חדשות בארץ

נתניהו ביד ושם: "המחויבות העליונה שלי כראש ממשלה – למנוע שואה נוספת"

בנאום באירוע המרכזי של פורום השואה הבין-לאומי, שנערך ביד ושם, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי העם היהודי הפיק את לקחי השואה: "תמיד לקחת ברצינות את האיומים של אלה שרוצים להשמיד אותנו". הנשיא ראובן ריבלין קרא למאבק בלתי מתפשר באנטישמיות: "אנטישמיות וגזענות הן מחלה ממארת"

נתניהו ביד ושם (צילום: קובי גדעון, לע"מ)נתניהו ביד ושם (צילום: קובי גדעון, לע"מ)
אא

ביד ושם שבירושלים נפתח בצהריים (חמישי) הטקס המרכזי לציון 75 שנה לשחרור מחנה ההשמדה אושוויץ, במסגרת אירועי פורום השואה הבין-לאומי. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בנאומו כי "ביסוד התקומה של מדינת ישראל מונח הציווי – לא תהיה שואה נוספת". הנשיא ראובן ריבלין הודה לעשרות המנהיגים שהגיעו לירושלים: "בשם העם היהודי, וכנשיא מדינת ישראל, תודה על הסולידריות שלכם עם העם היהודי. תודה על המחויבות שלכם לזיכרון השואה".

"לפני 75 שנים יצא עמנו מגיא ההריגה הגדול ביותר בתולדות האנושות", פתח נתניהו את דבריו. "הניצולים אינם שוכחים דבר: את חוסר האונים, את הסבל האין-סופי, את הלהבות והעשן, את השכול והאובדן. בד בבד, הם זוכרים בהכרת תודה עמוקה את יום השחרור, את כניסת הצבא האדום לאושוויץ, את ההקרבה העצומה של בעלות הברית, החיילים והעמים כאחד".

"דווקא ביום הזה חייבים לומר: בשביל ששת המיליונים בני עמנו, ביניהם מיליון וחצי ילדים, שערי הגיהינום נפרצו מאוחר מדי", המשיך נתניהו. "לכן, ביסוד התקומה של מדינת ישראל מונח ציווי אחד מרכזי – לא תהיה שואה נוספת. כראש ממשלת מדינת ישראל, זוהי המחויבות העליונה שלי". 

ראש הממשלה הדגיש, כי "ישראל תהיה אסירת תודה לנצח על ההקרבה העצומה של בנות הברית במלחמה נגד הנאצים ובניסיון להציל את הציוויליזציה המשותפת שלנו. אולם אנו גם זוכרים שלפני כשמונים שנה, כאשר העם היהודי עמד בפני השמדה, העולם ברובו הפנה את גבו אלינו, והותיר אותנו לגורלנו המר".

"עבור רבים, אושוויץ הוא הסמל האולטימטיבי של הרוע, והוא אכן כזה. אבל עבור העם היהודי, אושוויץ היא יותר מהסמל האולטימטיבי של הרוע, היא הסמל האולטימטיבי לחוסר האונים היהודי. זה מה שעלול לקרות כאשר לעמנו אין קול, אין ארץ, אין מגן. היום יש לנו קול, יש לנו ארץ, יש לנו מגן".

"היום הקול שלנו נשמע בבית הלבן ובקרמלין, במסדרונות האו"ם ובקונגרס האמריקני, בלונדון, פריז וברלין, ובבירות רבות נוספות ברחבי העולם. היום יש לנו ארץ – מולדתנו העתיקה שהקמנו לתחייה, שבה קיבצנו את בני עמנו מהגלות, ושבנינו בה מדינה מתקדמת וחזקה. היום יש לנו מגן. כל אלו הצליחו לגבור על אלו שביקשו להשמידנו".

"ידינו מושטות לשלום לכל שכנינו, ויותר ויותר מהם מושיטים יד חזרה ורוצים לבנות יחד עם ישראל גשרים של תקווה ופיוס", הצהיר נתניהו, בהתייחסו לסימני הנורמליזציה הגוברים עם מדינות המפרץ הסוניות. ברמז ברור לאיום האיראני, הוסיף: "העם היהודי למד והפיק את לקחי השואה: תמיד ניקח ברצינות את האיומים של אלה שרוצים להשמיד אותנו, וניאבק באיומים כשהם עדיין קטנים. יותר מכל, על אף הערכתנו העמוקה לתמיכה הרבה של ידידינו – למדנו שחשוב שיהיה לנו תמיד הכוח להגן על עצמנו בכוחות עצמנו. ישראל חייבת להיות תמיד אחראית לגורלה".

"המדינה היהודית הפיקה את לקחי השואה – האם גם שאר העולם?", תהה ראש הממשלה. "אני מוטרד מכך, שטרם ראינו עמדה אחידה ונחרצת כנגד המשטר האנטישמי ביותר בעולם – המשטר האיראני, שרוצה בגלוי לפתח נשק גרעיני ולהשמיד את מדינת היהודים היחידה. ישראל מצדיעה לנשיא טראמפ ולסגן הנשיא פנס שעומדים מול הרודנים של טהראן, המשעבדים את בני עמם ומאיימים על השלום והביטחון בעולם כולו. אני קורא לכל הממשלות להצטרף למאמץ החיוני הזה ולהתייצב מול איראן. בכל מקרה, ישראל תעשה את כל מה שיידרש כדי להגן על עתיד העם היהודי".

 

ריבלין: "אנטישמיות וגזענות הן מחלה ממארת"

הנשיא ריבלין, שנאומו פתח את הטקס, קרא למדינות העולם לשתף פעולה במאבק בלתי מתפשר נגד האנטישמיות: "העם היהודי הוא עם זוכר. אנחנו זוכרים לא מתוך תחושת עליונות. אנחנו זוכרים לא כדי להתבוסס בזיכרון הזוועה או בתחושת צדק עצמית. אנחנו זוכרים, כי אנחנו מבינים שאם לא זוכרים – ההיסטוריה חוזרת".

"לא רק בני אדם עלו בכבשן המשרפות באושוויץ", המשיך ריבלין. "כבוד האדם, החירות, סולידריות אנושית – כל אלה עלו בעשן המשרפות של אושוויץ, תורת הגזע הנאצית עלתה בחייהם של למעלה מ- 66 מיליון בני ובנות אדם. שלא נתבלבל, אנטישמיות לא עוצרת ביהודים. אנטישמיות וגזענות הן מחלה ממארת, שהורסת ומפרקת חברות ומדינות מבפנים, ואף חברה ואף דמוקרטיה לא חסינה מפניהן".

ריבלין (צילום: קובי גדעון, לע''מ)ריבלין (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

"אל מול האנטישמיות והגזענות, אל מול כוחות רדיקליים שמפיצים כאוס וחורבן, שנאה ופחד, עלינו לעמוד יחד כחומה בצורה לכבוד האדם, לכבוד האנושיות. אסור לנו לראות בדמוקרטיה דבר מובן מאליו. אנחנו הולכים ומתרחקים מזיכרון ההרס והחורבן של השואה וממלחמת העולם השנייה, אבל אנחנו מוכרחים לזכור. גם היום, אורחינו מנהיגי העולם, אנחנו זקוקים לאחריות".

ריבלין הוסיף והדגיש: "מדינת ישראל היא לא פיצוי על השואה. היא הבית שלנו, היא המולדת שלנו. ממנה הגענו, ואליה שבנו אחרי 2000 שנות גלות. ישראל היא דמוקרטיה חזקה וחברה גאה במשפחת העמים. לא אומה שמחכה לישועה, אלא מדינה שמצפה לשותפות, שדורשת שותפות. שותפות מלאה במאבק בגזענות ובאנטישמיות הישנה-חדשה, שמתפרצת היום בצורה מדאיגה, בדמות תפיסות של עליונות, טהרנות לאומית ושנאת זרים, שמחלחלת ללב ההנהגה, וגובה מחיר נורא בחיי אדם".

"אנחנו מודים לכל המדינות, שכבר אימצו את הגדרת ה- IHRA לאנטישמיות, הגדרה שמקיפה את הצורות השונות של האנטישמיות היום, וקוראים לכל מדינות העולם לאמץ אותה", ביקש הנשיא. "הגדרה זאת משמשת כלי משמעותי במאבק באנטישמיות, הן במישור החינוכי והציבורי והן במישור האכיפתי. יחד נמשיך להיאבק באנטישמיות ובגזענות, ניאבק בהכחשת השואה, ניאבק בהשכחת השואה, נמשיך לחנך את בנותינו ובנינו לזכור ולחקור, כדי להבטיח שההיסטוריה לא תחזור על עצמה. עידן האחריות, האחריות של כולנו היושבים כאן, לא תם".

תגיות:ראובן ריבליןיד ושםפורום השואה הבינלאומי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה