חדשות בריאות

כחול לבן: אישור הפעלת הכלים הטכנולוגיים – "מחטף"; מנדלבליט: "הצלת חיים"

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, ויו"ר ועדת החוץ והביטחון הזמנית של הכנסת, גבי אשכנזי, מתחו ביקורת על החלטת הממשלה לאשר תקנות לשעת חירום, שיאפשרו שימוש בכלים טכנולוגיים לצורך מעקב אחרי חולי קורונה. היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הבהיר כי המהלך נועד להציל חיים מול אתגר הקורונה

אילוסטרציה (תמונה: שאטרסטוק)אילוסטרציה (תמונה: שאטרסטוק)
אא

(עודכן: 11:50)

יו"ר ועדת החוץ והביטחון הזמנית של הכנסת, גבי אשכנזי (כחול לבן), תקף הבוקר (שלישי) את החלטת שרי הממשלה לאשר שימוש ביכולות הטכנולוגיות של השב"כ על מנת לבצע מעקב אחרי חולי קורונה. "הממשלה אישרה באישון לילה, במחטף, את תקנות שעת החירום, למרות שוועדת החוץ והביטחון החלה לדון בנושא אתמול – מבלי שניתנה האפשרות לקיים אותו באופן רציני ולהשלימו", כתב בטוויטר. "לא ראוי שכך יאושר שימוש באמצעי זה, ללא פיקוח פרלמנטרי וציבורי. אני קורא לאפשר את הקמת ועדת חוץ וביטחון עוד היום, על מנת לזמן דיון מיידי בנושא ולהפעיל את הפיקוח המתחייב בחוק".

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, התבטא ברוח דומה. "אנחנו נמצאים בתקופה חריגה שבה, לצערי, יש צורך לנקוט באמצעים חריגים על מנת להציל חיים", כתב בטוויטר. "יחד עם זאת, אסור לעשות זאת במחטף ובלי פיקוח. כחול לבן תעמוד על כך שוועדת החוץ והביטחון, כמו גם ועדה מיוחדת לנושא הקורונה, ועדת הכספים וועדות נוספות, יוקמו כבר היום בכדי לפקח על התהליכים ולאשר תקנות נדרשות לעת הזו. ועדת החוץ והביטחון חייבת לקבל לידיה את כל המידע אודות הליכי המעקב שאושרו עוד היום. ככה זה בדמוקרטיה. לא נאפשר למדינה להתנהל בלי כנסת מתפקדת בתקופת חירום".

בלשכת ראש הממשלה דחו על הסף את טענותיהם של גנץ ואשכנזי: "כיוון שהמגפה מתפשטת בקצב עצום, עיכוב אפילו של שעה אחת בשימוש בכלים הללו יכול להביא למותם של ישראלים רבים מאוד, כפי שקורה עם מותם של אלפים באיטליה ובמקומות אחרים בעולם. לאחר שהדיון בוועדת חוץ וביטחון התמהמה ויכול היה להימשך ימים רבים, פעל ראש הממשלה נתניהו במהירות, יחד עם משרד הבריאות והיועץ המשפטי לממשלה, כדי לאפשר שימוש מיידי בכלים הדיגיטליים שיכולים להאט את התפשטות המגפה בישראל ולהציל ממוות אזרחים רבים. ההחלטה נוסחה על ידי היועץ המשפטי לממשלה ומשרד הבריאות, ואושרה פה אחד בממשלה. ההחלטה תקפה ל- 14 יום, ובזמן הזה ועדת החוץ והביטחון תוכל להעיר את הערותיה ביחס לשימוש בכלי".

 

מנדלבליט: הסמכויות לשב"כ – האמצעי האפקטיבי היחיד לצמצום ממדי ההידבקות

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, פרסם הודעה מטעמו, בה הגיב לביקורת על המהלך: "התפרצות נגיף הקורונה בעולם מציבה בפני מדינות העולם אתגר חסר תקדים, ומחייבת נקיטת צעדים מרחיקי לכת במגוון תחומי החיים, כדי להגן על שלום האזרחים ובריאות הציבור ועל יציבותן הכלכלית והחברתית של המדינות. כך גם מדינת ישראל, אשר עומדת בימים אלו בפני אתגרים עצומים".

"אנו בייעוץ המשפטי לממשלה, ואני באופן אישי, מלווים את עבודת הממשלה מתחילת המשבר, ופועלים כדי להעמיד לרשות רשויות המדינה את הכלים המשפטיים הדרושים לשם התמודדות אפקטיבית עם הנגיף, תוך הקפדה על כך שצעדים אלו ייעשו על פי דין. אף בשעת חירום – וזוהי אכן שעת חירום – על הממשלה לפעול לפי החוק, וכך גם נעשה בפועל".

מנדלבליט הדגיש, כי "מטרת התקנות היא הצלת חיים בשעת חירום. פשוטו כמשמעו. ממשלת ישראל מחויבת לנקוט בצעדים לשם הגנה על זכותם של אזרחיה ותושביה לחיים, המהווה את הזכות החוקתית המוגנת הראשונה במעלה". הוא הסביר, כי "לפי עמדתם החד-משמעית של גורמי המקצוע במשרד הבריאות, שהוצגה בפנינו ובפני הממשלה, הענקת הסמכויות לשירות הביטחון הכללי נועדה לקצר באופן משמעותי ביותר את פרק הזמן של זיהוי נדבקים פוטנציאליים בנגיף הקורונה, ובכך להחיש את כניסתם לבידוד. על פי עמדת משרד הבריאות, ובשים לב לניסיון הנצבר במדינות אחרות, זהו כרגע האמצעי האפקטיבי היחיד שיש 'לשטח את העקומה' ולצמצם את ממדי ההידבקות. יובהר, כי ההסתייעות בשב"כ היא כמובן חריגה, אך לאחר שקילת החלופות השונות, באו גורמי המקצוע לכלל מסקנה כי רק האמצעים שבידי השירות יוכלו לספק מענה אפקטיבי לבעיה".

היועץ הוסיף והבהיר, כי הוטלו מגבלות שונות על השימוש בכלים הטכנולוגיים של השב"כ: "הסמכות לאסוף את המידע מתייחסת אך ורק למינימום הנדרש לשם מניעת התפשטות נגיף הקורונה. בפרט, לא ייאסף מידע 'תוכני', כמו תוכן של מיילים או הודעות". עוד צוין, כי "הוגדר מספר מצומצם של גורמים אשר יהיו חשופים למידע, ואף זאת רק לתכלית של מניעת התפשטות הנגיף". בנוסף, השב"כ מחויב לדווח על פעולותיו מכוח התקנות ליועץ המשפטי לממשלה, בדגש על היבטים של פגיעה בפרטיות. נקבעה עבירה פלילית ייעודית על העברה לא מורשית של מידע שנאסף, שעונשה עד מאסר שלוש שנים.

היועץ ציין, כי "הדרך המועדפת להקניית הסמכויות לשב"כ הייתה באמצעות החלטת ממשלה מכוח חוק השב"כ, שתאושר בוועדת חוץ וביטחון של הכנסת. אולם, משהתברר אתמול כי המהלך לא יושלם בכנסת הקודמת לנוכח המועד בו ההצעה הועברה לאישור הוועדה, ומפאת הדחיפות הרבה בהקניית הסמכויות, הוחלט לפעול בדרך של תקנות שעת חירום, אשר אושרו כאמור הלילה על ידי הממשלה. עם תחילת פעילות הכנסת ה- 23, על ועדותיה, יובא העניין גם בפני חברי הכנסת, על מנת לאפשר פיקוח ואישור פרלמנטריים של השימוש באמצעים".

 

ארגמן: "המידע לא יישמר במאגרי השב"כ"

כאמור, הממשלה אישרה הלילה פה אחד, בדיון טלפוני, את התקנות לשעת חירום, שיאפשרו שימוש באמצעים טכנולוגיים של השב"כ לאיכון וניטור טלפונים סלולריים, בדומה לפעילות המבוצעת במסגרת המאבק בטרור. על פי מתווה התוכנית, יתבצע מעקב אחרי הטלפונים הניידים של חולי קורונה, כדי לוודא שהם עומדים בהגבלות הבידוד. המעקב אחרי המסלול שעברו החולים בטרם נכנסו לאשפוז או לבידוד יאפשר להתחקות אחרי האנשים ששהו בקרבתם, ולהתריע בפניהם – בהודעה למכשירם הנייד – כי עליהם להיכנס לבידוד.

בעקבות האישור בממשלה, נמסר מטעמו של ראש השב"כ, נדב ארגמן: "שירות הביטחון הכללי נענה לבקשת הדרג המקצועי במשרד הבריאות, מתוך אחריות לאומית והבנה שיש בידינו לסייע בהצלת חיים של אזרחי מדינת ישראל. הפנייה התקבלה בשב"כ, לאחר שהתברר שלרשויות אחרות במדינה אין את היכולות הטכנולוגיות הנדרשות, כדי לסייע במאמץ זה".

"לאחר שהתקיים בירור ראשוני, ממנו עלה כי לשב"כ היכולות המתאימות, התקיימה שורה של דיונים עם גורמי משרד המשפטים, בראשות היועץ המשפטי לממשלה, אשר נתן את אישורו לשילוב היכולות הטכנולוגיות של שב"כ במאמץ הלאומי, לצורך הצלת חיים. שב"כ ער לכך שמדובר בעיסוק החורג מפעילותו השוטפת בסיכול טרור, ולכן הבקשה נדונה ואושרה על ידי היועץ המשפטי לממשלה, ונקבעו מנגנוני פיקוח ובקרה סדורים בתהליך".

"כראש שירות הביטחון הכללי, אני מבקש להבהיר כי רגישות העניין ברורה לי היטב", הוסיף ארגמן, "ועל כן הוריתי כי רק קבוצה מצומצמת מאוד של אנשי שירות תעסוק בנושא, וכן כי המידע לא יישמר במאגרי השב"כ. כמו כן, המידע יימסר ישירות למנכ"ל משרד הבריאות או לראש שירותי בריאות הציבור, אשר יעשו שימוש במידע רק לצורך מתן הנחיות שתכליתן הצלת חיי אדם. אני מבקש להדגיש, כי שב"כ לא יעסוק בשום שלב באכיפה או פיקוח על חייבים בבידוד".

תגיות:שב"כנדב ארגמןאביחי מנדלבליטגבי אשכנזינגיף הקורונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה