חדשות בארץ

אדלשטיין עונה לבג"ץ: לא אסכים לאולטימטום, התערבות היועמ"ש – לא במקום

לאחר שבמחנה הימין קראו לו להתעלם מבית המשפט, יו"ר הכנסת אדלשטיין הודיע בתשובתו לבג"ץ כי הוא מסרב להיענות לאולטימטום של בית המשפט, לפיו הוא מחויב לכנס את המליאה עד יום רביעי לשם הצבעה על יו"ר חדש. אדלשטיין: בית המשפט עשוי להיתפס כמי שטמן רגלו עמוק בביצה הפוליטית, דבר שיפגע פגיעה קשה במעמדו ובאמון הציבור בו

אדלשטיין בכנסת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)אדלשטיין בכנסת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין הודיע הערב (שני) לבג"ץ כי הוא מתעלם מבקשת השופטים לקיים דיון על החלפת יו"ר חדש עד ליום רביעי. קודם לכן הודיע בית המשפט לאדלשטיין כי אם לא ייענה בחיוב לאולטימטום עד לשעה 21:00, הוא צפוי להיתקל בפסק דין נגדו. "בכל הכבוד הראוי, ככל שביהמ"ש הנכבד מציב בפניי ובפני כנסת ישראל אולטימטום בדורשו ממני לקיים את הדיון 'לא יאוחר מיום 25.3.20', לא אוכל להסכים לכך", כתב אדלשטיין.

בתשובת  אדלשטיין הוסבר עוד כי משמעות האולטימטום שהציבו השופטים עשוי לשקף מצב שבו סדר יומה של הכנסת ייקבע בידי בית המשפט העליון ולא על ידי יושב ראש הכנסת, שלו מסור תפקיד זה. לטענת אדלשטיין, "התערבות בית המשפט בשיקול דעתו של יושב ראש הכנסת לקבוע את סדר יומה של המליאה ולהעלות להצבעה את נושא בחירתו הינה התערבות תקדימית בסדר היום הפוליטי, בשיקול דעתו ואיננה נכונה בימים אלה". הוא הזהיר כי התערבות בג"ץ במקרה זה "תישא – בטובתו או שלא בטובתו – אופי פוליטי דומיננטי מובהק. היה ויחליט בית המשפט להתערב במקרה דנן, הוא עשוי להיתפס כמי שטמן רגלו עמוק בביצה הפוליטית, דבר שיפגע פגיעה קשה במעמדו ובאמון הציבור בו".

ההפגנות נגד אדלשטיין בשבוע שעבר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)ההפגנות נגד אדלשטיין בשבוע שעבר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בית המשפט דן בסוגיה בעקבות עתירות שהגישו כחול לבן והתנועה לאיכות השלטון נגד אדלשטיין, שניצל בשבוע שעבר את סמכותו כדי לטרפד הצבעה על בחירת יו"ר כנסת חדש. בצהריים הודיע בג"ץ לעותרים כי הורה ליו"ר הכנסת לכנס את המליאה עד יום רביעי, כדי להימנע מפסק דין נגדו.

בכחול לבן תקפו את תשובת אדלשטיין לבג"ץ. "יולי, אל תתבצר, אפשר לכנסת לבחור יושב ראש כנסת אחרת תיזכר לדיראון עולם כמי שהיה שותף למשימת נתניהו להרס הדמוקרטיה". בליכוד, לעומת זאת, בירכו על המהלך וכתבו כי "יושב ראש הכנסת בא תמיד מהמחנה של ראש הממשלה". עוד אמרו: "אם כחול לבן רוצים להחליף את יושב ראש הכנסת, שיקימו ממשלה וימנו את היבא יזבק".

אדלשטיין הערב, חותם על תשובתו לבית המשפטאדלשטיין הערב, חותם על תשובתו לבית המשפט

במחנה הימין דחו את הוראת בית המשפט, וקראו לאדלשטיין לסרב לה. "לו אני יו"ר הכנסת, אני משיב - לא", כתב שר המשפטים אמיר אוחנה בחשבון הטוויטר שלו. לדברי שר התיירות יריב לוין, "בית המשפט השתלט באופן רשמי על הכנסת, ומהיום הפך העליון את יו״ר הכנסת לחותמת גומי, כאשר את הכנסת והמליאה מנהלים שופטי העליון. אין דבר כזה באף דמוקרטיה. אני קורא ליו"ר הכנסת להודיע שרק הוא יקבע מתי המליאה תתכנס ומה יהיה על סדר יומה". לוין הוסיף בחשבון הטוויטר שלו כי "אם הנשיאה חיות רוצה לשים עצמה מעל הכנסת, היא מוזמנת להגיע לבניין עם משמר בתי המשפט ולפתוח את ישיבת המליאה בעצמה. כך יהיה ברור שמדובר בהפיכה שלטונית של קומץ שופטים הבוחרים את עצמם בחדרי חדרים".

לצד זאת, בכירי הליכוד – השר לביטחון הפנים גלעד ארדן וחבר הכנסת גדעון סער, קראו שניהם לכבד את קביעת השופטים, חרף אי-הסכמתם לפסיקתם. "בג"ץ טועה טעות מרה בכניסתו להליך הפוליטי ולניהול ענייני הכנסת", כתב ארדן, "אולם, אם יפסוק בג"ץ ויכפה בחירות ליו"ר הכנסת כבר במהלך ניהול המו"מ לאחדות, יש לכבד את פסיקתו אחרת נדון את עצמנו לאנרכיה". סער אמר: "דבר אחד אינו בא בחשבון: קריאות לאי-כיבוד פסיקה שיפוטית עתידית, כזאת או אחרת".

תגיות:בג"ץיולי אדלשטייןיו"ר הכנסת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה