חדשות בארץ

נשיא גרמניה ביד ושם: "לא בטוח שהעם הגרמני למד מההיסטוריה"

לדברי הנשיא הגרמני, הוא אינו יכול לומר שהאנשטימיות נוקתה כאשר "ילדים יהודים נתקלים ביריקות בחצר בית הספר, כשאנטישמיות מובהקת נעטפת בכסות של ביקורת על מדיניות ישראל, וכשרק דלת עץ דקה מנעה מטרוריסטים ימניים לגרום למרחץ דמים בבית כנסת בעיר האלה ביום כיפור". פוטין על העימות הדיפלומטי עם פולין על הנרטיב ההיסטורי בזמן השואה: "במפעלי המוות ובמחנות הריכוז שירתו לא רק הנאצים אלא עוזריהם ממדינות אחרות ברחבי אירופה"

שטיינמאייר בנאומו היום ביד ושם (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)שטיינמאייר בנאומו היום ביד ושם (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

נשיא גרמניה, פרנק-ואלטר שטיינמאייר, אמר בנאומו היום (חמישי) בפורום השואה הבינלאומי ביד ושם כי "הלוואי שהייתי יכול לומר שהגרמנים למדו מההיסטוריה אחת ולתמיד, אבל אינני יכול לומר זאת בעוד השנאה מתפשטת". לדבריו, הוא אינו יכול לומר זאת כאשר "ילדים יהודים נתקלים ביריקות בחצר בית הספר, כשאנטישמיות מובהקת נעטפת בכסות של ביקורת על מדיניות ישראל, וכשרק דלת עץ דקה מנעה מטרוריסטים ימניים לגרום למרחץ דמים בבית כנסת בעיר האלה ביום כיפור".

לפי הנשיא הגרמני, שפתח את נאומו בעברית בברכת שהחיינו בשם ובמלכות, "אנחנו הגרמנים זוכרים, אך לעתים נראה שאנחנו מבינים את העבר טוב יותר מאשר את ההווה". שטיינמאייר טען עוד כי "רוחות של רשע עולות בצורות חדשות, מציגות את דרך החשיבה האנטישמית, הגזענית, הדיקטטורית שלהן כתשובה לעתיד, כפתרון חדש לבעיות של דורנו".

מקרון ביד ושם (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)מקרון ביד ושם (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

לפניו נאם נשיא צרפת, עמנואל מקרון, שאמר כי השואה אינה יכולה להיות בגדר היסטוריה שניתן "לשחק איתה, לעוותה או לקרוא עליה תיגר. יש צדק. יש היסטוריה, עם הוכחות". בהמשך לדבריהם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא המדינה ראובן ריבלין שדרשו בפומבי מכלל המנהיגים לגנות מקיר-לקיר את תופעות האנטישמיות הגואות בארצם, הוסיף מקרון כי "התכנסנו משום שלמול האנטישמיות החדשה אסור לנו לוותר. הבה נהיה צלולים בעניין כדי שילדינו יוכלו להאמין באותם הדברים, כדי שילדינו לא ייכנסו לאותן שנאות שחשבנו שהעלמנו אותן". לדבריו, "כאשר האנטישמיות פורחת, כל סוגי הגזענות פורחים, כל המחלוקות מתפשטות".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר בנאומו כי "הפתרון הסופי של הבעיה היהודית הוא אחד העמודים השחורים ביותר של ההיסטוריה המודרנית. לפשע הזה היו גם משתפי פעולה: עוזריהם של הנאצים, שלעתים קרובות היו יותר אכזריים מהנאצים עצמם". ברמיזה לעימות של ארצו מול פולין בנוגע לשאלת האחריות והמעורבות של מדינותיהם בשואת העם היהודי, אמר הנשיא הרוסי כי "במפעלי המוות ובמחנות הריכוז שירתו לא רק הנאצים אלא עוזריהם ממדינות אחרות ברחבי אירופה".

פוטין בנאומו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)פוטין בנאומו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"העם הסובייטי הוא זה ששם קץ לתוכניות הזדוניות של הנאצים", טען פוטין, "הוא הגן גם על המולדת שלו וגם הביא שחרור לאירופה. שילמנו מחיר כל כך כבד. אף אחד לא חלם בחלום הבלהות הכי נוראי שלו על מחיר כזה. לעולם לא נשכח את זה".

"זיכרון השואה יכול להיות לקח ואזהרה רק אם יישאר מלא, ללא השמטות והשתקות. לצערי הרב, היום הנושא הופך לפוליטי. החובה של הפוליטיקאים של היום והעתיד היא להגן על שמם הטוב של הגיבורים של העבר, של הקורבנות החפים מפשע של הנאצים ועוזריהם. אני בטוח שכל מי שנמצא כאן רוצה להגן על האמת והצדק".

תגיות:עמנואל מקרוןפרנק וולטר שטיינמאייר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה