כתבות מגזין

התעמלות המוח, מהי?

המוח, כמו היד או הרגל, זקוק לתרגול כדי להתפתח וכדי לשמור על כושר. אם תקשור יד ללא תנועה למשך שבועיים, היא תתחיל להתנוון. כך גם המוח...

  • י"ט חשון התשע"ד
אא

יש דבר כזה התעמלות מוח? - הרשו לי להסביר את הענין. גם כשהייתי ילד כבר ידעתי. את מה שיודעים כולם, כי מה שעושה את האדם לאדם הוא המוח שלו. ארנבת רצה יותר מהר מן האדם, כל דג שוחה טוב ממנו, קוף חזק לאין ערוך בהשוואה לאדם, וגם אלוף העולם בהרמת משקולות לא יוכל להתחרות עם פרד רגיל בנשיאת משאות.

אבל מוח האדם - אין דומה לו בכל בעלי החיים ולא דומה לדומה. המוח, כמו היד או הרגל, זקוק לתירגול כדי להתפתח וכדי לשמור על כושר. אם תקשור יד ללא תנועה למשך שבועיים, היא תתחיל להתנוון. רק לאחר המפנה של חיי תפסתי עד כמה המעטתי לפתח את מוחי ולהתעסק בחומר לימודי.
 
שעות לימוד אחדות היוו את יום הלימודים בגימינסיה. זה כבר כלל התעמלות. את ילדי השכנים אני רואה גם כיום חוזרים מעט אחרי 12 והולכים לשחק כדורגל. מעט שיעורי הבית נבלעים בין הבילויים, המשחקים והישיבה הפסיבית של שעות מול הטלויזיה. גם כאשר אני סוקר את עצמי כאדם עובד, אני רואה את חוסר המעש של מוחי.
 
 בשמונה שעות עבודתי אני משתמש בידע מקצועי שאותו למדתי בעבר. זה אינו מקדם אותי מבחינת המוח. מסיום העבודה עד לתחילת יום העבודה למחרת תפס הבידור את המקום המרכזי בצד פעולות טכניות שגרתיות של החיים. אי שם בגיל 25 הגעתי בעצם לשיא יכולתי המוחית ושם נעצרתי.
 
 עם קצת חוסר מזל הייתי מסיים כך את חיי לעת זקנה. אבל, ב''ה, היה לי מזל. זה הקו העיקרי המאפיין את החברה הדתית. היום אני מצוי ב''חברה לומדת''.מי שיספור את שעות הלימוד השנתיות של ילד בחברה החדשה שלי יוכה בתדהמה. זה כולל שבתות וימים טובים, ימי ששי ו''חופשות'' למיניהן.מספר השעות של הפעלת המוח שעובר נער דתי עד לבחרות אינו נופל מזה של סטודנט לאחר מספר שנות לימודים באוניברסיטה.
 
איכות הלמידה ושיטות הלימוד בבית הספר התורני עולות על אלה של הממלכתיים. למסקנה זו הגיע פרופסור איריס לוין מביה''ס לחינוך באוניברסיטת ת''א ועמיתיה, המשבחים במחקר שערכו את השיטה שבה לומדים התלמידים את התלמוד, וקובעים כי... הם מפתחים יכולת חשיבה לוגית שעולה על זו של הממלכתיים (''מעריב'', 29.1.98). החוקרים ממליצים ''לקחת אלמנטים ממערכת החינוך התורנית ולהכניס אותם לממלכתית''.
 
אני התחלתי אמנם באיחור ניכר את מהלך חיי כלומד, אך במאמץ ובהתמדה אני מקווה לפצות את מוחי על בטלה וניוון של שנים. אדם חייב להשתמש בשכלו כדי להעריך מצבים, לשקול את מעשיו, לנתח אפשרויות ולקבוע את ערכיהן. הראש שלי נפתח היום להבין דברים שקודם לכן לא ידעתי כלל שהם קיימים. הידע שלי והיכולת השכלית שלי משרתים אותי בניהול נכון של חיי. המוח שלי עובד!
 
כאשר אין ביכולתי לפתור בעיה, אפילו בתחום רפואי או עסקי, אני שואל רב. די לשמוע איך הוא מנתח ענין ושוקל את צדדיו בעזרת מוחו המאומן בלימוד תורה, כדי לרצות להגיע ליכולת הזאת. הדרך פתוחה לפני כל אדם, והכל מוזמנים לנסות, כמוני.
תגיות:גוף האדםהמוח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה