חדשות בארץ

בזמן ביקור נתניהו: באוגנדה שוקלים לפתוח שגרירות בירושלים; מנהיג סודאן הגיע לביקור פתע

לאחר שנתניהו הציע לנשיא אוגננדה לפתוח שגרירות ישראלית בבירת המדינה המשוונית, קמפלה, אמר מוסווני כי "מה שבטוח, יש חלק של ירושלים שנמצא בישראל. אני לא רואה למה לא, אנחנו לומדים את זה". בסודאן מדווחים כי מנהיג המדינה, עבד אל־פתאח בורהאן, יצא לביקור פתע באוגנדה, במקביל לביקור נתניהו, זאת בזמן ששתי המדינות אינן מקיימות יחסים דיפלומטיים

נתניהו ונשיא אוגנדה (צילום: חייים צח, לע"מ)נתניהו ונשיא אוגנדה (צילום: חייים צח, לע"מ)
אא

נשיא אוגנדה, יוורי מוסווני, הודיע היום (שני) לראש הממשלה בנימין נתניהו כי נבחנת האפשרות להקמת שגרירות בירושלים, זאת, לאחר שנתניהו, המבקר במדינה, הציע לו לפתוח שגרירות ישראלית בבירת המדינה המשוונית, קמפלה. מוסווני אמר כי "מה שבטוח, יש חלק של ירושלים שנמצא בישראל. אני לא רואה למה לא, אנחנו לומדים את זה". על פי הפרסומים הערב בסודאן, מנהיג המדינה, עבד אל־פתאח בורהאן, יצא לביקור פתע באוגנדה, במקביל לביקור נתניהו במדינה. ישראל וסודאן אינן מקיימות יחסים דיפלומטיים.

במהלך ביקורו, שהחל עם נחיתתו מוקדם יותר היום, הכריז ראש הממשלה על הפעלת קו תעופה ישיר בין ישראל לאוגנדה. נתניהו אמר קודם ההמראה מנתב"ג: "ישראל חוזרת לאפריקה בגדול, אפריקה חזרה כבר לישראל. אלה קשרים שהם חשובים מאוד בתחום המדיני, בתחום הכלכלי ובתחום הביטחוני ועוד יסופר בזה. היום אני נוסע לאוגנדה, אנחנו מחזקים את הקשר עם המדינה הזו ואני מקווה שבסוף היום יהיו לנו בשורות טובות מאוד למדינת ישראל". אם אכן תממש אוגנדה את הבטחתה, היא תהיה המדינה השלישית, אחרי ארה"ב וגואטמלה, שמעבירה את שגרירותה לבירת ישראל.

נתניהו ומנהיגי מדינות אפריקה, 2017 (צילום: חים צח, לע''מ)נתניהו ומנהיגי מדינות אפריקה, 2017 (צילום: חים צח, לע''מ)

הפעם הקודמת בה ביקר נתניהו באוגנדה הייתה ב-2016, אז השתתף בטקס לציון 40 שנים למבצע אנטבה, שבו נהרג אחיו, יוני. זולת נשיא אוגנדה, במהלך הטקס אז נועד נתניהו עם שורת מנהיגים אפריקניים, בהם ראש ממשלת אתיופיה, היילה מריאם דסאלן; נשיא קניה, אוהורו קניאטה; נשיא רואנדה, פול קגאמה; נשיא דרום סודאן, סלבה קיר; נשיא זמביה, אדגר לונגו; ושר החוץ של טנזניה, אגוסטין מאהיגה.

ביקורו המדיני של ראש הממשלה במדינה האפריקנית מגיע ברקע הפרסום בשבוע שעבר של תוכניתו המדינית של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני, שזכתה להתנגדות נחרצת של הפלסטינים. קודם לכן ביקר נתניהו בהודו, פולין, גרמניה, פורטוגל, רוסיה וארצות הברית.

במרוצת השנים ידעו יחסי אוגנדה-ישראל עליות ומורדות. בשנות ה-60 ותחילת ה-70, קיימו המדינות יחסים קרובים, אולם בשנת 1972 הם נותקו לחלוטין. מאז הידרדרו הקשרים והפכו לעוינים במיוחד, שהחריפו לאחר חטיפת מטוס איירבוס A300 של חברת התעופה הצרפתית אייר פראנס, בטיסה 139 מנתב"ג לפריז. במהלך האירוע פלש כוח צבאי ישראלי של סיירת מטכ"ל לשטח ריבוני של אוגנדה, במסגרת "מבצע יונתן" לחילוץ בני הערובה הישראליים.

תגיות:בימין נתניהואוגנדהסודאןשגרירות ירושלים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה