חדשות בארץ

אוחנה למנדלבליט ואשכנזי: התירו את פרסום ההקלטות מפרשת הרפז

לאחר חשיפת ההקלטות משיחות שנערכו בלשכת הרמטכ"ל באוגוסט 2010, בימים שלאחר התפוצצות פרשת הרפז, בהן נשמעים גבי אשכנזי ואביחי מנדלבליט, קרא להם שר המשפטים אמיר אוחנה "לפזר את עננת החשד" ולהתיר את פרסום שאר ההקלטות, עליהן מוטל צו איסור פרסום. ראש הממשלה בנימין נתניהו: "אשכנזי צריך להסביר לציבור את מה שהוא עשה. מה יש לו להסתיר?"

אשכנזי (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)אשכנזי (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
אא

שר המשפטים אמיר אוחנה (הליכוד) קרא הערב (שלישי) ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, ולחבר הכנסת גבי אשכנזי (כחול לבן) לאפשר את פרסום ההקלטות מפרשת הרפז, כנגדן הוצאו צווי איסור פרסום.

קריאתו של אוחנה באה על רקע פרסומן שלשום בחדשות 13 של מספר הקלטות משיחות הקשורות לפרשה, שהסעירה את ישראל בראשית העשור הקודם. השיחות התקיימו באוגוסט 2010 בלשכתו של אשכנזי, הרמטכ"ל דאז, בימים שלאחר פרסומו של מסמך הרפז, שהתברר כמזויף. אשכנזי נשמע בהן מתלבט האם להודות בפני היועץ המשפטי לממשלה דאז, יהודה וינשטיין, כי המסמך הגיע לידיו כבר לפני מספר חודשים. בהקלטות נשמע גם הפרקליט הצבאי הראשי דאז, אביחי מנדלבליט, ועולות מהן תהיות לגבי התנהלותו בפרשה.

ההקלטות שנחשפו הינן חלק קטן ממאות שיחות הנוגעות לפרשה, שהוקלטו בלשכת הרמטכ"ל, והוטל עליהן צו איסור פרסום. בתחילת החודש שעבר הותיר בג"ץ על כנו את צו איסור הפרסום לגבי 14 שיחות נוספות. לדברי אוחנה, "חשיפת ההקלטות, שאנו שומעים שהן רק קצה הקרחון, לא מותירה ברירה אלא להסיר מיידית את צווי איסור הפרסום בחקירות אשכנזי-מנדלבליט במה שקרוי פרשת הרפז. הציבור חייב לדעת עוד לפני הבחירות – כדי לאפשר דיון ציבורי שקוף ופתוח – את כל העובדות על טיב הקשר בין אשכנזי למנדלבליט, והאם ייתכן שהוא השפיע על החלטותיהם".

"אין המדובר על סודות צבאיים או דברים הנוגעים לביטחון המדינה, אותם ניתן בקלות לצנזר. אין המדובר על נושאים אישיים משפחתיים – אין לציבור עניין באלה", הוסיף אוחנה. "אני קורא ליועץ המשפטי לממשלה ולחבר הכנסת גבי אשכנזי לפזר את עננת החשד ולהתיר את פרסום ההקלטות. מדובר בהקלטות שבוצעו בלשכה ציבורית – לא בביתו הפרטי של אף אדם".

מנדלבליט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)מנדלבליט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

אוחנה חתם את דבריו בעקיצה לעברם של יו"ר כחול לבן, בני גנץ, ומספר 2 ברשימה, יאיר לפיד: "בטוחני כי גנץ ולפיד, שחרטו על דגלם את ערכי השקיפות, היושר וטוהר המידות, יתמכו בחשיפת ההקלטות עוד לפני הבחירות – אלא אם יש להם מה להסתיר"

נתניהו: "מה יש לאשכנזי להסתיר?"

מוקדם יותר היום, התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו לפרשת הרפז, שחזרה בסערה לסדר היום הפוליטי, שבועיים לפני הבחירות לכנסת ה- 23. "אשכנזי צריך להסביר לציבור את מה שהוא עשה. מה יש לו להסתיר?", אמר בריאיון לגלי צה"ל. "אם לא נפל רבב במעשיו של אשכנזי ושל אף אחד אחר, יואילו בבקשה לפרסם את החומרים האלו עכשיו, לפני הבחירות. הרי אשכנזי טוען להנהגת המדינה. אם כחול לבן דוגלים בטוהר המידות כפי שהם טוענים – יש לפרסם עכשיו, עוד לפני הבחירות, את כל החומרים הללו".

בספטמבר 2014 המליצה המשטרה להעמיד לדין חלק מהמעורבים בפרשה, ביניהם אשכנזי ומנדלבליט, שכיהן אז כמזכיר הממשלה, בחשד להפרת אמונים ושיבוש מהלכי משפט, וזאת בטענה כי היו מודעים לקיומו של המסמך המזויף ולא דיווחו עליו בזמן, על אף פתיחתה של חקירת משטרה בנושא. במאי 2015 החליט וינשטיין לסגור את התיק נגד מנדלבליט, וקבע כי פעל כשורה. בתחילת 2016 הוא החליט לסגור את התיק נגד אשכנזי, אך מתח על התנהלותו ביקורת נוקבת במישור הערכי והציבורי. האדם היחיד שהועמד לדין בפרשה היה מזייף המסמך, סגן-אלוף (במיל.) בועז הרפז. בסוף 2018 הודה הרפז והורשע, במסגרת עסקת טיעון, בזיוף המסמך, ונגזרו עליו שעות שירות לתועלת הציבור.

אשכנזי הגיב אמש על פרסום ההקלטות: "הפרשה נחקרה על ידי כל גופי החקירה במדינת ישראל – מבקר המדינה, משטרה צבאית חוקרת, משטרת ישראל והפרקליטות", אמר בריאיון לחדשות 13. "כל הטענות נסרקו ונבדקו, והפרשה נסגרה מחוסר אשמה. מעולם לא הייתה פה בעיה של ראיות. מעולם לא עמד איש ציבור בחשיפה כזו, וכולנו ראינו איך זה נגמר. בהקלטות שפורסמו אין שום דבר חדש. הפרשה מאחוריי".

תגיות:אמיר אוחנהאביחי מנדלבליטגבי אשכנזי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה