חדשות בארץ

ההתייעצויות בבית הנשיא: המשותפת המליצה פה אחד על גנץ

חברי הרשימה המשותפת, כולל נציגי בל"ד, הודיעו לנשיא ראובן ריבלין כי הם ממליצים על יו"ר כחול לבן, בני גנץ, לתפקיד הרכבת הממשלה, וזאת בתנאי שיפעל להקמת ממשלת מרכז-שמאל. בכחול לבן דחו את קריאתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו להקמת ממשלת חירום או ממשלת אחדות ברוטציה, בה יכהן ראשון בתפקיד ראש הממשלה במשך שנתיים

ריבלין (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)ריבלין (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)
אא

הנשיא ראובן ריבלין החל הבוקר (ראשון) בהתייעצויות עם נציגי הסיעות בכנסת, לקראת קבלת ההחלטה על מי להטיל את המנדט להרכבת הממשלה. הרשימה המשותפת, כולל נציגי בל"ד, המליצה פה אחד על יו"ר כחול לבן, בני גנץ. יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה, התנה את ההמלצה בכך שגנץ יפעל להקמת ממשלת מרכז-שמאל: "במידה ו- 61 חברי כנסת ימליצו על גנץ, אנחנו מבקשים – כל חברי הרשימה – להמליץ על גנץ".

"למרות שאני לא ממש יודע לסמוך, אבל יותר מאשר אהבת מרדכי, זה בעיקר משנאת המן. אנחנו רוצים להפיל את בנימין נתניהו", הבהיר עודה. הוא ציין, כי בקרב הרשימה המשותפת היה ויכוח קשה: "בל"ד התנגדו לכל המלצה. יחד עם זאת, הם קיבלו החלטה אמיצה, שמבחינתם העיקר זה אחדות הרשימה המשותפת". בעקבות המלצתה של הרשימה המשותפת, המפתח נמצא כעת בידיו של יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן. אם יחליט להמליץ על גנץ – יזכה יו"ר כחול לבן ל- 61 תומכים מול 58 לראש הממשלה בנימין נתניהו.

את סבב ההתייעצות בבית הנשיא פתחה משלחת הליכוד, שהמליצה על נתניהו. "אנחנו גאים להיות כאן היום, אחרי הישג וניצחון משמעותי בבחירות. אנחנו מייצגים את המספר הגדול ביותר של בוחרים, למעלה מ- 1,300,000 בוחרים שהצביעו עבור הליכוד", אמר שר התיירות יריב לוין. "אנחנו מקיימים הליך פורמלי ומתחייב, אבל הוא לא הליך רגיל, והוא נעשה במצב בו אין כאן מציאות רגילה. אנחנו נמצאים בשעת חירום אמיתית, ובאירוע מתגלגל שהעולם לא ידע כמותו. זהו אירוע, שמחייב הקמת ממשלה במהירות ועל בסיס רחב".

לוין הדגיש, כי "זו עת ליציבות. זו עת לממשלה, שבה לבעלי הניסיון יש יתרון עצום. המפלגות שתמכו בראש הממשלה נתניהו זכו ל- 58 מנדטים, הרבה יותר מתומכי גנץ. הניסיון להקים ממשלה הוא ניסיון חשוב, ואנו סבורים שהדרך היחידה היא הקמה של ממשלה רחבה בהובלת נתניהו". הוא ציין, כי פנה הבוקר ליו"ר צוות המשא ומתן של כחול לבן, יורם טורבוביץ׳, והציע בשמו של ראש הממשלה "שני מסלולים" להקמת ממשלה בהקדם האפשרי: "ממשלת חירום שהמבנה שלה יהיה שיוויוני, עם חלוקה של משרדי הממשלה בידי המפלגות, כאשר נתניהו יהיה ראש הממשלה, כזו שבעוד חצי שנה תסתיים ונחזור למצב בו אנו נמצאים היום. אפשרות שנייה היא להקים ממשלת אחדות, שתכהן פרק זמן מלא של הקדנציה – מבנה פריטטי שיוויוני ברוח מתווה הנשיא, ברוטציה שבה נתניהו יכהן שנתיים וגנץ שנתיים אחריו".

"שתי האפשרויות טובות. לממשלת חירום יש יתרון, כי היא תדלג על מחלוקות. אבל אנחנו מוכנים להדק את לוחות הזמנים, ולקיים משא ומתן מהיר. אנחנו מקווים לקבל תשובה במהירות מכחול לבן", המשיך לוין. בתשובה לשאלת הנשיא, האם בהחלטתו עליו לקחת בחשבון את העובדה שנגד אחד המועמדים לתפקיד הרכבת הממשלה הוגש כתב אישום, אמר לוין: "יש במדינת ישראל חוק, והחוק מאפשר לראש ממשלה לכהן גם במצב הזה. הדבר החשוב יותר: ישנה הכרעה דמוקרטית". 

לוין יצא בחריפות נגד האפשרות להקמת ממשלת מיעוט, שתישען על תמיכתה של הרשימה המשותפת: "לא בעיתות שגרה, וגם לא בעיתות חירום, אין מקום להקמת ממשלה שנשענת על אנשים, שאינם מקבלים את היותה של ישראל מדינה יהודית ותומכים בטרור. זה בעיניי דבר בלתי נתפס. אני לא מציע להוציא אותם מהכנסת. יש הבדל גדול בין העובדה שבוודאי צריך לכבד את הבחירה של הציבור הערבי כפי שהיא, ובין הקמת ממשלה שנשענת על אנשים אלו. אף מדינה אינה יכולה להרשות לעצמה דבר כזה, ולכן בשעה הזאת הטלת הרכבת הממשלה על נתניהו היא כורח, צורך השעה וגם הדבר הנכון לעשות".

משלחת כחול לבן, שהגיעה לבית הנשיא לאחר מכן, המליצה כצפוי על גנץ. ראש המשלחת, משה יעלון, דחה את קריאתו של נתניהו לממשלת חירום לאומית: "אנחנו, בראשות גנץ, נדע גם למגר את מגפת הקורונה וגם לשמור על הדמוקרטיה הישראלית". לדבריו, המשך כהונתו של נתניהו יהיה "פגיעה קשה בדמוקרטיה הישראלית, שפוגעת ברשות המחוקקת. מי שירצה – יצטרף". הוא הוסיף, כי "עצם העובדה ששום הצעה לא הוצעה בפנינו עד הבוקר, וממש לפני שמשלחת סיעת הליכוד נכנסה לכאן הועברה אלינו הצעה – מעוררת חשדות. יש צורך בראש ממשלה, שאין לו שיקולים זרים אחרים ולא כתבי אישום". בתשובה לשאלת הנשיא כיצד כחול לבן מתכוונת להקים ממשלה, השיב יעלון: "נשקול כל הצעה ברצינות".

גנץ ומספר 4 בכחול לבן, גבי אשכנזי, יישרו הבוקר קו עם עמיתיהם לקוקפיט, יעלון ויאיר לפיד, ודחו אף הם את קריאתו של נתניהו לאחדות. "בימים אלו אנחנו צריכים לנסות למצות כל דרך להקים ממשלה עבור אזרחי ישראל", כתב אשכנזי בטוויטר. "עם זאת, פניו של נתניהו אינם לאחדות ושותפות אמיתית, וגם לא לממשלת חירום, שכן משא ומתן לא יכול להתנהל דרך התקשורת. הנהגת כחול לבן מאוחדת כולה, כשהשיקול המנחה אותנו הוא טובתם של אזרחי ישראל בעת הזו".

מוקדם יותר היום, דחה גנץ את הצעותיו של נתניהו להקמת ממשלת חירום למשך חצי שנה, או לחילופין להקמת ממשלת אחדות, בה יכהן ראשון ברוטציה למשך שנתיים: "נתניהו, אל תעשה סיבוב על הגב של אזרחי ישראל. מי שרוצה אחדות לא דוחה את המשפט שלו ב- 1:00 בלילה, ולא שולח 'מתווה אחדות-חירום' לתקשורת, אלא שולח את צוות המשא ומתן לפגישה. בשונה ממך, אני אמשיך לגבות כל פעולה נכונה של הממשלה ללא כל שיקול פוליטי. כשתהיה רציני – נדבר".

תגיות:בני גנץראובן ריבליןהרשימה המשותפתבחירות 2020

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה