חדשות בריאות

מקבץ השמועות ההזויות על קורונה, שלא כדאי שתעבירו לחברים

ברשת כמו ברשת, כל מיני שמועות בנוגע לקורונה התחילו לרוץ במיילים, בוואטסאפ וברשתות החברתיות. רובן, כמובן, אינן נכונות אפילו קצת. אספנו עבורכם מקבץ של שמועות שלא מומלץ להתייחס אליהן

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הקורונה והבצל

אחת מהשמועות שנפוצות ברשת בימים אלה היא שמועה ישנה דווקא: בצל מהווה תרופת פלא לקורונה (בגלגול הקודם של השמעה, הוא היה תרופה לשפעת), מפני שהוא סופח אליו חיידקים ונגיפים. המכתב המסתובב ברשת מספר על רופא שבדק בצל במיקרוסקופ אור, וראה בו את נגיף השפעת / הקורונה.

מדובר בשטות מוחלטת. למרות הסגולות הרפואיות שיש לבצל, הוא לחלוטין אינו סופח אליו חיידקים, וכמובן לא נגיפים. בנוסף, את נגיף הקורונה (וגם השפעת) אפשר לראות רק במיקרוסקופ אלקטרונים (שלא היה קיים בתקופתו של הרופא המדובר), ולא במיקרוסקופ אור.

בנוסף, נגיפים שגורמים למחלות בבני אדם לא מדביקים צמחים. נקודה.

 

הקורונה והלימון

עוד שמועה שמסתובבת ברשת נוגעת ל"תרופת הפלא" המדהימה והבלתי צפויה: לימון. שימו פרוסת לימון בכוס מים חמים, שתו את המים והופ – אתם מחוסנים מפני קורונה. או שלא.

הלימון מכיל הרבה מאד ויטמין C, שזה מצוין, אבל לא מונע שפעת וודאי שלא קורונה. ויטמין C הוכח כוויטמין שיכול לסייע לקיצור משך המחלה של שפעת ומחלות דומות אחרות, אך לא למנוע אותן. אין אפילו יתרון משמעותי בכך שמדובר בוויטמין ממקור טבעי, משום שההבדל בין ויטמין C בפירות הדר לזה שבטבליות שנמכרות בבתי המרקחת הוא רק המינון – והמחיר.

 

הקורונה והשום

אם הבצל והלימון לא הספיקו לכם, אולי תנסו את השום. חי או מבושל במים, השמועות ברשת גורסות כי הוא מרפא את הקורונה, פשוט כך. המציאות – שונה בהרבה.

שום מכיל תרכובת אורגנית בשם אליצין, ומחקרים הראו שתוצרי הפירוק שלה עשויים להיות יעילים כנגד חיידקים ופטריות מסוימים. אך אכילה של שום לבדה אינה מועילה באופן ישיר לריפוי של אף חיידק – וכמובן, גם לא של נגיפים בכלל או של הקורונה בפרט. אין עדיין אף תרופה לנגיף הקורונה, אז אל תתנו לשמועות לבלבל אתכם.

 

הכל בגלל טכנולוגיית G5

זו בדיחה, אבל בעצם זו לא. סרטון שמופץ בוואטסאפ טוען שהקורונה היא מחלה מומצאת, שמה שגורם לה הוא טכנולוגיית G5, ושמדובר בכלל בתוכנית של כמה גופים (כולל חברות של שירותי סטרימינג ועוד רעיונות מוזרים) לפגוע באזרחים.

מיותר לומר שזה לא נכון, כמובן. הקורונה אמיתית מאד, לצערנו, ואין לה שום קשר לטכנולוגיות נפוצות. זו אולי בדיחה, אבל בעולם של היום, יש גם מי שעלול להאמין לה. אל תעודדו את זה.

 

אם ד"ר כספי אומר...

מכתב שנפוץ ברשת מביא דברים המיוחסים למנהל היחידה לרפואה אינטגרטיבית בבית החולים בילינסון, ד"ר עופר כספי. בטקסט הוא מתייחס לתגובתו של משרד הבריאות לכל נושא הקורונה, ומסביר מדוע תגובה זו אינה מוצדקת.

לא ידוע אם הטקסט אכן נכתב ע"י ד"ר כספי, אבל גם אם כן – נושא הטקסט כלל אינו נמצא תחת תחום המומחיות שלו, כך שאין למילותיו שום ערך מוסף מעל למילותיו של נהג המונית שלכם, או השכנה בדלת ממול.

ובפועל, הטיעונים המופיעים בטקסט שגויים, לפחות בחלקם. כך, למשל, תוהה הכותב כיצד יתכן שהקורונה כבר נעצרה בסין, בה החלה, ומספר קורבנותיה נמוך בהרבה מן המיליונים שנספו במגיפת השפעת הספרדית (שהופיעה ב-1918)? ובכן, נתחיל בציון העובדה הפשוטה שהשפעת הספרדית השתוללה במשך שנתיים תמימות, בעוד הקורונה הופיעה לפני 3 חודשים בלבד. בנוסף, הרפואה היום יודעת לזהות נגיפים וגם לאפיין אותם במהירות רבה בהרבה מבעבר, כך שניתן לטפל וגם למנוע הידבקות הרבה לפני שהנדבקים מתחילים למות באלפיהם. ולבסוף – הקורונה, כידוע, אינה קטלנית במובן הקלאסי של המילה. הנזק הגדול שלה הוא לא רק בתמותה של חולים – אלא בקריסה של מערכות הבריאות בעולם, ובנזקים כלכליים.

הכותב טוען כי הרבה מהנדבקים בריאים. זה נכון, בעצם. הרבה מהנדבקים הם נשאים, שאינם מפתחים בפועל את תסמיני המחלה. אך הם מדבקים. אם לא נשמור על הכללים, הנשאים הללו עלולים להדביק מאות ואלפים של אנשים מבוגרים, או בעלי מחלות רקע, שנוטים בהחלט לפתח את התסמינים וגם לפתח את סיבוכי המחלה הקשים.

עוד טוען הכותב כי אחוזי התמותה מהקורונה נמוכים ממה שמתפרסם. אבל גם אם ניקח את הנתונים הנמוכים ביותר, עדיין מדובר באלפים ואף יותר שעלולים למות במקרה של הידבקות המונית. וזה אפילו לא העניין היחיד – מערכות הבריאות יקרסו במקרה שבו אלפי חולים יזדקקו לה לפתע, בדיוק כמו שאפשר לראות שקורה באיטליה.

בשורה התחתונה, גם אם ההנחיות של משרד הבריאות נראות לכם קיצוניות – עדיין חשוב לשמור עליהן. הסיכון במקרה שיתברר שהן לא היו קיצוניות כל כך, גבוה הרבה יותר מאי הנוחות שבהקפדה עליהן.

 

מפת חולי הקורונה בישראל

קישור שמועבר בוואטסאפ מתיימר להכיל מפה אינטראקטיבית שמראה היכן נמצאים או היו אנשים שאומתו כחולי קורונה, כדי לאפשר לכל אחד לדעת אם הוא אמור להיכנס לבידוד.

אז הקישור אכן מפנה למפה, אבל היא לא מכילה בדיוק את מה שכתוב שהיא מכילה. מדובר במפה שמעניקה מידע ראשוני, בדומה לתחקירים האפידמיולוגיים שמפורסמים בתקשורת לגבי כל חולה מאובחן. הוא מאפשר קבלת מידע ראשוני, אבל הוא לא מדויק ולא מלא, ובכל מקרה הפרסומים של משרד הבריאות הם אלה שקובעים את המידע המדויק. המפה לא יכולה בשום אופן להוות תחליף לייעוץ רפואי, אז אל תסתמכו עליה.

תגיות:בריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה