חדשות בארץ

כחול לבן וישראל ביתנו הגישו הצעות חוק להדחת נתניהו

בכחול לבן ובישראל ביתנו הגישו הצעות חוק, המיועדות למנוע מראש הממשלה בנימין נתניהו את האפשרות להמשיך בתפקידו. השר גלעד ארדן: "עוד קומבינה פוליטית של אנשים, שלא יכולים לנצח בקלפי ולקבל את אמון הציבור"

נתניהו (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)נתניהו (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
אא

(עודכן: 18:28)

כחול לבן הגישה אחרי הצהריים (שני) 3 הצעות חוק, המהוות תיקון לחוק יסוד הממשלה, ומכוונות באופן פרסונלי נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, במטרה למנוע את המשך כהונתו.

הצעת החוק הראשונה מבקשת להגביל את כהונתו של ראש הממשלה לשתי תקופות כהונה, או 8 שנים רצופות. בדברי ההסבר להצעה נכתב, כי "בממשל דמוקרטי קיימת חשיבות רבה לתחלופה של העומד בראש המערכת כדי למנוע ניוון וניתוק. דמוקרטיה אינה מלוכה, והכרחי שלא ייווצר שלטון שבראשו עומד אותו אדם במשך שנים ארוכות".

בהצעת החוק השנייה מבקשת כחול לבן להפסיק את כהונתם של ראש ממשלה או שר, שהוגש נגדם כתב אישום. "אמון הציבור ברשויות השלטון הוא מנכסיה החשובים של הרשות השלטונית", נכתב בדברי ההסבר להצעה. "המשך כהונתו של ראש הממשלה, גם לאחר שהוחלט להגיש כנגדו כתב אישום, משליך על מעמדו של ראש הממשלה, ומכאן גם על מעמדה של הממשלה כולה, יכולתה להנהיג ויכולתה לשמש דוגמה לציבור כולו, וחשוב מכל על אמון הציבור בשיטת הממשל והשלטון במדינה. התנהלות זו עלולה לגרום לאיבוד האמון הציבורי בכל מערכות השלטון".

הצעת החוק השלישית דורשת לאסור את הטלת מלאכת הרכבת הממשלה על חבר כנסת, שהוגש נגד כתב אישום. על פי דברי ההסבר להצעה, "ראש הממשלה, אשר מכהן בתפקידו באותה עת בה הוא מתמודד עם כתב אישום, עלול לערבב בין האינטרסים הלאומיים לבין האינטרסים האישיים, ובכל מקרה האמון הציבורי במעשי הממשלה ובהחלטותיה ייפגע, שכן עלולים להיות מפורשים כמי שמושפעים מאינטרסים אישיים בלתי לגיטימיים".

בתגובה להצעות החוק, אמרו בליכוד כי "ההתנהלות של כחול לבן מכשילה את המשא ומתן כבר בתחילתו. היא נגועה בחוסר תום לב משווע ובחוסר אחריות בזמן משבר לאומי ובין-לאומי. כלפי חוץ מציגים כאילו יש להם נכונות להקים ממשלת אחדות, ובפועל מקדמים חקיקה פרסונלית, אנטי-דמוקרטית ורטרואקטיבית, שכל מטרתה לסכל את רצון הבוחר ולרמוס את הצבעתם של למעלה משניים וחצי מיליון אזרחים. אפילו באיראן וטורקיה לא מקדמים חוקים כאלו. כך לא מתנהלים כשרוצים להגיע באמת לאחדות".

מוקדם יותר היום, הניח יו"ר סיעת ישראל ביתנו, עודד פורר, על שולחן הכנסת הצעת חוק, המיועדת להדיח את נתניהו מתפקידו כראש ממשלת מעבר.

על פי נוסח ההצעה, המהווה תיקון לחוק יסוד הממשלה, תוכל הכנסת – גם בתקופת כהונתה של ממשלת מעבר – להפסיק את כהונתו של ראש ממשלה שהוגש נגדו כתב אישום. הדחת ראש הממשלה תתבצע בהצבעה חשאית, תחילה בוועדת הכנסת או בוועדה המסדרת, ולאחר מכן במליאה. לפי לשון ההצעה, "ועדת הכנסת או הוועדה המסדרת והכנסת לא יחליטו בדבר הפסקת כהונת ראש הממשלה מחמת הגשת כתב אישום, אלא לאחר שניתנה לו הזדמנות לטעון את טענותיהן לפניהן".

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב, כי מטרתה של חשאיות ההצבעה "להבטיח כי חברי הכנסת יצביעו לפי שיקול דעתם האישי, ולא לפי שיקולים מפלגתיים ולחצים קואליציוניים". עוד מוצע, כי למחליפו של ראש הממשלה המודח תמנה הממשלה בתוך 24 שעות את אחד השרים, שהינו חבר כנסת מסיעתו. אם הממשלה לא תמנה מחליף בתוך פרק זמן זה, "יהפוך זקן חברי הממשלה, שהוא חבר כנסת מסיעתו של ראש הממשלה היוצא, לראש ממשלת המעבר עד לכינונה של ממשלה חדשה".

השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן (הליכוד), אמר בתגובה להצעת החוק: "נשמעת לי עוד קומבינה פוליטית של אנשים, שלא יכולים לנצח בקלפי ולקבל את אמון הציבור. זה לא עבד מעולם, ולא יעבוד גם בפעם הזו. זו לא הדרך". בריאיון לכאן חדשות, הוסיף ארדן: "אנחנו כרגע מבינים שהציבור רוצה לראות שקמה ממשלת חירום, שמתחילה לקבל החלטות נדרשות".

עמיתו של ארדן למפלגה, חבר הכנסת שלמה קרעי, הגיב בחריפות: "רק אדם הזוי כמו ליברמן, בלתי נסבל ציבורית, שאכפת לו רק מעצמו ושכולם ילכו לעזאזל, שהפר הבטחה שנתן לאורך כל חייו הפוליטיים לא להיתמך על ידי תומכי טרור, מסוגל להגיש הצעת חוק מופקרת, אנטי דמוקרטית ועלובה שכזו. הציבור עוד יבוא חשבון מולו".

בתוך כך, יו"ר כחול לבן, בני גנץ, החל בסבב שיחות ופגישות עם ראשי מפלגות בכנסת, לאחר שקיבל בצהריים מהנשיא ראובן ריבלין את המנדט להרכבת הממשלה. הוא נפגש בנפרד עם יו"ר מפלגת העבודה, עמיר פרץ, ועם יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן. בתום פגישתו עם פרץ, נמסר מכחול לבן כי "השניים סיכמו על המשך שיתוף פעולה למען הקמת ממשלה רחבה וטובה, שתתמודד עם האתגרים שעל הפרק". לאחר פגישתו עם ליברמן, אמרו במפלגתו של גנץ כי "השניים סיכמו להמשיך במאמצים להרכבת ממשלה רחבה והחזרת הכנסת לתפקוד, בכדי לטפל בהשלכות משבר הקורונה". בהמשך שוחח גנץ עם יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה. "גנץ אמר לו, כי כחול לבן בראשותו מחויבת להקים ממשלה שתשרת את כלל אזרחי ישראל", כך על פי הודעת כחול לבן.

מוקדם יותר היום, שוחח גנץ עם ראשי מפלגות בגוש הימין, והזמין אותם להיפגש עמו. יו"ר ימינה, נפתלי בנט, דחה את ההזמנה. "השר בנט קרא לגנץ להיכנס עוד היום לממשלת חירום לאומית בראשות בנימין נתניהו, על מנת לצלוח את משבר הקורונה, ולאחר מכן תשוב המערכת הפוליטית אל המצב הנוכחי", נמסר בהודעת ימינה. "שר הביטחון אמר לגנץ כי לא ייפגש עמו, כל עוד מפלגתו לא תתנער מתמיכתה של הרשימה המשותפת תומכת המחבלים".

בשיחות נוספות שקיים עם יו"ר יהדות התורה, שר הבריאות יעקב ליצמן, ועם יו"ר ש"ס, שר הפנים אריה דרעי, קיבל גנץ סירוב דומה. מכחול לבן נמסר, כי "ליצמן סירב להיפגש בשלב זה", ואילו דרעי השיב כי "הוא מיוצג על ידי הבלוק".

תגיות:גלעד ארדןישראל ביתנובחירות 2020

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה