חדשות בארץ

בג"ץ: אדלשטיין חותר תחת הדמוקרטיה, בחירת יו"ר הכנסת – מחרתיים

שעה לאחר שיו"ר הכנסת אדלשטיין הודיע כי אין בכוונתו להישמע לאולטימטום של בג"ץ על קיום הצבעה ליו"ר חדש ביום רביעי, הוציא בית המשפט צו מוחלט ותוקף: סירוב אדלשטיין פוגע במובהק במעמדה של הכנסת כרשות עצמאית וכן בתהליך המעבר השלטוני

אדלשטיין וגנץ (צילום: פלאש 90)אדלשטיין וגנץ (צילום: פלאש 90)
אא

בג"ץ הוציא הערב (שני) צו מוחלט לקיום ההצבעה ליו"ר כנסת חדש עד יום רביעי, זאת, זמן קצר לאחר שיו"ר הכנסת הודיע לבית המשפט כי הוא מסרב להישמע לאולטימטום לקיים את ההצבעה עד ליום זה. נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, תקפה בחריפות את אדלשטיין וכתבה כי סירובו הנמשך לאפשר הצבעה במליאת הכנסת על בחירתו של יו"ר קבוע לכנסת, "חותר תחת יסודות התהליך הדמוקרטי, פוגע במובהק במעמדה של הכנסת כרשות עצמאית וכן בתהליך המעבר השלטוני, וככל שנוקפים הימים מאז השבעת הכנסת ה-23 מקבלים הדברים משנה תוקף".

בתשובתו הערב לבית המשפט נימק את אדלשטיין את סירובו בכך שתקנון הכנסת מאפשר לו לעכב את ההצבעה עד להשבעת ממשלה. "אני מתקשה בשלב זה לנקוב בתאריך מדויק אך בכוונתי להעלות את הנושא על סדר יומה של הכנסת עם התבהרות המצב הפוליטי", טען אדלשטיין בתשובתו. הנשיאה חיות, שעמדה בראש ההרכב, הבהירה כי תקנון הכנסת אכן מעניק לו שיקול דעת רחב, אולם, "בהינתן העובדה שמדובר ביו"ר בפועל המכהן מתוקף דין הרציפות וכן בהינתן העובדה כי מדובר בעניין הנוגע בו ישירות, שיקול הדעת הנתון לו בהקשר זה אינו רחב אלא מוגבל ותחום ביותר". לדבריה, "יו"ר הכנסת מחזיק בתפקיד זה 'כפיקדון זמני' עד לבחירת יו"ר קבוע לכנסת ומצב דברים חריג זה משליך בהכרח על היקף סמכותו של יו"ר הכנסת ועל שיקול הדעת המסור לו. בדומה לממשלת מעבר הפועלת מכוח עיקרון הרציפות, הנדרשת לפעול באיפוק ובריסון".

אדלשטיין הערב, חותם על תשובתו לבית המשפט (צילום: דוברות הכנסת)אדלשטיין הערב, חותם על תשובתו לבית המשפט (צילום: דוברות הכנסת)

חיות הוסיפה: "על כן, אין מנוס מן המסקנה כי בנסיבות שנוצרו מדובר באחד מאותם מקרים חריגים שבהם נדרשת התערבותו של בית משפט זה על מנת למנוע פגיעה בשיטת המשטר הפרלמנטרית שלנו".

ראשון המגיבים לפסק הדין היה חבר הכנסת משה גפני מיהדות התורה, שטען כי שופטי בית המשפט העליון "מחסלים בשנים האחרונות באופן שיטתי את המשטר הדמוקרטי, ואת עיקרון הפרדת הרשויות, שהוא אחד מאבני היסוד של משטר בכך שהם קובעים ליו"ר הרשות המחוקקת מתי לקיים ישיבה ומה יהיה על סדר היום". לפי גפני, "מי שהמשטר הדמוקרטי חשוב בעיניו צריך לעשות כל מאמץ לעצור את גברות הלב שלהם. זהו קו פרשת המים שמכאן ואילך ההתנהגות כלפיהם תהיה שונה ממה שהיה עד היום. על שופטי בית המשפט העליון לזכור שהם הולכים עם חלק מהעם, אך למעלה מחצי מהעם נגדם, וסופו מי ישורנו!"

מוקדם יותר גינה יו"ר כחול לבן בני גנץ את הקריאות מימין לאדלשטיין שלא למלא אחר הוראת בג"ץ, שחייב אותו להשיב לבית המשפט עד השעה 21:00 האם ידון בבחירת יו"ר חדש עד ליום רביעי, זאת, כדי להימנע מפסק דין נגדו. "לא למלא אחר הוראות בג"ץ? חבריי בליכוד, השתגעתם? ירדתם מהפסים?", אמר גנץ. "כשנוח לכם אתם עותרים ועכשיו אתם קוראים לא לקיים את פקודות בג"ץ? לא יקום ולא יהיה". יו"ר כחול לבן קרא לנתניהו לגנות זאת ולהוריד את האפשרות מהפרק באופן מיידי. "הדמוקרטיה והחוק בישראל יישמרו גם אם זה לא נוח למישהו. נתניהו, לשתק את הכנסת זו לא מנהיגות. מה חשבת, שלא נקים את ועדת הכספים כדי לדאוג לעצמאים? שלא נדאג שתהיה הוראה מרחוק והנחיות ברורות לגבי המרחב הציבורי? שנהפוך את ישראל לדמוקרטיה נכה רק כי זה לא מסתדר לך?"

תגיות:יולי אדלשטייןבג"ץיו"ר הכנסת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה