כתבות מגזין

מקס ברודסקי: "אם אנשים היו מבינים את המסרים ברוסית של ליברמן, הם היו מזדעזעים"

אחרי שנחשף לקמפיינים של ישראל ביתנו שמשודרים בשפה הרוסית, החליט מקס ברודסקי לחבור לקבוצת פעילים שנלחמים נגד המסרים המעוותים ואף מארגנים כנס בנושא האנטישמיות. "קמפיינים כאלו עלולים לגרום לפוגרומים, כך גם היה בהיסטוריה", הוא מתריע

מקס ברודסקימקס ברודסקי
אא

"אני לא שייך למפלגת ישראל ביתנו, מעולם לא הצבעתי לה, אבל אני פועל כאזרח פרטי, כי הנושא בוער בי", אומר מקס ברודסקי, אחד האנשים שפועל לאחרונה ללא הפסקה כדי להתריע מפני התכנים האנטישמיים שמשדרת ישראל ביתנו, ועלולים לסכן באופן מוחשי את אזרחי ישראל.

"התחלתי לפעול", הוא מספר, "בעקבות התכנים הקשים שנחשפתי אליהם בפייסבוק שכללו סרטוני תעמולה מזעזעים של ישראל ביתנו. מה שמבחינתי שבר את גב הגמל אלו התגובות שהסרטונים האלו גורפים. זה לא יאומן, אלו סרטונים שמייצרים תגובות קשות ביותר ושיח אלים ומגמתי מאוד בחברה הישראלית. רוב האנשים לא מספיק מודעים לכך, אולי משום שהסרטונים הם בשפה הרוסית, אבל התכנים שמועברים בהם מעוררים צמרמורת ומגמתיים בצורה מזעזעת. הם מפנים אצבע מאשימה כלפי המגזר הדתי על כל גווניו, כולל ש"ס והכיפות הסרוגות. פתאום כל מי שחובש כיפה ושומר תורה ומצוות הופך כביכול לאחראי על כל הבעיות בארץ. זהו המסר שמועבר דרכם".

מקס ברודסקימקס ברודסקי

 

ברודסקי מעניק דוגמה: "אחד הסרטונים שמפיצים מטעם המפלגה הוא בכיכובו של חבר הכנסת קושניר שמדבר על בדיקות שנשים עוברות בקופות החולים. קושניר כביכול חושף את העובדה שנשים חרדיות הולכות להיבדק אצל אחות מוסמכת, ואז הוא מעניק את הפרשנות שלו – שכל זה על חשבון מטופלים אחרים, ולטענתו זה מה שמוביל לכך שאין מספיק מיטות בבתי החולים. זהו גיבוב שטויות מוחלט. קודם כל מובן שאין שום קשר בין העומס במרפאות של הקופות לבין חוסר המיטות בבתי חולים, אבל בנוסף, הטענה שלו היא שכל זה נעשה על חשבונם של משלמי המיסים, ואני שואל – מה פשר הטענה הזו? הרי הבדיקה המדוברת נעשית בתשלום ואף אישה לא מגיעה מרצונה, אלא כי יש לה צורך בכך. מדוע אם כן שלא נאפשר לנשים החרדיות להיבדק? למה להפוך כל דבר לשנאת דת?

"בסרטון אחר אפשר לראות שישראל ביתנו מנסה להלך אימים על בוחריה כשהיא מספרת להם על 'מיליון חרדים שחיים על חשבון משלמי המיסים במדינה'. היא מטיפה שם על החרדים ש'לא עושים כלום וחיים כמו פרזיטים'. גם כאן יש הרבה פרטים שאינם נכונים במהותם. קודם כל לא ברור איך הם מגיעים למיליון חרדים. הרי המספר הכללי של המגזר החרדי בקושי מתקרב למיליון, ומתוכם יש גם גברים ונשים שעובדים במשרה מלאה, ובואו לא נשכח את הילדים שגם בחברה הכללית לא יוצאים לעבוד, אז למה להציג נתונים מעוותים? גם אם יבוא מישהו שיטען שכל זה נכנס לחופש הביטוי, אני חושב שעדיין חייבים להילחם בכך, כי גם אם ההסתה הזו חוקית והמשטרה אינה יכולה לעשות דבר כדי לעצור אותה, אין ספק שהיא מייצרת שיח במרחב הציבורי שמוריד את הנורמה לרמה נמוכה ומזעזעת. לצערי השלב הבא כבר עלול להישמע עם אמירות גזעניות כמו 'לחסל חרדים' או 'לשרוף אותם באושוויץ' ועוד אמירות שכבר כיום נאמרות ונכתבות בתגובות לאותם קמפיינים".

אתה חושב שיש סיבה שהקמפיין הזה נערך ברוסית, ושהסרטונים ברוסית שונים מאלו שמשודרים בעברית?

"אני חושב שהאחראים על הקמפיין אלו אנשים מאוד מתוחכמים. כמו כל גוף פוליטי, גם הם מחפשים את הפרט ומנסים לדבר בשפה שהציבור קונה. כשמדברים על הציבור הרוסי אז קל מאוד להעביר להם כאלו מסרים, כי הוא כולל הרבה כאלו שאינם יהודים שהגיעו לכאן מכוח חוק השבות, ויש מתוכם הרבה אנטי דתיים. בכלל, הציבור הרוסי גדל בברית המועצות ששידרה תמיד את ה'אנטי דת' ואנשים המרוחקים מהמסורת קונים את ההסתה הזו וחושבים שהיא אמת. הם באמת חוששים מפני החרדים 'שאינם עובדים' ומאמינים לכל ההאשמות נטולות הבסיס שבהן מאשימים אותן. איך זה לא יקרה אם סגן ראש עיריית חיפה בעצמו הרשה לעצמו להתנסח באופן פומבי על החרדים שעושים מעשים נוראיים לילדים? הדברים האלו מייצרים נורמה של שיח, וזה מסוכן ביותר".

אבל למה אתה חושב שליברמן עושה את זה? למה זה משתלם לו מבחינה פוליטית?

"האמת היא שהמניעים שלו אינם ברורים גם לי והם מעלים תהיות רבות. אבל המציאות היא שהמסרים שהוא מנופף בהם קשים מנשוא, ונראה כאילו שנלקחו מהמחוזות האפלים ביותר של התעמולה האנטישמית נגד היהודים באירופה".

ליברמן (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)ליברמן (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

 

בתקופה האחרונה התאחד ברודסקי יחד עם עוד קבוצת אנשים שאכפת להם, כולם יוצאי ברית המועצות לשעבר הנמנים על כל המגזרים בישראל, ורואים לעצמם שליחות עליונה לעדכן את כלל הציבור בדבר הסכנה הקיומית הממשית שגורמת ישראל ביתנו. "אנו רוצים להוכיח כמה שהמידע שמפיצה המפלגה הוא שקרי ואנטישמי, וכל תכליתו היא הרס החברה בישראל", הוא מדגיש.

"אני לא פועל מטעם אף אחד", הוא מוסיף, "אבל עם הזמן נחשפתי לכל כך הרבה אלימות ברשת ולקמפיינים המזעזעים של המפלגה שגרמו לי פשוט כאב וסלידה. זה מכאיב לי באופן אישי, ובנוסף, גורם לי לתהות לא פעם באיזו חברה הילדים שלי יחיו ומה יהיה השלב הבא. הרי כשיש אמירה אנטישמית ותחתיה מופיעים אינספור לייקים וחיוכים, זה עלול לשמש כיריית פתיחה לפוגרומים של ממש. אז איך אני מסוגל להמשיך לשבת בחיבוק ידיים? לא עדיף לצעוק רגע לפני שיתחילו הפוגרומים?"

ואולי אתה סתם קיצוני ואלו דיבורים של ערב בחירות בלבד?

"אולי אני קיצוני, אבל אם נסתכל על ההיסטוריה נראה אינספור מקרים בהם הסתה ממושכת נתנה גושפנקה לאזרחים חסרי אחריות להוציא דברים אלימים ביותר אל הפועל. אני בהחלט חושש שדברים כאלו עלולים לקרות גם במדינת ישראל, לאו דווקא בחסות המפלגה, עלולים להיות כאלו שיפעלו באופן עצמאי ומי יודע מה יהיה הסוף?"

בורסקי מציין כי בעקבות הפעילות שלהם בנושא, גם נולד הרעיון לקיום כנס הסברתי שאינו פוליטי שייערך ביום חמישי הקרוב בבית הארחה בבית וגן. "בתחילה תכננו כנס קטן וצפינו שיבואו בסביבות 200 איש, אבל כעת נראה שהכנס יהיה גדול בהרבה. בין היתר בזכות חשיפתה של מפלגת ישראל ביתנו שדיווחה על הכנס והגישה תלונה נגד אחת מהמארגנים. כעת כבר יש הרבה יותר אנשים שיודעים על קיומו ואנחנו כבר באמת לא יודעים לאיזו כמות של משתתפים להיערך. אז כן, אנחנו בהחלט אסירי תודה על כך לאיווט ליברמן".

למי אתם מייעדים את הכנס?

"אנו פונים לקהל הרחב ולכל מי שהנושא מפריע לו ומציק לו. אנו ננסה להבין בכנס איך תיתכן התופעה שבשנת 2020 הגענו למצב בו אנטישמיות הפכה להיות נורמה של שיח במדינת ישראל. איך ייתכן מצב בו החרדי הפך להיות הבעיה של המגזר הרוסי, וכל השנאה שלו מופנית כלפיו. בסיומו של הכנס אנו גם מקווים שנצליח לגבש פעולות אופרטיביות".

אתה רומז לכך שאתם מתכוונים להמשיך לפעול גם אחרי הבחירות?

"אני לא רומז לכלום, כי אני בעצמי לא יודע. אנחנו פועלים מהיום להיום ומשתדלים לעשות מה שאנו יכולים. יותר מכך זה כבר באמת לא תלוי בנו".

תגיות:קמפייןליברמן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה