פיתוח האישיות

מה שהתקבע אצלך כסטיגמה – ישפיע לך על יכולת הבחירה

הבנו שכך הוא חי כל חייו – כלומר, רוב ההחלטות והצעדים בחייו הושפעו מסטיגמות ומפחד מ"מה יאמרו". הכל היה כפוף להתנהלות חברתית שלא תאמה בכלל את מה שמתאים לו

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אחד המושגים שללא ספק גורמים להמון עיוותי חשיבה בחיינו בכל תחום שהוא.

אלחנן ניגש אלי לטיפול אחרי שהיה בשידוכים הרבה זמן. לאחרונה יצא לו להיפגש עם בחורה שמצאה חן בעיניו, והכל התקדם כמו שצריך - לפחות מבחינתה.

מבחינתו היה קושי להתקדם הלאה, בגלל שהבחורה הגיעה ממשפחה לא מכובדת כמו שדמיין שיקבל, וזה משפיע לו על יכולת ההחלטה.

הוא אמר לי שהוא יודע שהשכל אומר לו להתקדם עם זה, כי זה מתאים לו, אבל הרגש מונע ממנו את יכולת ההתקדמות.

שאלתי אותו "מה הכי קשה פה? מה מונע ממך להתקדם?", והוא אמר לי: "הסטיגמה על המשפחה הזו טובה פחות ממה שרציתי. יש להם שם של משפחה פשוטה, ואני לא מצליח לעכל את זה שיהיה לי קשר למשפחה הזו".

אמרתי לו: "בוא נניח שאתה פוגש אותה באי בודד, בלי סטיגמות, בלי אנשים שיגידו שהתארסת עם משפחה פשוטה. איך ההרגשה עכשיו?".

הוא ענה לי: "הרגשה נהדרת - הרגשת שחרור גדולה. קל לי הרבה יותר להחליט במצב כזה".

אמרתי לו שמה שבעצם מונע ממנו להתקדם זו הסטיגמה שהתקבעה לאנשים על המשפחה של הבחורה, אף על פי שבעצם יש סיכוי גדול שזה השידוך שלו.

כלומר, מה שהתקבע אצלך כסטיגמה - ישפיע לך על יכולת הבחירה, אף על פי שבעצם יש סיכוי גדול שזה מה שאתה צריך, וזו הבחורה שמתאימה לך.

בררנו עוד טיפה לעומק, והבנו שכך הוא חי כל חייו – כלומר, רוב ההחלטות והצעדים בחייו הושפעו מסטיגמות ומפחד מ"מה יאמרו". הכל היה כפוף להתנהלות חברתית שלא תאמה בכלל את מה שמתאים לו באמת, כלומר הסביבה היא זו שהכתיבה לו איך להתנהל, בלי שיוכל להקשיב לצרכיו האישיים בכלל.

הוריו של אלחנן תמיד התנהלו אתו בצורה של "מה יאמרו", והאם התנהלותו תואמת את הנורמות החברתיות או לא, מה שבעצם הרס לו הרבה בחיים.

הוא הסתכל אחורה והבין שהסיבה שלמד בישיבה בה למד, וקבלת ההחלטה על כך, נבעו מזה שהישיבה שאליה הלך הייתה בעלת שם טוב יותר מהישיבה שבאמת רצה ללכת אליה - רק שהוריו התעקשו על הישיבה שרצו, כי בקהילה מדברים שהיא טובה יותר, בלי להיות ערניים לצרכיו שלו ולהתאמה שלו למוסד.

הבנו שבעצם כל חייו עד עכשיו היו יותר בשביל החברה, והוא לא באמת דאג לעצמו ולחיים שלו.

אחרי תהליך שכלל את ההבנה שהוא צריך להיות נאמן לאמת של עצמו, הוא הבין כמה הוא הפסיד מהתנהלות זו שהושרשה בו, והבין יותר מה הוא רוצה ואיך הוא רוצה לחיות את החיים שלו מכאן ולהבא.

אחרי תהליך יסודי, הוא לא רק קבל את הכוח להמשיך ולהיפגש עם אותה בחורה, אלא יצא לחיים אחרים - הבין את המשמעות של חירות ביצירת חיים עצמאיים, בלי צורך להיצמד לסטיגמות ולנורמות חברתיות בצורה מוגזמת, שלפעמים לא מועילה אלא מזיקה ומשביתה מתפקוד.

אריאל גולדשטיין הוא מטפל רגשי מטעם מחלקת "נפשי בשאלתי".

סובלים מדיכאון, חרדות ומצב נפשי ירוד? פנו אל מחלקת "נפשי בשאלתי" בהידברות. לקבלת ייעוץ חייגו 073-3333331 או במייל sarap@htv.co.il

תגיות:סטיגמהבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה