חדשות בארץ

סבא"א: איראן הגדילה באופן משמעותי את מאגר האורניום שלה

צוטט בדוח אחר ומסווג לפיו הרפובליקה האסלאמית סירבה לאפשר גישה לפקחי האו"ם לשני אתרים שנחשדים באחסון חומרים שמפרים את ההסכם, ואף סירבה להתייחס לשאלות שהסוכנות הפנתה אליה בנגע לשלושה אתרים לא מוכרזים. איראן: "לא מכירים בשום האשמות הנוגעות לפעילויות עבר, ולא רואה עצמה מחויבת להגיב להאשמות כאלה"

כור גרעיני (צילום: שאטרסטוק)כור גרעיני (צילום: שאטרסטוק)
אא

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם הודיעה היום (שלישי) כי טהראן הרחיבה בצורה משמעותית את מאגר האורניום המועשר שברשותה, באופן שחורג רבות מהמגבלות שהושתו עליה בהסכם הגרעין של 2015. בדוח הרבעוני של הסוכנות נמסר כי עד כה צברה איראן 1,020.9 ק"ג אורניום מועשר ברמה נמוכה, בעוד שההסכם מתיר העשרה של עד 202.8 ק"ג. עם זאת, הכמות הנוכחית מהווה רק עשירית מזו שהייתה בידי איראן קודם להסכם עם המעצמות.

בנוסף, יו"ר הסוכנות, רפאל גרוסי, צוטט בדוח אחר ומסווג לפיו הרפובליקה האסלאמית סירבה לאפשר גישה לפקחי האו"ם לשני אתרים שנחשדים באחסון חומרים שמפרים את ההסכם, ואף סירבה להתייחס לשאלות שהסוכנות הפנתה אליה בנגע לשלושה אתרים לא מוכרזים. "יו"ר הסוכנות קורא לאיראן לשתף פעולה באופן מיידי עם הסוכנות, לרבות לספק לה גישה מיידית לאתרים האלה", נכתב בדוח. איראן, כך לפי הדוח, השיבה לסבא"א כי אין בכוונתה להכיר "בשום האשמות הנוגעות לפעילויות עבר, ולא רואה עצמה מחויבת להגיב להאשמות כאלה".

נתניהו מציג באו''ם את אחד מהאתרים החשודים (צילום: UN Web TV)נתניהו מציג באו''ם את אחד מהאתרים החשודים (צילום: UN Web TV)

בחודש נובמבר עמדה כמות האורניום המועשר ברמה נמוכה על 372.3 ק"ג, אולם מאז טהראן כמעט שילשה את המאגר שברשותה. בדו"ח הודגש כי לפי שעה איראן לא עקפה את מגבלת העשרת אורניום ברמה שגבוהה מ-4.5%. לצורך ייצור נשק גרעיני דרושה העשרה ברמה של 90%. בתקופה שקדמה להסכם עם המעצמות העשירה איראן אורניום ברמה של 20%.

על פי ההערכה השנתית של אמ"ן, שחלקים ממנה פורסמו בתחילת החודש, איראן תוכל בתוך כשנה לצבור את הכמות הנדרשת של אורניום מועשר, שיספיק לייצורה של פצצת גרעינית אחת. עם זאת, יידרשו לה שנתיים כדי לייצר את הטיל שיישא את הפצצה. ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהתייחס להערכת המודיעין, אמר: "אנחנו יודעים בדיוק מה קורה בתוכנית הגרעין האיראנית. איראן חושבת שהיא תשיג נשק גרעיני, אני שב ואומר – ישראל לא תאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני. אני גם קורא לכל מדינות המערב להטיל את מנגנון הסנקציות האוטומטיות באו"ם – snapback sanctions  – עכשיו".

בחודש שעבר טען נשיא איראן, חסן רוחאני, כי ארצו מעשירה כיום יותר אורניום מאשר בתקופה שקדמה לחתימת הסכם הגרעין ב- 2015. הוא הוסיף כי על אף שהנשיא דונלד טראמפ סבר שאיראן לא תוכל להחזיק מעמד זמן רב מול מדיניות ה"מקסימום לחץ", בה החל לאחר שהודיע ב- 2018 על פרישתו מהסכם הגרעין, "האומה האיראנית הפכה חזקה יותר ועוצמתית במאבקה מול המזימות". הוא ציין, כי הוא עמל כל העת למנוע עימות צבאי והידרדרות למלחמה: "ללא טיפול יומיומי, המרחק בין מלחמה ושלום הוא כדור אחד בלבד". לדבריו, על אף הקשיים בדיאלוג בין איראן והעולם, הוא עדיין "אפשרי".

תגיות:איראןהסכם הגרעיןסבא"א

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה