כתבות מגזין

שליח הידברות באיראן: "אתפלל במקום הקרוב ביותר למרדכי ואסתר"

איך הגיע ספר התורה מבית הידברות בישראל לטהרן שבאיראן? מיהם האנשים שקיבלו אותו? ומה הקשר של הבחור עם הג'ינס והטישרט למבצע ההרואי הזה? סיפור בלתי ייאמן על פעילות נוספת של הידברות

אא

המחזה שנראה לא מזמן בשדה התעופה באייזרבייג'ן הגובלת בדרום איראן, הוא אחד ההזויים, אולי אף התמוהים ביותר שראו הנוסעים בימי חייהם. שני אברכים, לבושים בחליפות שחורות ובכובעים, נראו כשהם מחזיקים בידיהם חבילה עטופה ומרקדים איתה בהתרגשות ברחבי טרמינל הנוסעים. לרגע עוצר אחד מהם ומנשק אותה, ואז שוב הם ממשיכים לרקוד ולרקוד.

קשה להאמין שמישהו מהגויים שעברו בשדה התעופה הבין את המתרחש, אך בארגון הידברות שליוו את האירוע מרחוק ואף היו אחראים לקיומו, לא יכלו שלא למחות דמעה. הם ידעו שבחבילה ישנו ספר תורה מהודר שעומד להיות מועבר מאייזרבייג'ן אל הקהילה היהודית בטהרן שבאיראן. קהילה קטנה שהביעה באוזניו של הרב זמיר את כמיהתה העצומה לספר תורה, ממנו יוכלו לקרוא בשבתות ובימות השבוע. בהידברות החליטו להתגייס למשימה ועשו מאמץ מיוחד כדי לספק את ספר התורה.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

מבצע לוגיסטי ומורכב

למעשה, הקשר של הידברות עם הקהילה היהודית בטהרן התחיל כבר לפני כשש שנים. היה זה כאשר הרב זמיר מסר הרצאה בירושלים, אליה הגיעו אלפי משתתפים. בסיום ההרצאה ניגש לרב בחור צעיר עם שיער ארוך, לבוש בג'ינס וטישרט, ואמר לו בהתרגשות: "באתי להגיד לרב תודה בשם כל הקהילה שלי".

הרב, וכן אלו שעמדו לצידו, הביטו בבחור בתדהמה. הוא נראה מודרני, אך בעל מבטא כבד ובלתי מוכר. לא היה ברור מה הקשר שלו לשיעור התורה ומהיכן הגיע בכלל. הבחור שהבחין בפליאתם התיישב לצדו של הרב זמיר וסיפר את סיפורו המופלא. הסתבר שחודשיים קודם לכן הוא הצליח להימלט מטהרן ולהגיע לארץ הקודש. "הדבר הראשון שעשיתי היה להתפלל בכותל המערבי", הוא סיפר, "לאחר מכן הלכתי לבקר את בני משפחתי שגרים בארץ, ומיד אחר כך באתי לשיעור, כדי להודות לרב בשמי ובשם כל בני הקהילה".

הבחור המשיך עוד וסיפר כי כבר שנים שקהילתו נוהגת להתכנס מידי שבוע ביום רביעי באחד מבתי הכנסת היחידים שנותרו באזור, להוריד מסך ולצפות בהרצאתו של הרב זמיר כהן. הרב המקומי עוצר את ההרצאה מידי מספר דקות כדי לתרגם לנוכחים את הדברים, וכך הם לומדים מגוון של הלכות חשובות בשלל תחומים. בשלב הבא הבחור קישר בין קהילתו לבין הרב זמיר, ומאז שומר הרב על קשר הדוק עם בני הקהילה.

גם פעילים נוספים מהידברות דואגים לשוחח באופן רצוף עם בכירי הקהילה האיראנית כדי לשמוע למה הם זקוקים ואיך אפשר לעזור להם. כחלק מכך אף העבירו להם במשך השנים  עשרות זוגות תפילין, מזוזות וספרי לימוד. בדרך כלל נעשו המשלוחים דרך רוסיה ותורכיה.

אבל ספר התורה שהגיע לאיראן לאחרונה הוא גולת הכותרת, שכן עבור הבאתו נצרך מבצע לוגיסטי ומורכב. ר' ניר גרמי, סמנכ"ל הידברות, הוא זה שלקח פיקוד על הנושא ודאג לברר את כל ההלכות הנדרשות להעברת הספר הקדוש. במשך הטיסה הספר קופל בצורה מאוד מסוימת, וכך הועבר על ידי שני אברכים לאייזרבייג'ן. לאחר מכן נלקח הספר על ידי שליח מיוחד לדרום איראן, ומשם לטהרן, שם התקבל בהתרגשות עצומה ובאירוע שסחט לא מעט דמעות של שמחה.

להתפלל במקום הקרוב ביותר

בימים אלו סיפרו בקהילה לנציגי הידברות על כך שהם זכו במשך השבועות האחרונים לקרוא מספר התורה את הפרשות החשובות, ביניהן פרשת שקלים, כמו כן הם גם שמעו את שיעורו של הרב זמיר בנושא חשיבות מצוות מחצית השקל וסגולותיה הייחודיות. בעקבות כך הם הביעו נכונות לשלוח שליח מיוחד מטעמם שיעתיר בתפילה בקברם של מרדכי ואסתר בהמדאן שבאיראן, עבור כל התורמים להידברות את מחצית השקל, זכר למתנות לאביונים. התפילה המיוחדת תתקיים השבוע בימים שלישי ורביעי (פורים ושושן פורים), ובאותה הזדמנות גם יחגגו ויקראו את המגילה קרוב ככל האפשר לשתי הדמויות שעמדו במרכזה.

בהידברות קוראים לציבור להעביר לארגון את תרומת 'מחצית השקל' אשר ביכולתה לפדות את נפשותינו ונפשות בני ביתנו. מצוות מחצית השקל היא מצווה מדאורייתא, ובהידברות, כמיטב המסורת, ידאגו להשתמש בכסף עבור מתנות לאביונים בו ביום.

בואו לקחת חלק במצווה החשובה של מתנות לאביונים ביום הפורים. הרב זמיר כהן יהיה השליח שלכם למסירת תרומתכם למען האביונים, ובשיאו של היום יונחו כל השמות על שולחנם של מרן שר התורה הרב קנייבסקי והרב זמיר כהן. וכן שליחי הידברות יתפללו עבורכם בציון מרדכי ואסתר.

לתרומה טלפונית חייגו עכשיו 073-222-1212 או לחצו כאן

תגיות:ספר תורהאירן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה