חדשות בארץ

שתי מדינות והקפאת ההתנחלויות: טראמפ הציג את תוכנית השלום שלו

המתווה כולל הקפאה בת 4 שנים בהתנחלויות בהן ינוהל משא ומתן בין ישראל לפלסטינים, מערב ירושלים תוגדר כבירת ישראל ומזרחה כבירת פלסטין. במסיבת עיתונאים משותפת עם ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר טראמפ כי "היום ישראל עושה צעד גדול לקראת שלום". הוא ציין כי נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ נועדו עמו אתמול "כדי להביע תמיכה במאמץ הזה"

טראמפ (צילום: פלאש 90)טראמפ (צילום: פלאש 90)
אא

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הציג הערב (שלישי) את החלק המדיני בתוכנית השלום שלו לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני – "עסקת המאה", שלדבריו תממש את חזונו למתן שתי מדינות לשני עמים, באופן ש"יפתור את בעיית המדינה הפלסטינית והביטחון הישראלי, ושני הצדדים ירוויחו". הוא הדגיש כי ירושלים הלא-מחולקת תוגדר כבירת ישראל.

נתניהו וטראמפ (צילום מסך, הבית הלבן)נתניהו וטראמפ (צילום מסך, הבית הלבן)

בפתח מסיבת עיתונאים המשותפת עם ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר טראמפ כי "היום ישראל עושה צעד גדול לקראת שלום". הוא ציין כי נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ נועדו עמו אתמול "כדי להביע תמיכה במאמץ הזה". הוא הצהיר כי לפלסטינים "מגיעים חיים טובים יותר, הם כלואים במעגל האלימות, העוני והטרור". עוד אמר טראמפ כי "האויב המשותף הוא הקיצונים והטרוריסטים. פגשתי את ראש הממשלה ואת בני גנץ שרוצה להיות ראש ממשלה בישראל. שני המנהיגים הצטרפו להביע תמיכה במאמץ מה שמוכיח שישראל רוצה שלום".

גנץ בפגישתו עם טראמפ (צילום: אלעד מלכה)גנץ בפגישתו עם טראמפ (צילום: אלעד מלכה)

באשר לעיקרי ההסדר המדיני בין ישראל לפלסטינים, שכלל לא הוזמנו לטקס, אמר טראמפ: "נשמור על רציפות טריטוריאלית של המדינה הפלסטינית כאשר יתנערו מטרור". הוא הודיע על הקמת ועדה שתגבש מפה מפורטת, שעל בסיסה יתקיים משא ומתן להסדר. לפי טראמפ, המפה תכפיל את השטח הפלסטיני הנוכחי ותבטיח להם בירה במזרח ירושלים, שם תוקם אף שגרירות אמריקנית.

הוא הדגיש כי במסגרת המתווה "אף פלסטיני או יישראלי לא ייעקר מביתו", אך הוא ייכלול גם הקפאה בת ארבע שנים של בנייה בהתנחלויות בגדה המערבית, שמטרתה הסופית תהיה להפוך את הפלסטינים לכאלה העומדים בקריטריונים למעמד מדינה. בהקשר זה פנה טראמפ לאבו מאזן ואמר כי "אם תבחר בנתיב השלום, נהיה שם לסייע לך". לדבריו, "תוך עשר שנים הם לא יצטרכו עזרה הומניטרית. במשך ארבע שנים הם יוכלו ללמוד את התכנית, לנהל מו"מ עם ישראל, לעמוד בתנאים ולקבל מדינה".

הנשיא האמריקני אמר כי בפגישתו ב-2018 עם יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, בבית לחם, "הצטערתי על המצב שלהם. מגיעים להם חיים טובים יותר. לעשות שלום ביו ישאל והפלסטינים זה האתגר הקשה ביותר. כל הנשיאים הקודמים כשלו בכך. אני לא נבחרתי לעשות דברים קטנים. החזון שלי לשלום ושגשוג שונה מהצעות העבר. זוהי ההצעה המפורטת אי פעם והיא כוללת 80 עמודים. היא מביאה ניצחון לכולם - ביטחון לישראל ומדינה לפלסטינים".

אבו מאזן (צילום: פלאש 90)אבו מאזן (צילום: פלאש 90)

טראמפ הודה לנציגי מדינות ערב - בהן בחריין, עומאן ואיחוד האמירויות - על הסיוע בקידום עסקת המאה ועל כך ששיגרו את נציגיהם להשקת החלק המדיני בתוכנית השלום שלו. "השותפים של ארה"ב באיזור לא היו גדולים מעולם וכך ביחד נוכל להביא שחר חדש למזרח התיכון", אמר.

בטקס בבית הלבן משתתפים מזכיר המדינה מייק פומפאו, שר האוצר סטיבן מנוצ'ין ויועצו וחתנו של הנשיא ג'ארד קושנר. לאירוע הגיעו שורה של מנהיגים יהודים שהוזמנו על ידי הבית הלבן ביניהם רון לאודר ומלקולם הונליין. 

בשל חשש לניסיונות פיגוע בבקעת הירדן, בצה"ל הודיעו בצהריים על תגבור הכוחות בבקעת הירדן, זאת, שעות לפרסומה הרשמי של תוכנית השלום של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. לפי דובר צה"ל, ההחלטה על תגבור של חטיבת הבקעה והעמקים בכוחות חי"ר, התקבלה בהתאם להערכת המצב שמתקיימת בצבא "באופן רציף". ההודעה על כך באה ברקע ההכרזות של בכירים בישראל, בהם ראש הממשלה בנימין נתניהו, על החלת הריבונות באזור.

בישראל פרסמו אמש כי אבו מאזן הזהיר מפני הגברת המתיחות באזור, והורה שלא למנוע עימותים עממיים עם כוחות צה"ל בגדה המערבית. יו"ר הרשות אמר בשיחה סגורה שקיים עם הנהגת פת"ח כי העביר למצרים מסר, לפיו הרשות תאפשר לפלסטינים להתבטאות, בכל דרך, נגד תוכניתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני. "לפנינו ימים קשים ועלינו לשאת בתוצאות הסירוב לתוכנית – יהיה אשר יהיה", אמר אבו מאזן להנהגת הארגון.

תגיות:דונלד טראמפעסקת המאה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה