חדשות בארץ

חמינאי: "עסקת המאה – מדיניות שטנית שלא תתממש"

בעוד חלק ממדינות ערב המתונות קראו לישראל ולפלסטינים לבחון את עסקת המאה ולפתוח במשא ומתן, בכירי המשטרים באיראן ובטורקיה גינו את התוכנית האמריקנית בחריפות. חמינאי: "סוגיית פלסטין לא תישכח". ארדואן: ריבונות ישראלית על ירושלים "בלתי מקובלת לחלוטין"

הפגנה אנטי-אמריקנית בטהראן, תמונת ארכיון (צילום: שאטרסטוק)הפגנה אנטי-אמריקנית בטהראן, תמונת ארכיון (צילום: שאטרסטוק)
אא

מנהיגה העליון של איראן, עלי חמינאי, הגיב היום (רביעי) על תוכנית השלום האמריקנית, שפורסמה אמש על ידי הנשיא דונלד טראמפ. "למורת רוחם של הפוליטיקאים האמריקניים, המדיניות האמריקנית השטנית והמרושעת בנוגע לפלסטין, המכונה כביכול 'עסקת המאה', לעולם לא תשא פירות", נכתב בחשבון הטוויטר שלו. בהתייחסות ספציפית לסעיף בתוכנית, הקובע כי ירושלים תישאר מאוחדת בריבונות ישראל, אמר חמינאי: "הם מדברים בצורה שטותית ולא בחוכמה".

"סוגיית פלסטין לעולם לא תישכח. האומה הפלסטינית והאומות המוסלמיות בהחלט יעמדו מולם, ולא יאפשרו את מימושה של מה שמכונה 'עסקת המאה'", הוסיף חמינאי.

מוקדם יותר היום, הכתיר דובר משרד החוץ האיראני, עבאס מוסאווי, את עסקת המאה בכינוי "בגידת המאה". בהצהרה שמסר, הביע הדובר את נכונותה של ארצו לשתף פעולה עם מדינות האזור בהתנגדות ל"מזימה המבישה הגדולה" נגד האומה האסלאמית. דברים ברוח דומה אמר יו"ר הפרלמנט האיראני, עלי לאריג'אני, שטען כי תוכניתו של ממשל טראמפ היא "תוכנית כזב", המהווה "מזימה גדולה של ארצות הברית להשפיל את כל המוסלמים".

שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, מיהר אמש להגיב על פרסומה של תוכנית המאה. "'החזון לשלום' כביכול הוא בפשטות פרויקט החלומות של יזם נדל"ן פושט רגל", כתב בטוויטר. הוא הוסיף, כי התוכנית היא "סיוט עבור האזור והעולם", והביע תקווה כי היא תהווה "קריאת השכמה למוסלמים".

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, תקף אף הוא את תוכנית השלום של הממשל האמריקני, ואמר כי היא מתעלמת מזכויותיהם של הפלסטינים. בתשובה לשאלות כתבים, אמר ארדואן כי התוכנית מנסה להעניק לגיטימציה לכיבוש של ישראל, וכי היא לא תפתור את הסכסוך ולא תוביל לשלום. הוא הוסיף כי ירושלים מקודשת למוסלמים, וההצעה של טראמפ לריבונות ישראלית עליה "בלתי מקובלת לחלוטין".

בהודעה חריפה שהוציא משרד החוץ הטורקי, כונתה "תוכנית השלום האמריקנית כביכול" כ"נפל" וכ"תוכנית סיפוח, שנועדה להרוס את פתרון שתי המדינות ולתפוס את השטחים הפלסטיניים". בהמשך ההודעה צוין: "ירושלים היא הקו האדום שלנו. לא נאפשר אף צעד המבקש לתת לגיטימציה לכיבוש של ישראל. נעמוד תמיד לצד העם הפלסטיני. לא יהיה שלום במזרח התיכון מבלי שיושם קץ למדיניות הכיבוש של ישראל".

בניגוד לגינויים בטורקיה ובאיראן, חלק ממדינות ערב הגיבו במתינות ואף קראו לישראל ולפלסטינים לבחון את תוכנית המאה ולפתוח במשא ומתן. בהודעה שפרסם הלילה משרד החוץ של סעודיה, הובעה הערכה למאמציו של ממשל טראמפ "לפיתוח תוכנית כוללת לשלום בין הפלסטינים לישראלים". הממלכה קראה לפתיחתו של "משא ומתן ישיר לשלום" בין שני הצדדים, שייערך בחסות אמריקנית, על מנת "לפתור חילוקי דעות בנוגע לממדים שונים של התוכנית", וזאת כדי "לקדם את תהליך השלום ולהגיע להסכם שישיג לעם הפלסטיני את זכויותיו הלגיטימיות". מצרים פרסמה הודעה ברוח דומה, וקראה לישראל ולפלסטינים "לבחון באופן יסודי ומעמיק את החזון האמריקני להשגת שלום, ולפתוח ערוצי דיאלוג, בחסות ארצות הברית, על מנת לחדש את המשא ומתן". שגרירה של איחוד האמירויות הערביות בוושינגטון, יוסף אל-עותייבה, שנכח בטקס ההשקה של התוכנית בבית הלבן, אמר כי היא "מציעה נקודת פתיחה חשובה לחזרה למשא ומתן במסגרת בין-לאומית בהובלת ארצות הברית".

בירדן, החוששת מפני החלת הריבונות הישראלית על הבקעה, הגיבו בביקורת על התוכנית. בהודעה שפורסמה על ידי שר החוץ של הממלכה, איימן א-ספדי, נאמר כי "הדרך היחידה לשלום כולל ובר-קיימא" היא באמצעות הקמת מדינה פלסטינית עצמאית בקווי 67', שבירתה מזרח ירושלים, על בסיס פתרון שתי המדינות. א-ספדי הזהיר מפני "ההשלכות המסוכנות" שיהיו ל"צעדים ישראליים חד-צדדיים, כמו סיפוח של אדמה פלסטינית, בנייה והרחבה של ההתנחלויות והפרות במקומות הקדושים בירושלים".

תגיות:איראןעלי חמינאיעסקת המאה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה