דברי תורה

זקוקים לישועה? כך תקבלו אותה: אל תחמיצו את פירושו המהפכני של הגאון מוילנא

הגאון מוילנא בפירוש חד משמעי: כאשר יהודי רוצה לזכות לשפע של חסדים מאת הבורא – עליו להקדים קודם כל ולעשות חסד עם רעהו בעצמו

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בחומש שמות (י"א, ב') מובא ציוויו של ה' יתברך למשה רבנו: "דַּבֶּר נָא בְּאָזְנֵי הָעָם וְיִשְׁאֲלוּ אִישׁ מֵאֵת רֵעֵהוּ וְאִשָּׁה מֵאֵת רְעוּתָהּ כְּלֵי כֶסֶף וּכְלֵי זָהָב". כלומר, על מנת שבני ישראל יוכלו לקבל את ממונם של המצרים, היה עליהם לבקש אחד מהשני כלי כסף וכלי זהב. כך כתוב בהמשך (י"ב, ה'): "ובני ישראל עשו כדבר משה וישאלו ממצרים כלי כסף וכלי זהב ושמלות", ועל כך מפרש רש"י: "עשו כדבר משה שאמר להם במצרים (לעיל יא, ב) 'וישאלו איש מאת רעהו'".

לכאורה – מה רש"י הקדוש מוסיף בפירוש? והרי כבר נאמר בפסוק במפורש כי הם שאלו ממצרים כלי כסף וכלי זהב ושמלות.

אלא, אומר הגאון מוילנא: משה רבנו אומר לכלל ישראל בשם הקב"ה שישאלו "איש מאת רעהו" כלי כסף וכלי זהב. וכי לזאת ייקרא "רעהו" – המצרי הזה הוא חברו של הישראלי?! אלא מה שנאמר: "דבר נא באוזני העם וישאלו איש מאת רעהו ואשה מאת רעותה כלי כסף" אין הכוונה שאת הכלים ישאל היהודי מהמצרי, אלא מחברו היהודי. "רעהו" אכן הכוונה ליהודי ולא למצרי!

מדוע יש לשאול כלי כסף מאת היהודים? משיב הגאון מוילנא תשובה מצמררת: "אם רוצים היהודים לזכות לשפע של חסד מאת ה' יתברך, עליהם קודם עליהם לעשות חסד זה עם זה. מעשי החסד הללו, שאיש ישאיל לרעהו כלי כסף וכלי זהב - יביא שפע של חסד לעולם, וכך גם המצרי יסכים להשאיל את כליו היקרים ליהודים.

כך מובן פירושו של רש"י שמפרש: "ובני ישראל עשו כדבר משה, שאמר להם במצרים 'וישאלו איש מאת רעהו'". כלומר - הם השאילו לחבריהם היהודים ששאלו מהם, וזה הביא  ל"וישאלו ממצרים כלי כסף וכלי זהב" – מעשי החסד הביאו להשפעה של נתינה ושל שפע.

המסר מצמרר. כאשר יהודי רוצה לזכות לשפע של חסדים מאת הבורא – עליו להקדים קודם כל ולעשות חסד עם רעהו בעצמו. באופן זה, מסביר הגאון מוילנא, יזכה האדם לשפע אלוקי משמים.

מה מסתתר מאחורי בקשת חסד? הרב זמיר כהן מרחיב על גדולתו של אדם שעושה את החסד על הצד הטוב ביותר:

חשוב לדעת: אפשר לגמול חסד גם בדברים פעוטים

תגיות:הגאון מוילנאחסד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה