עובדות ביהדות
הפתרון למטחי הרקטות - טמון במדרש העתיק. אל תפספסו
פתרון קסם לקסאם - יש או אין? תלוי את מי שואלים. לפני 2000 שנה גילה לנו רבי אליעזר הגדול כיצד ניגאל מגלות ישמעאל
- יונתן הלוי
- פורסם כ"ט שבט התש"פ |עודכן
זירת הפגיעה בגן הילדים בשדרות. (צילום: דוברות המשטרה)
מדינת ישראל תש"פ. 2020. כל כמה שבועות אנו קמים למציאות מחרידה של מטחי רקטות כבדים המשתקים את המשך שגרת החיים בדרום ובעוטף עזה. רק היום (שני) נחשפנו לנס מצמרר, כאשר גן ילדים בשרות ספג פגיעה ישירה. התמונות המצמררות לא מותירות מקום לספק מה היה קורה, חלילה וחס, אילו היה שם ילד אחד קטן ומתוק.
בימים קשים אלו, ניזכר בנאמר כך נאמר במדרש פרקי דרבי אליעזר פרק לא: "למה נקרא שמו ישמעאל? שעתיד לשמוע הקדוש ברוך הוא באנקת העם ממה שעתידין בני ישמעאל לעשות בארץ באחרית הימים, לפיכך נקרא שמו ישמעאל'.
כלומר: לשם ישמעאל יש משמעות נוספת, אליה התכוון אברהם אבינו כשקרא לבנו בשם זה. משמעות השם: ישמע א-ל נאקת העם ויושיעם.
במדרש שנכתב לפני כאלפיים שנה צופה התנא רבי אליעזר ברוח קודשו את המאורעות העתידים להיות 'באחרית הימים', ומייחס את השמיעה - דווקא לשמיעת תפילת ואנקת עם ישראל הנאנק מהצרות שהוא סובל מהישמעאלים.
מבחינה מדינה וצבאית אין פתרון קסם, אולם מוצא אמיתי למצב הביטחוני המסובך בו אנו נמצאים – יש ויש. הפתרון התגלה לנו על ידי מי שיכול היה לצפות את המאורעות עוד לפני הולדת האיסלאם ומייסדו. אלו דבריו של רבי אליעזר הגדול במדרש: "עתיד לשמוע הקדוש ברוך הוא באנקת העם ממה שעתידין בני ישמעאל לעשות בארץ באחרית הימים לפיכך נקרא שמו ישמעאל".
האם אנו לא מתפללים? ובכן בואו נהיה כנים עם עצמנו, גם הציבור שמתפלל אינו 'נאנק' ואינו פונה אל ה' בהרגשה כנה ועמוקה שרק הוא יכול לעזור. אנו סומכים על עצמנו, על צה"ל וכוחות הביטחון (שבוודאי עושים עבודה מאומצת גלויה וחשאית ראויה להערכה), אנו סומכים על 'לי זה לא יקרה', ואולי יש גם כמה נאיביים הנשענים על משאלת ליבם 'שאם רק תוחלף הממשלה תיפתרנה הבעיות'.
אבל המדרש דיבר על תפילה מעומק הלב, תפילה נואשת וזעקה מרה – אך ורק למי שבידו להושיע.
כשנרגיש שאנו תלויים בישועת ה' ונתחיל להתפלל ברצינות - נזכה שישמע א-ל שוועתנו.