חדשות בארץ

מי את, גברת קורונה – מסוכנת וקטלנית, או קלה יותר משפעת?

"הקורונה היא מחלה קלה והסיכוי למות ממנה היא כמעט אפסי", טוען בתוקף מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר. שמרו מכל משמר על הנחיות משרד הבריאות, אך הימנעו מהיסטריה מיותרת

  • י"ד אדר התש"פ
(צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)(צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

נגיף הקורונה החדש שפרץ אל חיינו בסערה מעורר חילוקי דעות קשים בין מומחי הבריאות. בעוד חלק מהם טוענים כי יש לעשות הכל כדי למזער את ההידבקות, וכי מדובר במגיפה, האחרים טוענים כי ההיסטריה מוגזמת, ומדובר במחלה קלה ביותר.

הבוקר (שלישי) תקף מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, פרופ' יורם לס, את הנחיות משרד הבריאות. בראיון שהעניק לערוץ 12, התייחס להחלטה להכניס לבידוד את כל הנכנסים לישראל. "התקשורת הפרועה מנפחת את העניין וזה משגע את הממשלות. הממשלות מפחדות מהציבור, הציבור מפחד מהממשלות, הם מזינים אחד את השני. כל פעם רואים עוד איזשהו שיגעון. השתגעתם. באיטליה יש 60 מיליון בני אדם שעוד לא מתו, מתו בודדים, כמו בשפעת. אני רגוע לגמרי, זאת שפעת. הקורונה היא מחלה קלה והסיכוי למות ממנה היא כמעט אפס".

לס המשיך וציין כי יש להמשיך בחיים ולקחת סיכונים. "בבית חולים יש מיליון אישפוזים, ו-5000 מתוך המיליון מתים בגלל זיהום. מסוכן מאוד. הרבה יותר מסוכן למות מזיהום בבית חולים מאשר קורונה, אז לא תלך לבית חולים? אנשים נורמלים לוקחים סיכונים, ובטח מנהיגים. היחיד שנשאר זה דונלד טראמפ. הוא אמר שבשנה האחרונה מתו 37 אלף אמריקאים משפעת ושום דבר לא נסגר, החיים נמשכו. עכשיו מתו 22 איש, לא 37 אלף. תחשבו על זה".

מנגד, דוקטור אשר שלמון, מנהל המחלקה הבינלאומית במשרד הבריאות, הגיב בחומרה לדבריו של לס. "אני רוצה לאזן. ההיסטריה היא לא טובה, אבל בהחלט גם לא השאננות. מישהו עוד יפרש אותך בדרך שתסכן את בריאות הציבור. זו לא שפעת, יש דימיון בתסמינים ונכון שרוב החולים חולים במחלה קלה, אבל כשהמחלה קשה היא מחלה קשה אמיתית".

הבה ניזהר שהבהלה לא תהרוג אותנו יותר מהקורונה, נשמור מכל משמר על הנחיות משרד הבריאות:

שבים מחו"ל - השבים לישראל מכל יעד בעולם, החל מתאריך 9/3/2020 בשעה 20:00, נדרשים להיכנס לבידוד ביתי למשך 14 ימים ממועד חזרתם לישראל.

הבידוד כולל: לא לצאת למרחב הציבורי ולא לשהות במקומות ציבוריים ובכלל זה מוסדות חינוך, מקומות עבודה, תחבורה ציבורית, מקומות בילוי וקניות, בתי חולים ומרפאות, לתקופה של 14 ימים ממועד השהייה האחרונה באחד מהיעדים האלה.

בנוסף, בהתאם לצו בריאות העם (נגיף הקורונה 2019), כל מי שהיה במגע הדוק עם חולה במחלה, נדרש לשהות בבידוד בית עד לתום 14 ימים מיציאתו מיעדים אלה או מהמגע האחרון עם החולה ולדווח על כך. מגע הדוק מוגדר כשהייה של פחות משני מטר למשך 15 דקות לפחות עם חולה.

עוד מציין משרד הבריאות כי חל איסור לקיים אירועים המוניים והתקהלויות מעל 5,000 איש. כן חל איסור גורף על קיום כנסים בינלאומיים בישראל. עוד ממליץ משרד הבריאות לבני 60 ומעלה ולבעלי מחלות רקע כרוניות כגון מחלות לב, סכרת,יתר לחץ דם, מחלות נשימתיות או דיכוי חיסוני, להימנע מהתקהלויות וממגע עם אנשים ששבו מכל יעד בחו״ל או בעלי תסמינים או אנשים החשודים כחולים.

נזכור את דברי התוספות (בבא קמא כג ע"א ועוד מקומות) "יותר יש לאדם ליזהר עצמו שלא יזיק אחרים משלא יוזק".

חובה על הציבור להישמע להוראות משרד הבריאות ולפעול לפי הנחיותיהם. ידוע מכתבו של רבי עקיבא איגר בתקופה בה השתוללה הכולירע באירופה שכתב: "כבר הזהרתי פעמים הרבה אזהרה אחר אזהרה שיהיו הנהגתם ... כפי אשר סדרו ואשר שפטו הרופאים... ולא יעברו על דבריהם".

כל התכנסות של ציבור מעלה חשש להתדבקות ח"ו, על כן ישנה חובה לשמור על כללי ההיגיינה. יש לאוורר את בתי הכנסת ולדאוג לאוויר נקי וצח.

תגיות:משרד הבריאותנגיף הקורונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה