חדשות בעולם

"מצב האומה": פלוסי קרעה את נאומו של טראמפ

הקיטוב העמוק בין רפובליקנים לדמוקרטים בארצות הברית בא לידי ביטוי במהלך נאום "מצב האומה" של הנשיא דונלד טראמפ, שסירב ללחוץ את ידה של יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, המובילה את הליך ההדחה נגדו. בתגובה, קרעה פלוסי את עותק הנאום לעיני המצלמות

טראמפ (צילום: שאטרסטוק)טראמפ (צילום: שאטרסטוק)
אא

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, הגיע הלילה (רביעי) לקונגרס ונשא את נאום "מצב האומה" המסורתי. את האירוע השנתי ליוותה תחושת הקיטוב המעמיק במערכת הפוליטית, על רקע תהליך ההדחה שמנהלת המפלגה הדמוקרטית נגד טראמפ. המתח הורגש במיוחד בין הנשיא ליו"ר הקונגרס, ננסי פלוסי, המובילה את ההליך נגדו. בניגוד לכללי הפרוטוקול, פלוסי נמנעה מנוסח ההודעה המקובל על כניסתו של הנשיא לאולם, הכולל את המשפט "יש לי הכבוד להציג בפניכם את הנשיא", והסתפקה בהכרזה לקונית על הגעתו. כמה דקות לאחר מכן, טראמפ סירב ללחוץ את ידה המושטת. לאחר שסיים לנאום, הגיבה פלוסי כשקרעה לעיני המצלמות את דפיו של עותק הנאום שטראמפ מסר לה.

לאורך 81 הדקות של נאומו, נמנע טראמפ מלהזכיר את הליך ההדחה, הצפוי להסתיים לקראת סוף השבוע בזיכויו. לקראת הבחירות לנשיאות, שיתקיימו בחודש נובמבר הקרוב, הוא פירט את הישגי ממשלו, תוך השוואה למדיניות קודמו בתפקיד, ברק אובמה, וטען כי "מצב האומה חזק מאי פעם. העולם שוב מכבד את אמריקה. הכלכלה טובה מאי פעם, הגבולות שלנו בטוחים". 

טראמפ התייחס למצב באיראן ולסנקציות שהטיל ממשלו על משטר האייתוללות. הוא קרא לטהראן לנטוש את שאיפותיה להשגת נשק גרעיני, להפסיק את הפצת הטרור ולחזור לשולחן המשא ומתן. הוא ציין את המחאה האזרחית באיראן בשל המצב הכלכלי הקשה: "בגלל הסנקציות החזקות שלנו, הכלכלה האיראנית קורסת. אנחנו יכולים לעזור להם לשפר את המצב בתוך פרק זמן קצר, אבל אולי הם גאים מדי או טיפשים מכדי לבקש עזרה כזו. אנחנו כאן. נראה באיזו דרך הם יבחרו, זה לגמרי תלוי בהם".

הנשיא האמריקני הזכיר בדבריו את עסקת המאה, אותה הציג בשבוע שעבר: "הכרזתי על תוכנית פורצת דרך לשלום בין ישראל לפלסטינים. לאחר שכל ניסיונות העבר כשלו, עלינו להיות נחושים ויצירתיים בכדי לייצב את האזור ולתת למיליוני צעירים את ההזדמנות לעתיד טוב יותר".

במהלך נאומו הציג טראמפ את מנהיג האופוזיציה בוונצואלה, חואן גוואידו, שנכח באולם. הוא כינה את נשיא ונצואלה, ניקולס מדורו, "שליט לא לגיטימי" ואמר כי גוואידו הוא "הנשיא האמיתי" של המדינה: "אדוני הנשיא, מסור לאזרחיך כי האמריקנים מאוחדים בתמיכתם במאבקו הצודק של העם בוונצואלה לחופש".

חילופי המהלומות משני עברי המתרס הפוליטי נמשכו גם לאחר סיום נאום "מצב האומה". מחוקקים רפובליקנים גינו את פלוסי, על שקרעה את דפי נאומו של טראמפ. "כמה קטנוני מצדה", כתב מנהיג המיעוט הרפובליקני בבית הנבחרים, קווין מקארתי. "קריעת דף נייר אינה משנה את העובדות הכתובות עליו: האמריקנים מנצחים, למרות הדמוקרטים שאינם עושים דבר".

בתשובה לשאלות כתבים, אמרה יו"ר בית הנבחרים כי קריעת הדפים הייתה "הדבר האדיב ביותר לעשות, בהתחשב בחלופה". בציוץ טוויטר התייחסה פלוסי להתעלמותו של טראמפ ממנה: "הדמוקרטים לעולם לא יפסיקו להושיט יד של ידידות כדי לעשות את העבודה עבור העם. נפעל כדי למצוא מכנה משותף היכן שנוכל, אבל כשלא נוכל – נעמוד על שלנו".

מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט, הסנאטור צ'אק שומר, מתח ביקורת חריפה על נאומו של הנשיא, ואמר כי הוא היה "דמגוגי ולא מכובד". בהצהרה שפרסם, הוסיף שומר כי הנאום דמה "יותר לעצרת בחירות של טראמפ מאשר לנאום של מנהיג אמיתי".

תגיות:דונלד טראמפעסקת המאההקונגרסננסי פלוסי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה