חדשות בארץ

צבי יחזקאלי: "אבו מאזן נותן אור ירוק לפיגועים – בחצי קריצה"

הפרשן לענייני ערבים, צבי יחזקאלי, סבור כי בעקבות האור הירוק שהעניק יו"ר הרשות הפלסטינית "בחצי קריצה" לפיגועים, נוצרה "אנרגיה" שעלולה להסלים לכדי אינתיפאדה נוספת. לדבריו, המשך הדרך תלוי הן באבו מאזן והן ביכולתה של ישראל לסכל במהירות את ההסלמה

  • י"ד שבט התש"פ
צבי יחזקאליצבי יחזקאלי
אא

בעקבות גל הטרור הפלסטיני, שהגיע לשיאו ביום חמישי האחרון, הפרשן לענייני ערבים, צבי יחזקאלי, סבור כי המצב הביטחוני נפיץ ביותר: "יש פה אנרגיה, שאם היא תימשך, אנחנו יכולים למצוא את עצמנו בתוך אינתיפאדה נוספת", אמר בריאיון לנסים משעל ברדיו 103fm.

"זה תלוי בבן אדם אחד – באבו מאזן", הוסיף יחזקאלי. "הוא זה שהתחיל את האנרגיה הזו ברחוב, כשבנאום שלו לאחר תוכנית המאה, הוא אמר 'אנחנו לא נוותר, נדחה בכל דרך, מחאה עממית' וכו' – זה היה הסימן לצאת לרחוב, וגם להמשיך את אותה אנרגיה של פיגועים. מדוע אנחנו בתוך תקופה של פיגועים? כי הרחוב נכשל מלצאת ולהפגין את מחאתו. המונים לא יוצאים לרחוב, ועכשיו זה הופך לשלב הבודדים".

"זה שלב מאוד קריטי, שאם ישראל לא תעצור אותו, או אבו מאזן יסמן לשטח שזה לא טוב – והוא לא עשה זאת באינתיפאדה הקודמת – אנחנו לפני גל אלימות, שבעצם הרשות אומרת לשטח: 'אני אפנה גב, אני אתן לכם אור ירוק. זאת הדרך שלנו למחות על תוכנית המאה'.

יחזקאלי ציין, כי אבו מאזן נקט באותה דרך לפני 3 וחצי שנים, אז "נתן את נאום הר הבית שלו, כשאמר שהיהודים מטמאים את הר הבית. זה היה אות לרחוב, בעיקר למזרח ירושלמים, לבצע פיגועי דקירה ודריסה. זה בדיוק מה שקרה עכשיו, זו גם האנרגיה של הפיגועים שראינו. לכן אני חושב שזה מאוד תלוי באבו מאזן. מעבירים לו מסרים: 'אל תשחק באש', וזה גם מבחן לדרכו, וגם לתיאום הביטחוני שיש בין ישראל לרשות הפלסטינית".

הפרשן לענייני ערבים הוסיף, כי עדיין מוקדם לדעת איך הדברים יתפתחו ביהודה ושומרון: "אני יודע שבעזה ימחו את המחאה שלהם בירי ספורדי של טילים, את זה אנחנו מכירים. אינני יודע איזו עבודה ישראל עשתה בשלוש השנים האחרונות (ביהודה ושומרון), וכמה משתלם לפלסטינים. אבל הפלסטינים כרחוב אמרו כמה דברים בחודש האחרון: 'תוכנית טראמפ קשה, לא נצא לרחובות על זה', וכנראה חלק מהם מבינים שיש להם מה להפסיד. אבל עדיין יש אנרגיה. הכול תלוי באיתות של הרשות הפלסטינית לשטח. כרגע אבו מאזן מאותת לשטח בחצי קריצה: יש אור ירוק, לכו תעשו את זה, זה חלק מהקרב על ירושלים'".

"אם הרשות לא תעצור את האור הירוק הזה לשטח, אני חושב שנראה לצערי גל דומה של דקירות, התארגנויות יחידים, דריסות. אבל אני חושב שגם ישראל היום במצב אחר, גם מבחינה סיכולית. גם חלק ניכר ברשות הפלסטינית נגד הדבר הזה, ובעד התיאום הביטחוני. יכול להיות שאולי אבו מאזן יתעורר מההחלטה שלו ומהקריצה הזאת, ויוריד לשטח הוראה שאסור ולא צריך לפגע. אבל הוא לא נתן את זה בפעם הקודמת, והשטח יצא מהכלוב כמו נמר".

"הונח פה דבר, יש את תוכנית טראמפ שהיא כביכול הזעם של הפלסטינים. קודם כל ישראל מבינה פה כמה דברים – שהפלסטינים לא שינו את שפתם, הם עדיין מוחים באופן אלים על יוזמות מדיניות. ישראל בסוג של מלכוד, כיוון שמצד אחד יש 100 אלף פלסטינים שיוצאים לעבוד בישראל, ומצד שני יש פיגועים. צריך לנהוג כפי שישראל נהגה עד כה – להפריד בין הרווחה והשגשוג של הרחוב הפלסטיני שנוצר כתוצאה מעבודה בישראל, לבין הענשה של מפגע, של חמולה, של קבוצה קטנה. ישראל חייבת לצמצם את זמן הסיכול של הדבר הזה", סיכם יחזקאלי.

תגיות:צבי יחזקאליאבו מאזןטרוראינתיפאדה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה