דברי תורה

ערב גדול לעם ישראל, ליל ז׳ באדר: ליל פטירת משה רבנו

והנה בלילה קדוש זה, אשר עלינו לדעת שאנו עומדים בפתח של שינויים עצומים בכל התפיסה של העולם, ומלחמה בפתח של העולם, אשר כל מי שידבוק בתורה ובמשה עבדו, ינצל מכל חבלי משיח ואור התורה יזרח עליו

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הערב הזה הוא ערב גדול לעם ישראל, ליל ז׳ באדר, ליל פטירת משה רבנו. 

אם נדקדק, פטירת משה רבנו שונה מפטירת כל הצדיקים והחסידים. כי הנה שלושה מנהיגים משבעת הרועים של עם ישראל, מיתתם שונה מכלל קדושי וגדולי עם ישראל ומיתתם היא כשינה שישנים, ובשעות הדוחק והצער והזמנים הקשים מעוררים את השלושה רועים האלו, והם מליצי יושר על עם ישראל והם משה רבנו, דוד המלך ויעקב אבינו. 

והנה על משה רבנו נאמר ״ולא ידע איש את קבורתו״ אך דרשו רבותינו שז׳ באדר הוא כמין יום, שממנו נתפשת בעולם כוחו של משה לכל הדורות, אצל כל גדולי וחכמי עם ישראל, וכן כוחו של משה טמון בספר דברים, וכל מי שמתדבק בספר דברים כמו שזכה ללכת ולהשתטח ולהתייחד על קברו של משה רבנו, רבנן של כל ישראל. 

והנה בלילה קדוש זה, אשר עלינו לדעת שאנו עומדים בפתח של שינויים עצומים בכל התפיסה של העולם, ומלחמה בפתח של העולם, אשר כל מי שידבוק בתורה ובמשה עבדו, ינצל מכל חבלי משיח ואור התורה יזרח עליו. עלינו לייחד את נפשנו ולהדבק ברבנן של כל ישראל, ולקבל על עצמנו להגדיל את הכח של ספר דברים בעולם. 

כאשר יאשיהו המלך מצא את ספר דברים בבית המקדש ולמדו והבין מה עתיד להיות בעולם, התחיל להסתיר ולהחביא את הפריטים של בית המקדש, כי הבין שהחורבן מתקרב. והתחיל לעבור מעיר לעיר ומבית לבית, לעורר את עם ישראל לתשובה ולדבקות בהקב״ה. 

הקב״ה האיר בז׳ באדר, לפני כארבע שנים לעולם את הכח של ספר דברים. והסוד הזה עלה לנו בחורבן קשה של כל דבר שהיה קיים אצלינו, והביא אותנו עד המקום הנמוך והקשה בעולם בצער, בקושי, בשברון, בחולי, אך באמונה ובכח נפשי עצום, שהכח הזה הולך איתנו ועם כל הקהילה הקדושה עד היום וילך עד ביאת המשיח במהרה בימינו. 

האמונה שלנו והתפיסה שלנו בחיים, שאנו קרובים יותר מכל זמן ומכל תקופה לביאת המשיח. המגפה המשתוללת בעולם היא עוד אזהרה ועוד תמרור של התעוררות, שעלינו להתעורר ולהבין שהקב״ה רוצה שינוי בעולם. 

ונשאל איזה שינוי, הרי לא היה בשום דור תורה כפי שיש בדור הזה ולא צדקה כפי שיש בדור הזה. אם כן, איזה שינוי, אלא השינוי באמונה, בתפיסה שלנו בחיים, בראיה שלנו בחיים. יותר אמונה תמימה, יותר דבקות אמיתית. העולם נהיה יותר אנוכי, יותר גשמי והקב״ה רוצה יותר דבקות ותמימות. לקבל את פני המשיח בתמימות ולא עם עורמה ודבר בפה ודבר בלב, אלא תמימות שלמה, דבקות שלמה, הסירו הבגדים הצואים מעליכם, להוריד את כל הרע ולהישאר עם הטוב בלבד. 

הערב רב דבוק בעם ישראל, ועמלק אשר מקרר כל חלקה טובה דבוק בכל אחד ואחד ועלינו למחות את העמלק מהנפש שלנו, לא להשאיר שום רושם של קרירות בלב שלנו, להיות בתמימות עם הקב״ה וכל דבר יהיה בשלמות. לרתום את התורה, את התפילה בצורה מושלמת להקב״ה, שכאשר נלמד תורה הקב״ה בשמים ילמד איתנו ואז התורה של הקב״ה יורדת לארץ בצורה של פרנסה מבורכת ומושלמת. 

וכן תפילה, לרתום את הקב״ה להתפלל איתנו וכאשר הקב״ה מתפלל עם האדם, ודאי שתפילתו מתקבלת ומושלמת אצל הקב״ה. 
יש לימוד תורה שנשאר למטה, ויש תפילה שנשארת למטה, ויש תורה שהאדם זוכה שהקב״ה ילמד איתו, ותפילה שהקב״ה מתפלל עם האדם והכח הזה, כחו של משה, להיות השותף לרתום את ״תורת משה עבדי״ וכן בתפילה, משה יכול להיות השותף ל״תפילה למשה איש האלוקים״. 

מהמורות רבות וקשות עברנו יחד, עד ז׳ באדר השנה. וז׳ באדר הזה הוא פתח של התחלה חדשה של ישועה, של הצלחה, של ישועה גדולה. ויודעים אנו בבירור, שכל מי שקשור לתורות ולדרך של ״שובה ישראל״ יראה ישועה ואור גדול, וזכות רבנן של כל ישראל הברכה תשרה בכל מעשי ידינו, והברכה והשפע יהיה מנת חלקנו. 

העולם נמשל לפזל גדול. לפעמים חסרים לנו חלקים בפזל ולפעמים החלקים בפזל הם אפלים, שחורים. אך כאשר כל התמונה מושלמת, הדבר מיוחד וההבנה מושלמת. כל הצדיקים שהלכו במדבר בארץ לא זרועה, ומסרו נפש על התורה, על העבודה ועל גמילות חסדים ב״שובה ישראל״ וממשיכים ללכת כך, ודאי ידם תהיה על העליונה. 

וכך לדורי דורות, ז׳ באדר הוא יום מקודש, יום שבו הקב״ה הערה רוח ממרום, עם כל הכאב והצער והוריד לעולם את ההבנה והגדולה של ספר דברים. יודעים אנו שכל פסוק בספר דברים, מקרב את הגאולה השלמה. וכל יהודי שהולך בדרך הקדושה הזאת, הוא משומרי החומות. ולכן על כל העוסקים במלאכה להבין ולדעת ולנהוג בכובד ראש וביראת שמים עצומה, ולדעת כי ה׳ דיבר טוב על ישראל, והזכות הזאת תעמוד לנו ולזרענו עד עולם. 

ולכן בחרדת קודש וביראת שמים, נקבל ז׳ באדר בתענית, באימה, ביראה ובחרדת קודש, ובמוצאי ז׳ באדר נקיים ״סעדני ה׳ ואושעה״ ובכח ספר דברים והיום הקדוש הזה, ז׳ באדר, נצא לאורה גדולה ויום זה יוחק בספר לזכרון עולם.

תגיות:משה רבנוהרב יאשיהו פינטוז' באדר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה