חדשות בארץ

כחול לבן: נתניהו ואדלשטיין פועלים נגד הדמוקרטיה; הליכוד: עסקנות פוליטית

בכירי כחול לבן מתחו ביקורת חריפה על ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, וטענו כי הם מונעים את הקמת הוועדה המסדרת ואת הקמתן של ועדות חיוניות נוספות: "הם סגרו את הדמוקרטיה הישראלית". הליכוד: "הם עסוקים בעסקנות פוליטית"

מליאת הכנסת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)מליאת הכנסת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

ברקע משבר הקורונה המחמיר, בכחול לבן ובליכוד המשיכו היום (שלישי) בהתגוששות הפוליטית על השליטה בניהול הכנסת. לאחר שהמגעים בין שתי המפלגות להקמת הוועדה המסדרת הגיעו למבוי סתום, תקפו חברי הנהגת כחול לבן בחריפות את ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, בטענה כי הם מונעים את הקמת הוועדה המסדרת ואת הקמתן של ועדות חיוניות נוספות. "נתניהו ואדלשטיין סגרו את הדמוקרטיה הישראלית", כתב יאיר לפיד בחשבון הפייסבוק שלו.

"אזרחי ישראל, יכול להיות שזה לא באמת מעניין אתכם עם כל הקורונה הזו באוויר, אבל נכון להיום אתם לא חיים בדמוקרטיה", טען לפיד. "הרשות השופטת נסגרה כבר לפני ארבעה ימים, בצו שניתן באחת בלילה, בלי שאף אחד ידע עליו. הרשות המחוקקת נסגרה היום באופן בלתי חוקי. יו"ר הכנסת הקודמת, שלא נבחר לתפקידו, סגר את הכנסת. לפני כן הוא סירב לבקשת רוב חברי הכנסת – 62 במספר – לבחור יו"ר חדש במקומו. הוא סירב גם לבחור ועדות כנסת, שיסייעו במאבק במגיפה".

"כל זה קרה ללא סמכות, בלי בחירה, בלי שאף אחד שאל אתכם", המשיך לפיד. "השנה, כאמור, היא 2020. אין שום בעיה לכנס את הכנסת בוידיאו. אין שום בעיה להצביע דרך אפליקציה. רבים מאיתנו עובדים ככה עכשיו. הטכנולוגיה קיימת. הסיבה היחידה שהיא אינה מופעלת היא, שהשלטון אינו מעוניין בכך. כרגע המוסד היחיד שפועל במדינה הוא ממשלת מעבר בלתי נבחרת, עם ראש ממשלה שהפסיד בבחירות. היות ואין לו רוב בכנסת – הוא סגר את הכנסת. היות והיה צריך לעמוד למשפט – הוא סגר את בית המשפט".

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, הוסיף ותקף: "הליכוד, בשליחות נתניהו וח"כ אדלשטיין, מנסים בכל מחיר למנוע את עבודת הכנסת. לא מספיק שהכנסת לא מתפקדת שנה שלמה, עכשיו הם גם רוצים שהכנסת החדשה לא תעשה את העבודה המינימלית הנדרשת בשעת משבר".

"הם לא מאפשרים להקים את ועדת הכספים, על מנת לקדם מהלכים שיסייעו בין השאר למי שנפגע מהמשבר. הם לא מאפשרים הקמת ועדת חוץ וביטחון לפיקוח על נושא המעקבים. הם לא מאפשרים הקמת ועדת קורונה, שתסייע במאבק בנגיף ותפקח על פעולות הממשלה בנושא. זה מצב מסוכן שבו מנסים לבטל את הרשות המחוקקת ולהשאיר רק את הרשות המבצעת. צעדי הליכוד הם תקדים מסוכן לדמוקרטיה, וניאבק בזה בכל הכוח".

שעה קלה לאחר מכן כתב גנץ, כי שוחח עם אדלשטיין: "אמרתי לו שהכנסת היא מוסד ממלכתי וחיוני שחייב להמשיך לתפקד, ביתר שאת בעיתות משבר, ומצופה ממנו, כמי שמהווה לאורך שנים גורם ממלכתי המשרת את כלל החברה הישראלית, לאפשר זאת. הדגשתי שראוי לחברי הכנסת לשמש דוגמה לציבור בישראל ולהוכיח כי ניתן לתפקד גם בעת משבר, תוך הפגנת אחריות והקפדה על הוראות משרד הבריאות, בין אם בקיום ישיבות בשיחות וידאו או בפתרונות יצירתיים אחרים".

מספר 3 בכחול לבן, משה יעלון, כתב בטוויטר: "למי שעדיין לא קולט, זו הפעם השלישית שנתניהו מנסה להגיע ל- 61 מנדטים, כדי להימלט ממשפט ולשלוט כדיקטטור. הוא שוב נכשל, אך אינו משלים עם תוצאות הבחירות. לכן, הוא משתמש בחוסר אחריות באיום הקורונה, מנטרל את בית המשפט, פוגע במכוון בפיקוח הפרלמנטרי הדמוקרטי של הכנסת, משסה בכל כוחו איש באחיו ומפעיל את שופריו בתקשורת".

יעלון סיים את דבריו באיום: "כחול לבן תקים ממשלת חירום רחבה ככל האפשר, גם אם נתחיל בממשלה צרה, כדי להציל את המדינה. לא ניתן לנתניהו להפוך את ישראל לדיקטטורה".

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, הצטרף אף הוא למתקפה, והאשים את נתניהו כי הוא מוביל את ישראל ל"התרסקות רבתית, שכבר נמצאת בפתח". בפוסט בפייסבוק טען ליברמן, כי ראש הממשלה אשם במחדלים: "כולנו חייבים להפנים, מסע יחסי הציבור של נתניהו לא ימגר את הקורונה ולא יפתור את המשבר הכלכלי".

בתגובה למתקפות החריפות, נמסר מהליכוד: "בשעה שראש הממשלה נתניהו נאבק סביב השעון במגפת הקורונה כדי להציל את חייהם של אזרחי ישראל, חברי הכנסת של כחול לבן וליברמן עסוקים בעסקנות פוליטית במטרה לבצע מחטף שלטוני באמצעות חקיקה אנטי דמוקרטית. במקום לגלות אחריות לאומית ולהצטרף מיד לממשלת חירום, הם עסוקים בעסקנות פוליטית קטנונית בניגוד גמור להבטחותיהם לבוחריהם. הליכוד קורא לכחול לבן להיפגש עוד הערב כדי להקים את ועדות הכנסת בהסכמה".

במהלך הדיונים שניהלו נציגי הסיעות, דרשו בליכוד כי הוועדה המסדרת תכלול 10 חברים בלבד, במתווה של שיוויון בין הגושים, וזאת כדי שלא לחרוג מהגבלות ההתכנסות שהטיל משרד הבריאות. בכחול לבן טענו, כי יש לתת יתרון לגוש ה- 61, שהמליץ לנשיא על גנץ להרכבת הממשלה. 

יו"ר הכנסת הגיב על ההאשמות נגדו, בנאום קצר במליאה, שהייתה ריקה בתוקף הנסיבות של משבר הקורונה: "לגבי הקמת הוועדות, כל היום עסקתי בזה עם כל ראשי הסיעות. תמיד הוועדה המסדרת, שקודמת לוועדת הכנסת, קמה בהסכמה, והיא צריכה לשקף את הכוחות היחסיים של סיעות שונות. כרגע עדיין אין הסכמה. כולי תקווה שנגיע להסכמות, ואם לא יהיו הסכמות – עם כל הקושי, אביא את הנושא להכרעת המליאה. לא נישאר בלי ועדה מסדרת, כי בלעדיה לא ניתן להקים את ועדת הכספים ואת ועדת החוץ והביטחון הזמנית".

"אין גוף ממשלתי שיכול להורות לכנסת איך להתנהג ומה בדיוק לעשות, אבל יחד עם הצוות המקצועי קיבלתי את ההחלטה לשמור גם על המרחקים הנדרשים בין האנשים וגם על הנוכחות של לא יותר מ- 10 אנשים במתחם סגור", הוסיף אדלשטיין. "אני אומר חד-משמעית: לא אתן לאף אחד לסכן את עובדי הכנסת. לכן כל חברי הכנסת, עם כל הכבוד למעמד הרם שלהם, יתכבדו וישמרו בקפדנות על ההנחיות".

יו"ר הכנסת שוחח בהמשך עם השר זאב אלקין (הליכוד) ועם חבר הכנסת אבי ניסנקורן (כחול לבן), ודרש מהם להגיע באופן דחוף להסכמה על הקמת הוועדה המסדרת ויתר הוועדות הנחוצות בעת הזו, זאת כדי שהכנסת תוכל בהקדם האפשרי למלא את תפקידה כמפקחת על עבודת הממשלה. אדלשטיין אמר לשניים, כי "בייחוד בתקופה זו חשוב לפעול בהבנות מצד כל סיעות הבית. אין לנו את הפריווילגיה להתכתש בוויכוחים מיותרים".

תגיות:הליכודכחול לבןבחירות 2020קורונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה