כתבות מגזין

היזמים של קמפיין השבת: "קרה דבר שלא ארע בכל שנותיה של מדינת ישראל"

יוסי אלדר הצטרף רק בשבוע האחרון למשפחת הלפרין, לאחר שאירס את בתו עם אחד מנכדיה, ובתוך תקופה לחוצה זו התלווה למשפחה בהובלת 'קמפיין השבת'. בקמפיין הם קראו לכל עם ישראל לשמור את השבת הקרובה ולנצל את העובדה שהמדינה אינה מציעה שירותים. לתגובות שקיבלו הם לא פיללו

הרב רפאל הלפרין ז"להרב רפאל הלפרין ז"ל
אא

"גם אני מדליקה השבת נרות שבת", תחת כותרת זו הצטרפו עשרות אלפי נשים במדינת ישראל לקריאתה של משפחת הלפרין, משפחתו של הרב רפאל הלפרין זצ"ל, לשמור את השבת ובכך להגן על עם ישראל. "גם אני שומר את השבת הקרובה", הודיעו אנשים נוספים שמעולם לא טעמו את טעם השבת, אך כעת החליטו לעשות זאת לראשונה בחייהם.

קריאה זו לשמירת השבת, שבימים כתיקונם הייתה בוודאי מכונה כ'הסתה' והיו קמים לה מתנגדים רבים, התגלתה במהלך השבוע האחרון כקרש הצלה של ממש, והפכה לוויראלית ברשתות החברתיות. יותר ויותר אנשים הצטרפו והודיעו שגם הם החליטו לשמור את השבת הקדושה, והבטיחו כי הם עושים זאת להצלתו של עם ישראל.

יוסי אלדריוסי אלדר

 

מי שעומד מאחורי הפרויקט והיוזמה, היא משפחתו של הרב רפאל הלפרין זצ"ל, אליהם הצטרף לאחרונה יוסי אלדר, נשיא ומייסד של ארגון 'פרלמנט למען ישראל' שאירס בשבוע שעבר את בתו שירן לבחור אריאל שמעון הלפרין – בנו של הרב משה הלפרין ונכדו של ר' רפאל.

"ר' רפאל הלפרין היה זה שיזם את צופרי השבת הנשמעים בערים החרדיות, וגם בערים רבות שרחוקות מלהיקרא כאלו", הוא מזכיר, "במשך שנותיו הוא נלחם בכל כוחו למען קדושת השבת וגם יזם כנס ענק באצטדיון יד אליהו בתל אביב למען שמירת השבת. אני עצמי שמעתי מאנשים שאינם שומרי מצוות שהעידו על כך ששמעו את המוזיקה הבוקעת מהצופרים ופשוט לא היו מסוגלים להיכנס לרכב, וזה מה שהוביל אותם להתחיל לשמור שבת. אגב, ידוע לי שהוא גם הודיע כי כל מי שיקבל על עצמו את שמירת השבת, יקבל ממנו פלטה של שבת במתנה, והוא חילק אלפי פלטות כאלו".

ר' רפאל הלפרין כבר איננו אתנו, אך אלדר מציין כי במהלך החודשים האחרונים דנו במשפחת הלפרין רבות בנוגע לקידום העלאת המודעות לשמירה על השבת. "בני המשפחה ראו איך שהשבת נרמסת בערים שונות בארץ, וזה הכאיב להם מאוד. הם עצמם מקפידים לשכור חנויות עבור רשת האופטיקה שלהם רק במקומות שומרי שבת, והם גם מעודדים את שמירת השבת בדרכים נוספות שהוריש להם אביהם, אך הם גם חיפשו לצאת בקמפיין גדול יותר, כדי לעודד את עם ישראל בשמירת השבת ובהקפדה על כך".

 

בשבוע האחרון, לדבריו, הגיעה ההזדמנות. "הימים הקשים שחלפו על כולנו, גרמו גם לבני משפחת הלפרין להבין שתקופה זו של המגיפה העולמית, היא הנכונה ביותר כדי להאיר ולהדגיש את חשיבות השמירה על השבת. כי ממילא נוצר מצב בו כל הקניונים נסגרים, אין מסעדות פתוחות וגם לא תחבורה ציבורית בשבת. אנשים נדרשים על ידי משרד הבריאות להישאר בבתים ולא לצאת, אז מה יותר מתאים מהעיתוי הזה כדי לקרוא לעם ישראל להצטרף לשומרי השבת?"

איך עשיתם את זה?

"למרות שהיינו עסוקים מאוד בשבוע שעבר, עקב אירוסי בתי, החלטתי לקחת את הנושא לידיים וביחד עם מחותניי החדשים ובני משפחתם הושקעו מאות אלפי שקלים בפרסום, כמעט בכל מדיה אפשרית. בעקבות כך כמעט כל אדם שפתח עיתון בסוף השבוע האחרון גילה שם את מודעה גדולה תחת הכותרת: 'יותר משישראל שמרו את השבת – שמרה השבת אותם'. מתחת לזה כתבנו: 'שבת הקרובה פרשת ויקהל, תהיה הראשונה ב-71 השנה האחרונות בתולדות מדינת ישראל, בה תעבורה, תיאטראות, חדרי כושר, מסעדות ומרכזי קניות לא יעבדו. כולנו ביחד, כמשפחה אחת וכעם אחד, שומרים את השבת והשבת תשמור עלינו'. השתמשנו בלשון הפשוטה ביותר, כדי להעביר את המסר, כי רצינו שאנשים יתעוררו ויבינו שהשבת היא הדבר החשוב ביותר לעם ישראל".

אלדר מדגיש שבני משפחת הלפרין הם אלו שיזמו והובילו את הפרויקט, ואילו הוא כנשיא ומייסד של 'פרלמנט למען ישראל' פנה באמצעות הארגון לנציגים ישראלים במדינות השונות, על מנת שיצטרפו לפרויקט החשוב. "'פרלמנט ישראל' הוא ארגון המחבר בין מדינות אמריקה הלטינית למדינת ישראל, לצורך תמיכה כמובן", הוא מסביר, "ואכן, הצלחנו להגיע בתוך זמן קצר לשיתופי פעולה נהדרים". 

 

ואיך היו התגובות?

"התגובות היו חוצות מגזרים והגיעו מקיר לקיר", מספר אלדר בהתרגשות, "אני יודע שהמודעה עשתה כנפיים ברשתות החברתיות והפכה לוויראלית. נפתחו אינספור עמודי עוקבים בהם אנשים ידועים מאוד וסלבס מוכרים, כמו גם אנשים פשוטים, הצטרפו וסימנו שהם מתכוונים גם כן לשמור את השבת, חלקם לראשונה בחייהם. הגיעו אלינו תגובות גם מקהילות יהודיות בחו"ל, ואפילו תגובות מכאלו שאינם יהודיים, שעודדו אותנו לפעול. ממש הורגש כי בימים אלו כל העולם נושא עיניו לשמיים ומנסה למצוא מזור, כדי להיאחז במשהו, ואין יותר מהשבת הידועה כמקור של ברכה ושמירה על עם ישראל, השבת היא סמל של העם היהודי.

"המעניין הוא שקיבלנו גם תגובות רבות דווקא מהציבור הדתי והחרדי. אנשים יצרו אתנו קשר והתבטאו שהם אמנם שומרי שבת, אבל כעת מחליטים לרגל השבת המיוחדת, להקדים את כניסת השבת, מה שנקרא 'תוספת שבת'".

איך הצלחתם לארגן קמפיין כה מקיף תוך זמן כל כך קצר?

"אני חושב שכשמדובר במשפחת הלפרין, זו לא שאלה", משיב אלדר בחיוך. "עבורם השבת היא פרויקט חיים, וכשמגיעה ההזדמנות להאדיר אותה, אי אפשר לוותר על כך".

יש לך אומדן לגבי מספר האנשים שהצטרפו לשומרי השבת בשבת האחרונה?

"עוד מוקדם מכדי לדעת זאת, אבל אני גם לא בטוח שאנחנו עומדים להתעמק בנתונים. המטרה שלנו הייתה להתאחד יחד, לחזק ולהתחזק, ואני חושב שאת זה הצלחנו להגשים. ברור לי שהפעילות הזו עשתה רעש גדול בשמיים והוסיפה זכויות רבות לעם ישראל, וזוהי מטרתנו".

תגיות:יהדותשבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה