חדשות בריאות

לחוצים מהקורונה? כך תישנו היטב בכל זאת

חוסר שינה עלול להשפיע על המערכת החיסונית, ולכן בימים אלה חשוב במיוחד לישון היטב. איך עושים זאת גם בזמנים של לחץ?

  • כ"ג אדר התש"פ
ׁׁ(צילום: shutterstock)ׁׁ(צילום: shutterstock)
אא

אז כבר דובר על שמירה על היגיינה, על שטיפת ידיים, על חיטוי משטחים ועל הרבה דרכים אחרות למנוע הדבקה בקורונה. אבל יש דבר אחד חשוב שאנחנו אולי שוכחים לעשות: לשמור, כך סתם באופן כללי, על המערכת החיסונית.

אנשים בעלי מערכת חיסונית חזקה נוטים פחות להידבק במחלות באופן כללי, והקורונה אינה יוצאת דופן בעניין זה. גם אם הם נדבקים, הם נוטים פחות לסבול מסיבוכים – ושוב, לא רק בנוגע לקורונה, אלא בכל סוג של מחלה. לכן, בימים אלה במיוחד, כדאי לנסות לחזק את המערכת החיסונית.

מלבד תזונה בריאה, שימוש בתוספי תזונה כדי למלא חוסרים, פעילות גופנית וכדומה, ישנה פעילות אחת, חביבה ואהובה דווקא, שמשמעותית במיוחד לחיזוק המערכת החיסונית: שינה.

שינה איכותית וארוכה דיה מגנה מפני זיהומים ונגיפים, ומחזקת את היכולות של הגוף להילחם במחוללי המחלות השונים. אנשים שסובלים מחוסר שינה נוטים להחלים ממחלות לאט יותר מאנשים שישנים יותר.

 

איך זה עובד?

כאשר אנו ישנים, המערכת החיסונית שלנו משחררת חלבונים בשם ציטוקינים. אלו הם חלבונים שהגוף משתמש בהם במצבים של דלקות וזיהומים. אם לא ישנים מספיק – אין מספיק ציטוקינים בגוף, ולכן קשה יותר להילחם בזיהומים.

הבעיה היא שחוסר שינה, במיוחד בתקופות לחץ, הוא תופעה מעגלית: אנו לחוצים וחרדים מהקורונה (או מכל דבר אחר, לצורך העניין), ולכן ישנים פחות. חוסר השינה יוצר שיבוש באזורים הקוגניטיביים במוח, וגם משפיע על עליית רמות החרדה – וחוזר חלילה, שוב החרדה מקשה עלינו לישון.

 

איך יוצרים שינה איכותית בתקופות של לחץ?

* חשוב לדאוג למספר שעות שינה מספק בכל לילה. אנשים בוגרים זקוקים בדרך כלל ל-7-9 שעות שינה. מעל גיל 65 לעיתים יש צורך במעט פחות מכך.

* מומלץ שחדר השינה לא יהיה מחומם יותר מדי, גם במזג אוויר חורפי. טמפרטורות גבוהות מדי פוגעות באיכות השינה.

* כדי לסייע לכם לישון היטב, הקפידו על שגרת שינה קבועה ומסודרת: לא רק שינה בשעה קבועה, אלא גם פעילות קבועה סביב השינה – מקלחת, ארוחת ערב, צחצוח שיניים וכדומה, וגם קריאת ספר, שתייה של משקה מסוים וכן הלאה.

* הקפידו שלא לשתות קפאין בשעות המאוחרות של הערב, כדי לא להקשות על ההירדמות ועל השינה. הקפאין נותר בגוף במשך מספר שעות אחרי הצריכה שלו, לכן השתדלו להמעיט בו בשעות הערב.

* הימנעו משהייה מול מסכים במשך כשעה לפני השינה. האור שבוקע ממסך של מחשב, טלפון, טאבלט וכדומה הוא אור שמדמה אור יום, מה שיוצר בלבול בפעילות המוחית ועלול להקשות על ההירדמות.

* לפני שאתם הולכים לישון, בצעו פעולות שמרגיעות אתכם, כדי לא להיכנס למעגל של לחץ שיוצר חוסר שינה. השתמשו בתרגילי התעמלות מרגיעים, בשתייה מרגיעה וכדומה כדי להכין את הגוף לשינה.

הצעירים שקועים בטיקטוק ומנותקים מיהדות. הדרך לחבר אותם לבורא עולם עוברת פה. לחצו כאן >>>

 

תגיות:שינה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה