שבת

מדוע האוכל שלוש סעודות בשבת ניצול מחבלי משיח? ההסבר שישנה לכם את כל ההסתכלות

מה חשיבותן הגדולה של סעודות השבת? כיצד נתכונן לימות המשיח? ואיזו מצווה מקיימים כאשר נהנים מהאוכל? הרב אביגדור מילר על סעודות השבת, קרבת אלוקים וחבלי משיח

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הרב אביגדור מילר נשאל את השאלה הבאה: "כתוב במסכת שבת (קיח) שכל האוכל שלוש סעודות בשבת ניצול מחבלי משיח. מדוע? מה החשיבות הגדולה בסעודות השבת?

השיב הרב תשובה נפלאה, ובה הוא משווה את ביאת המשיח ללידה. "התהליך קודם ביאת המשיח יהיה תהליך דומה ללידה, כשם שבלידה, לפני הלידה שעניינה התחלה של חיים חדשים, יש 'חבלי לידה' המכינים את התחדשות חיים זו - כך גם קודם ביאת המשיח יהיו 'חבלי לידה' כהכנה לימות המשיח.

"וכשם שבלידה", ממשיך הרב מילר להשוות בין לידה לגאולה, "אחרי שמסתיימת הלידה – ששון ושמחה, אבל שעת הלידה עצמה – היא שעה של כאב גדול וסכנה, כך גם לפני ביאת המשיח יהיה כאב גדול וסכנה לעם ישראל".

"ומטרת הכאב הזה ללמדנו לימודים חשובים, שיכינו אותנו לחיי ימות המשיח", אומר הרב מילר, ומציין כי "לא כאן המקום להסביר מה הם. אבל את זה אנחנו יכולים כבר להבין, הגמרא מראה לנו דרך חלופית בה נוכל ללמוד הלימודים החשובים של קודם הגאולה, ועל ידי זה להינצל מהצורך לחוות את כאבי הלידה של ביאת המשיח".

"כשיושבים לאכול סעודת שבת עם מטעמי השבת הנפלאים, יש לחשוב ולהתבונן: לשם מה נצטווינו להתענג בשבת, לשם מה כל העונג והאכילה הזו?

"התשובה היא: על מנת להתבונן שה‘ ברא הכל יש מאין, לחבר בשכלנו את העונג הגשמי שבמאכלים, אל טוּב ה' שברא כל אלה, ואל התכלית אמיתית של חיינו 'להתענג על ה'' (מסילת ישרים פרק א').

"זה מה שצריך לחשוב בעת אכילת המאכלים המשובחים של שבת: להתבונן בעת האכילה בדברים כאלה אינו דבר קל, בדרך כלל כך טבע האדם ששולחן ערוך בטוב טעם לסעודה חשובה, מציג לפניו תמונה שהנה, לפניו הזדמנות טובה לקבל ולספק בשפע את ההנאות האהובות עליו. וכאשר הרגשות ודמיונות כאלה מופיעים לפני האדם בעוצמה, כח השכל והמוח שלו נכנסים לעירפול ותרדמה, והאדם צריך גבורה פנימית כדי להפיל את המסך של הדמיון, ולהאיר את החשכה.

"אבל אם מסלקים את מחיצת הטמטום של הנאת האכילה הבהמית, וחושבים על כל טעימה והנאה: 'כל זה הוא אך ורק מאמר ה', אזי זכינו ללמוד את הלקח והמסר שה‘ רוצה שנלמד כהכנה לביאת המשיח.

"'אין בעולם כלום מלבד רצון ה‘, הוא המציאות האמיתית היחידה, וכל השאר אינו אלא תוצאה של רצונו' – זו המחשבה שצריך לחשוב כשאוכלים את סעודות השבת.

"האמת היא שזו מחשבה שהשכל יכול להתחבר אליה חזק מאד, יש בכוחו של השכל לראות שכל העולם נברא רק בגלל שה‘ אמר לו להיברא. מי שמרגיל עצמו לזה בסעודות השבת, כבר לא יזדקק לחינוך של חבלי משיח. הברירה בידינו".

כתבותיו של הרב אביגדור מילר זצ"ל ממתינות לכם באתר הידברות

תגיות:סעודות שבתחבלי משיחשבתהרב אביגדור מילר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה