציב לה כנשיא. "כמובן שמדובר בשינויים משמעותיים מאוד במערכת הפוליטית", אמר פוטין בהתייחס לרפורמה בחוקה, שתאפשר לו, בין היתר, להאריך את שלטונו גם לאחר שיעזוב את הקרמלין ב-2024

פוטין ומדבדב (צילום: שאטרסטוק)פוטין ומדבדב (צילום: שאטרסטוק)
אא

ראש ממשלת רוסיה, דמיטרי מדבדב, הגיש היום (רביעי) את התפטרות ממשלתו לנשיא ולדימיר פוטין, זאת, בעקבות הודעת פוטין לפני זמן קצר על כוונתו לבצע שינויים משמעותיים בחוקת רוסיה. מדבדב, שהודיע על כך בהצהרה משותפת עם פוטין, הוסיף כי קיבל את בקשת האחרון לשמש כסגנו של פוטין במועצה לביטחון לאומי.

בנאום מצב האומה השנתי של נשיא רוסיה הכריז פוטין על קידום שורת שינויים דרמטיים בחוקת המדינה, במסגרתו ייערך משאל עם שיאפשר לו, בין היתר, להאריך את שלטונו לאחר שיעזוב את הקרמלין ב-2024 כפי שקובעת החוקה, באמצעות החלשת יורשו בכך שיועבר הכוח ממוסד הנשיאות לראש הממשלה והפרלמנט. במסגרת הרפורמה תוגבל הנשיאות לשתי כהונות בלבד – ללא קשר אם הן היו ברצף – וכן יוחמרו הדרישות להצגת הנשיאות, כמו גם הסמכת הפרלמנט לבחור את מועמדים לראשות הממשלה ולקבינט במוסקבה.

הנשיא פוטיןהנשיא פוטין

עד להקמת הממשלה החדשה, יכהנו שרי הממשלה היוצאת, לרבות מדבדב, במתכונת של ממשלת מעבר. לפי הפרסומים ברוסיה, בין המועמדים הבולטים לרשת את מדבדב, ראש העיר מוסקבה סרגיי סוביאנין, שר הכלכלה מקסים אורשקין ושר האנרגיה אלכסנדר נובאק.

בהצהרה לטלוויזיה הממלכתית הודה הנשיא לראש הממשלה, שנחשב לבעל ברית קרוב שלו מזה שני עשורים, אך ציין כי הממשלה נכשלה בביצוע יעדים שהציב לה כנשיא. "כמובן שמדובר בשינויים משמעותיים מאוד במערכת הפוליטית", אמר פוטין בהתייחס לרפורמה בחוקה. "זה יגדיל את תפקידם וחשיבותם של הפרלמנט, המפלגות ואת עצמאותו ואחריותו של ראש הממשלה".

פוטין, בן 67, הוא השליט החזק של הפדרציה הרוסית מאז שנת 2000, במהלכה שימש כשליט בפועל במתכונת 'דלתות מסתובבות', כאשר בחלק מהזמן כיהן כראש ממשלה במקביל למדבדב, אך בכל תפקיד בו שימש הוא דאג להעביר אליו את הסמכויות העליונות. תקופת שלטונו הרצופה היא הארוכה ביותר מאז ימיו של יוזף סטלין, שרוב כהונתו תפקד כשליט יחיד של ברית המועצות.

פוטין נבחר לראשונה לראש ממשלה ב-1999, תחת הנשיא בוריס ילצין שחיבבו וראה בו כיורשו הטבעי. לאחר פרישתו של האחרון ב-31 בדצמבר אותה שנה, נכנס פוטין לכיסאו בתור ממלא מקום בפועל, ושלושה חודשים מאוחר יותר הוא נבחר בבחירות כלליות לנשיא הפדרציה.

תגיות:ולדימיר פוטיןדמיטרי מדבדברוסיה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה