דיכאון וחרדות

מאיפה מגיעות התחושות הפיזיות הנלוות להתקף חרדה? כתבה שלישית בסדרה

אחת הדרכים החשובות להגיע למצב של שליטה בחרדה, היא ללמוד לנשום נכון. בזמן לחץ, הנשימות הופכות למואצות, וזה גורם לתחושות הנ"ל, מה שעלול להביא להתקף חרדה

  • ט' אדר התש"פ
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

נחזור לרעות.

כשרעות נפגשה לראשונה עם המטפלת שלה, מיכל, החלה שיחה ראשונית. השתיים הרגישו נוח אחת בחברת השנייה, וקבעו להמשיך ולהיפגש. רעות הרגישה שהיא יכולה לתת אמון במיכל, הן אישית והן מקצועית.

בפגישה השנייה, הן ערכו ביניהן מעין הסכם בעל פה, שאומר שמיכל לא תעזוב את רעות כל עוד היא צריכה אותה, היא לא תבקש ממנה דברים שלא יכולה לתת, הן ידברו על הכל בפתיחות מלאה, ורעות התחייבה שתתמסר לתהליך, ותהיה שותפה מלאה עם מיכל, עד שתתחזק ותחזור לעצמה.

במהלך המפגשים, מיכל ורעות מיפו את הקשיים שרעות חווה, ואת הרגשות שהיא מרגישה לגבי כל אחד מהקשיים. רעות פירטה והגדירה כל קושי ורגש שלה, היכן עוד החרדות נוגעות בה וממה היא פוחדת בזמני התקף חרדה, הן בעבודה, בקרב המשפחה, בזוגיות שלה וכולי. ואז שתיהן העלו רעיונות כיצד להתמודד עם זה במקרה שרעות אכן תחווה התקף חרדה בעבודה או במקום אחר שלא נוח לה בו. רעות למדה לאט לאט, שהסיכוי שזה יקרה לא גדול, אבל גם אם יקרה, יש דרכי התמודדות ופתרון.

מיכל נתנה מקום לכל רגש שרעות העלתה. הן ניתחו למה היא מרגישה ככה ואיך היא רוצה להרגיש לגבי זה בעתיד.

בתהליך המשותף, רעות עבדה על כל נושא בנפרד, תוך כדי הצפת הרגשות, הקצנתם ואז הקטנתם.

רעות ומיכל הציבו מטרות לטיפול, ועבדו על שינוי מחשבתי ורגשי בצעדים קטנים, עד להשגת המטרה.

כעת ננתח את התחושות הפיזיות שחוותה, ומשמעותן (ואני מזכירה - כל זה נכון כמובן אחרי שהיא נבדקה ע"י רופאה, והבדיקות הפיזיות אכן היו תקינות).

1. דופק מהיר – ברגע שרעות הרגישה את עליית קצב פעימות הלב, מיד חשבה שהיא חווה התקף לב, ונבהלה מאוד. אבל העובדה היא, שלב בריא יכול לפעום במהירות של 200 פעימות בדקה במשך שבועות שלמים מבלי להיפגע.

2. חולשה וסחרחורת – הסחרחורת והחולשה שרעות חשה גרמו לה מיד לתחושה של כמעט עילפון, אבל היא לא התעלפה באמת. תחושת העילפון נגרמת בגלל פחות אספקה של דם וחמצן למוח, אבל כמעט לעולם זה לא יסתיים בעילפון.

כשחוותה סחרחורת, המחשבה המידית שלה היתה שהיא עומדת ליפול, אבל זה לא כך. הסחרחורת נגרמה מנשימה מהירה מידי, ומזרימה מופחתת של דם וחמצן למוח. זו אכן תגובה מלחיצה, אבל לא מזיקה. נדיר לאבד שיווי משקל גם בחרדה קשה ביותר.

3. קוצר נשימה – גם הקושי לנשום גרם לרעות לחשוב שהיא חווה התקף לב, אבל זה נבע מהלחץ שהיתה בו, שגרם לשרירים בחזה ובבטן להתכווץ, ותגובה זו עלולה לגרום ללחץ וכאב בחזה. כתוצאה מכך, האדם עלול לנשום מהר מדי, וזה גורם ללחץ נוסף...

4. גלי חום – כל התחושות הנ"ל גרמו לרעות לגלי חום. כשאדם חווה גל חום, הוא מיד מסיק שהתקף חרדה מתקרב, אבל למעשה גם זה נובע מכמות מוגברת של חמצן או משינויים מהירים של מחזור הדם שלו, וזה לא גורם לחרדה. מתי כן? כשהאדם יגיד לעצמו שיש כאן משהו דרמטי.

5. רעות חוותה שהיא לא ממש שם, אלא היא מנותקת, וגם כאן מיד חשבה שהיא מאבדת שליטה. אבל, למעשה, זה נבע מנשימה מהירה מידי ומזרימה מופחתת של דם וחמצן למוח. זו תחושה זמנית, והיא לא גורמת לאובדן שליטה ולא לאובדן שפיות.

אחת הדרכים החשובות להגיע למצב של שליטה בחרדה, היא ללמוד לנשום נכון. בד"כ בני האדם נושמים באופן קטן מאד ולא עמוק, והריאות לא מתרוקנות לחלוטין, מה שגורם, בין היתר, לתחושה של קושי לנשום ומחנק. בזמן לחץ, הנשימות הופכות למואצות, וזה גורם לתחושות הנ"ל, מה שעלול להביא להתקף חרדה.

ענת דורון היא פסיכותרפיסטית ומטפלת במחלקת "נפשי בשאלתי".

סובלים מדיכאון, חרדות ומצב נפשי ירוד? פנו אל מחלקת "נפשי בשאלתי" בהידברות. לקבלת ייעוץ חייגו 073-3333331 או במייל sarap@htv.co.il

תגיות:חרדותבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה